Byta torsionstavar

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Byta torsionstavar

#1 Post by Harpin »

Hejsan.

Stötdämpare är beställda och borde komma inom någon vecka eller två. Men vill förbereda mig så gott det går. Ska även byta torsionsstavar enligt det heliga receptet. Hur jag ska få ned bakvagnen är inga problem alls. Men förstår inte hur jag ska byta stavarna? Är stavarna ute ur spel (ospänt) när bakvagnen är lös från bilen? Vill inte ha någon fjong överraskning. Ska jag bara ta bort bult nr 17 (1st) och bult nr 18 (3st), ta bort den röda delen, bort med den blåa från den gröna, ur med stav, i med stav, på med den blåa delen igen och vrida den en splines för att sänka, på med den röda och bultarna igen, klart? Göra om på andra sidan såklart.
.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Byta torsionstavar

#2 Post by gegge »

Ungefär så enkelt. Innan du tar ner allting från bilen så är det klokt att markera hur den blå delen förhåller sig till den gröna och hur du vill ha det när det är färdigt. Mät i cm lodrätt från ex. skruv 34 ner på svingen eller dämparfäste. Ritsa en linje längs svingen på den gröna delen så har du en vinkel sedan att indexera efter. Då blir det rätt första gången. Se också till att du har höjdjustering i mitten och max camber på bägge sidor innan du sätter igång. Toe påverkar inte så mycket, men hålen kan gott vara någorlunda koncentriska.

Tänk att vridstyvheten ökar upphöjd i fyra. Så gå från en 23,5mm stav till en 25,5 mm stav minskar infjädringen till 72%. Så om infjädringen tidigare varit 10cm blir den bara 7,2 cm. Sätter du då staven 5cm högre har du dessutom sänkt bilen 2,2cm.

Du behöver inte ta ner hela bakaxeln. Jag bytte en sida i taget genom att bara vinkla ner torsionsröret. Räkna dock med att skuvarna sitter på grund av mycket aluminiumoxid. Mutterknacka in och ut några gånger istället för vanlig handkraft så slipper du dra av dem.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: Byta torsionstavar

#3 Post by Harpin »

Hur många mm i höjd motsvarar en splines på staven?


Tänkte ta ned bakvagnen för att byta bussningar, montera krängare och måla i samma vända så gör allt klart när den är fri från bilen :)

User avatar
944_968CS
S2-Poster
Posts: 206
Joined: 2004-04-01 08:09:23
Contact:

Re: Byta torsionstavar

#4 Post by 944_968CS »

1 grad ~5 mm

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Byta torsionstavar

#5 Post by gegge »

Om jag minns rätt är det 40 resp 44 splines på inner och yttersida.

Jag räknade inte alls på det utan vred och indexerade staven tills dess att svärdet var parallellt med det ritsade streck som jag tidigare satt dit. Då visste jag att det var så som jag ville ha det. Det diffade ett par millimeter vilket lätt kunde ställas in i efterhand när slutlig camber var satt.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1347
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Byta torsionstavar

#6 Post by Ragnar Joensen »

I fall du missat det, så finns det en tråd om ämnet här: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=24557" onclick="window.open(this.href);return false;

Andra bra länkar:

https://www.paragon-products.com/kb_results.asp?ID=56" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.clarks-garage.com/shop-manual/susp-06.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Lycka till !
Porsche fantast !

968 1992

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: Byta torsionstavar

#7 Post by Harpin »

gegge wrote:Om jag minns rätt är det 40 resp 44 splines på inner och yttersida.

Jag räknade inte alls på det utan vred och indexerade staven tills dess att svärdet var parallellt med det ritsade streck som jag tidigare satt dit. Då visste jag att det var så som jag ville ha det. Det diffade ett par millimeter vilket lätt kunde ställas in i efterhand när slutlig camber var satt.
Men hur vet jag att den blåa delen sitter rätt mot den gröna? Sätter jag tillbaka på drt ritsade strecket blir det ju som innan. Eller har jag då sänkt 22mm eftersom jag har bytt stavar?

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: Byta torsionstavar

#8 Post by Harpin »

Harpin wrote:
gegge wrote:Om jag minns rätt är det 40 resp 44 splines på inner och yttersida.

Jag räknade inte alls på det utan vred och indexerade staven tills dess att svärdet var parallellt med det ritsade streck som jag tidigare satt dit. Då visste jag att det var så som jag ville ha det. Det diffade ett par millimeter vilket lätt kunde ställas in i efterhand när slutlig camber var satt.
Men hur vet jag att den blåa delen sitter rätt mot den gröna? Sätter jag tillbaka på det ritsade strecket blir det ju som innan. Eller har jag då sänkt 22mm eftersom jag har bytt stavar?
"Uppar" denna fråga.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Byta torsionstavar

#9 Post by gegge »

Det beror på var du dragit ditt ritsade streck. Tanken här var att du skulle räkna ut på vilken höjd du vill ha den efter att bilen står på backen. Alltså måste du veta höjden innan med orginalstavar, hur mycket de fjädrar in och gamla/nya vridstyvheterna.

Om du ritsade på den utfjädrade orginalhöjden har du istället höjt bilen motsvarande skillnaderna i vridstyvhet, ca 1".

Jag mätte ca 40cm (vill jag minnas) från översta delen och nedersta längst ut orginal och ritsade ett streck efter att ha tryckt ihop till ca 35cm där vill ha den nya höjden med 968 stavarna. Då blev bilen ca 1" lägre, dvs 22mm lägre och 28mm för de hårdare fjädrarna.(Kanske var det från 48cm till 40cm, men du fattar poängen)
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byta torsionstavar

#10 Post by Cédric »

http://www.944spec.org/944SPEC/technica ... e-indexing" onclick="window.open(this.href);return false;

Så gjorde jag, blev bra..

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: Byta torsionstavar

#11 Post by Harpin »

gegge wrote:Det beror på var du dragit ditt ritsade streck. Tanken här var att du skulle räkna ut på vilken höjd du vill ha den efter att bilen står på backen. Alltså måste du veta höjden innan med orginalstavar, hur mycket de fjädrar in och gamla/nya vridstyvheterna.

Om du ritsade på den utfjädrade orginalhöjden har du istället höjt bilen motsvarande skillnaderna i vridstyvhet, ca 1".

Jag mätte ca 40cm (vill jag minnas) från översta delen och nedersta längst ut orginal och ritsade ett streck efter att ha tryckt ihop till ca 35cm där vill ha den nya höjden med 968 stavarna. Då blev bilen ca 1" lägre, dvs 22mm lägre och 28mm för de hårdare fjädrarna.(Kanske var det från 48cm till 40cm, men du fattar poängen)

Känner mig som ett pucko :shock:
Men ska jag tynga ned bakvagnen tills jag får en höjd jag gillar och sedan ritsa strecket?

Tack till Cedrics länktips också. Tänkte börja riva idag och de nya stötdämparna kommer nog inte fören veckan efter midsommar så har ingen brådska att stressa.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]