
Det började med att jag tänkte gå i min fars fotspår och började leta efter engelska klassiker. Jag åkte till Ystad för att kika på en MGB GT och till Karlskoga för att kolla på en till. Ingen utav bilarna höll vad säljarna utlovade och jag började kika på lite andra bilar. Åkte till Kungsbacka och provkörde en Triumph TR6 som gick och lät gott, men växellådan började ge sig och den var rostig. Efter detta insåg jag att det kommer bli svårt att hitta något engelskt som inte innebär mer tid i garaget än på vägarna. Då började jag snegla på Porsche och vad man kunde få för min budget, som låg på 100 000 kr. Jag insåg snabbt att det gick att få ganska fina bilar för detta blev helt såld på framförallt 968 men även 944 S2 och Turbo. Jag bestämde mig ganska snabbt att jag inte ville har turbo, då det alltid medför lite extra kostnader och att jag inte var ute efter någon banräcer. Jag åkte och kikade på två stycken S2 Cabar, som tyvärr inte riktigt heller visade sig vara så fina som jag förväntade mig. Men till slut så dök denna pärla upp på blocket och jag åkte ner till Skåne tillsammans med min far som "expert". Bilen var väldigt fin och vi fastnade direkt! Mycket trevlig och ärlig säljare också!
Bilen i fråga är en mycket fin 968 från -92. Importerades från Tyskland -99, där det bara hade varit en ägare. Dock så hade den ägaren kört bilen på vintern och automattvättat bilen en gång i veckan året runt under hela hans ägo, så lacken var sliten med mycket stenskott och tvättrepor. Personen som importerade bilen började med att plocka ner allt på bilen och lacka om den i originalfärgen Metallic Amethyst. Jag är väldigt glad att han inte valde någon annan färg, jag älskar den!!

Under tiden i Sverige så har den hunnit få hålborrade bromsskivor runt om, stålomspunna bromsslangar, ställbara dämpare, 18" RH-fälgar, vita blinkers och en frontspoiler. Jag är nu den fjärde ägaren i Sverige och den femte totalt och den har nu hunnit få strax över 15k mil på mätaren.
Det jag har tänkt att göra med bilen är först och främst en allmän uppfräschning. Det inkluderar vaxning, byte av torkade gummidetaljer så som nya torkare fram, ny antenn på taket, uppsmörjning av gångjärn och dämpare och lacka slutröret på avgaset. Vingen har tappat några skruvar och sitter inte 100%igt så det ska fixas.
Den ska också få en ny stereohuvudenhet då den nuvarande är ca 15 år gammal och displayen fungerar inte. Dags för en ny helt enkelt!
Några saker sparar jag till vintern, då fälgarna kommer att få lite kärlek. De har nu krackelerat lite i klarlacken på fälgbanorna och har en del kantstötningar. Men de är raka och fina så det är ju inget akut.
Sen så sitter en sidokjol lite löst och behöver nya clips och en ny gummilist. En ny gummilist/packning eller vad det nu kallas behövs också runt ena dörrhandtaget.
Många småsaker som bara kan bli kul att fixa till!
Nu i sommar ser jag fram emot bra väder och kurviga vägar!

Jag börjar med att lägga upp lite bilder från förra ägaren innan jag hunnit ta några bra själv. Men det ska bli flera träffar nu till sommaren så då blir det nog också många bilder!