Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
whoknow
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2012-07-24 21:53:13
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1981
Location: Jönköping
Contact:

Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

#1 Post by whoknow »

Tjena! Har en 924 som blivit ståendes sen den inte ville tända på alla 4 längre, tänkte nu framöver att riva dän toppen och kolla vad felet kan vara,
När jag köpte bilen rök den en aning vitt i avgaserna som luktade olja, efter att ha forskat lite visade det sig att luftfiltret nästan var helt igensatt så det böts ut och orsaken var vevhusventilationen, slangen riktades ut i det fria istället för in i insuget och vips så rök bilen bara hälften så vitt, avgaserna luktade nu som de skulle i stort sett. Men ur vevhus ventilationen rök det endel inte överdrivet mycket men endel. Han verkade trycka ut endel olja därigenom så man fick fylla på sådär en liter eller 2 på 100 mil.. Det blev bara värre och värre och stiften va lite svarta speciellt ett som va ganska svart efter några veckor gjordes ett komptest då var resultatet runt 9 kilo(?) på 3 cylindrar och 4,5 kilo på en cylinder vi läcktestade kylsystemet och där verkade det inte tycka ut vatten i cylindrarna och vatten har jag inte behövt fylla på dock har det blivit grumligt..
Bilen har gått ca 25000 enligt förra ägaren och ca 17000 enligt besikningspapper..

så jag undrar om nån har varit med om liknande och vad man kan vänta sig för fel?? Topplockspackning, dåliga ventiltätningar, bränd ventil eller rentav utslitna kolvringar eller sprickor i kolv/topp??

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

#2 Post by Mattias 924 »

Hur är ventiljusteringen?
Edit: På cylindern med dåligt komp. Oljeförbrukningen kan man säga ligger inom det normala.
"patand" skrev:
Om inget strular...

whoknow
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2012-07-24 21:53:13
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1981
Location: Jönköping
Contact:

Re: Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

#3 Post by whoknow »

Kollade på det efter komptestet gjordes, alla ventiler hade samma spel ungefär, men det är en bra fråga om man kan utesluta en trasig ventil för det?

Edit: brukar det vara normalt? Min bil iaf ryker så mycket"olje-gaser" från vevhusslangen att polisen stoppade mig och gav mig ombesiktning pga att det luktade en bit bakom bilen.. Ventilspelet var alltså normalt som på de andra ventilerna

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

#4 Post by Mattias 924 »

Min drar ca. 1 liter olja per 100 mil och det har aldrig kunnat observerats någon oljerök från den. I instruktionsboken står det att oljeförbrukningen är 1,5 liter per 100 mil. Ryker det anmärkningsvärt från din så drar den nog lite mer. Med tanke på vad du skriver om vevhusventilationen så är det ju nära att misstänka kolv eller kolvringsproblem.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

#5 Post by patand »

Jag tycker det låter väldigt mycket med 1-2 liter per 100 mil. Det porsche anger är ju max vad bilen bör dra (1,5 per 100 mil) inte vad en fullt frisk motor drar gissarjag.

Min 931 drar inte mer än ca en halvliter per säsong (200 mil kanske?) och den körs ju hårt på bana. Det tycker jag är riktigt bra iof men det jag vill säga är att en frisk 924:a bör inte dra mycket olja. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

whoknow
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2012-07-24 21:53:13
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1981
Location: Jönköping
Contact:

Re: Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

#6 Post by whoknow »

Det är möjligt att jag mindes fel och att det var mer, men kan det inte annars vara möjligt att det även kan vara avgaser som faktist tr sig ut genom vevhusventilationen? Jag vill helst slippa att riva ur motorn och börja köpa kolvringar packningssatser osv jag fruktar att jag kommer bli tvungen att ta ner ner motorn och hona loppen byta kolvar o ringar för ett x antal tusen

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

#7 Post by Bathory »

Jag får väl säga som alla sagt till mig :roll:
Gör ett leakdown test på den, lättare att få reda på vad som är felet.
Vart i landet bor du? Uppdatera gärna din profil.
Kan ju finnas någon vänlig nära dig som vill felsöka.

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

whoknow
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2012-07-24 21:53:13
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1981
Location: Jönköping
Contact:

Re: Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

#8 Post by whoknow »

Bor i jönköping, småland. Vad är skillnaden på leakdown och komptest?? Vem gör det osv? Men om jag sliter dän toppen måste jag väll kunna hitta nåt? Eller utesluta det mesta i värsta fall får jag väll börja riva ner motorn:/

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

#9 Post by Mattias 924 »

Man kan se det såhär. Du har konstaterat att det är dålig kompression. Det enda som ger dålig kompression och kan åtgärdas utifrån är obefintligt ventilspel och du har kollat att det finns spel på alla ventiler. Du kommer bli tvungen att öppna motorn.

Edit: Ett råd i all välmening. Det kan tyckas jobbigt att lyfta ut motorn innan du river den men det är värt besväret att plocka ur den.
"patand" skrev:
Om inget strular...

whoknow
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2012-07-24 21:53:13
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1981
Location: Jönköping
Contact:

Re: Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

#10 Post by whoknow »

Ok jo nu verkar det ju tveksamt om det är nåt med toppen kan likväl vara nåt med botten så det är ett bra råd men det är inget snack om saken? för man får inte ur motorn uppåt eller? Om man inte plockar ner framvagnsbalken o då e de la smidigare att ta den neråt som blir jobbigt utan lyft men det är väll genomförligt??

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

#11 Post by patand »

Det är inga problem att lyfta motorn uppåt. Snarare rekommenderat förfarande. :)

Dina symptom behöver inte heller vara värre än en brusten toppackning som jag ser det, men det vet man ju först när toppen är lyft.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

whoknow
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2012-07-24 21:53:13
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1981
Location: Jönköping
Contact:

Re: Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

#12 Post by whoknow »

Ja tror jag ska lyfta på toppen först och hoppas på de bästa:) men går det att ta motorn uppåt? Såg ut som tråget skulle ta i framvagnsbalken:)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

#13 Post by patand »

whoknow wrote:Ja tror jag ska lyfta på toppen först och hoppas på de bästa:) men går det att ta motorn uppåt? Såg ut som tråget skulle ta i framvagnsbalken:)
Det är bara att lossa balken (sitter med 4 skruvar i rambenen, 2 i var ände) så får man upp motorn utan att tråget tar i. Balken behöver inte tas bort utan kan hänga kvar i fjäderbenen.

Kylaren får man ta bort förståss för att kunna få motorn tillräckligt framåt men det är ju samma oavsett om man tar motorn uppåt eller neråt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

whoknow
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2012-07-24 21:53:13
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1981
Location: Jönköping
Contact:

Re: Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

#14 Post by whoknow »

Ok låter inte så blodigt:) tack för tippsen uppdaterar här när jag kommit en bit på vägen:)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?

#15 Post by QV_ »

Framvagnsbalken måste ner (tryckas ner :D ) när tråget skall förbi.

Man vill inte heller att transaxeln skall fara runt så jag gjorde ett distansblock i trä enligt Haynes boken.
För mig tog det två dagar att lyfta ur motorn ensam, men jag tog det lungt hade ingen broska.

En dag att riva allt runt om krig och en dag att lyfta ur. När man lägger i motorn,ha koll på kopplingsvajern. Den är marig att lägga dit efteråt och den bör alltså monteras samtidigt som man lägger i motorn.

/Jan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users