Svänghjulsgivare, glappkontakt (?)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Svänghjulsgivare, glappkontakt (?)

#1 Post by Anton N »

Ok, verkar som att jag har något fel på svänghjulsgivarna. Idag ville inte bilen starta så jag öppnade huven och pillade lite på givarkablarna och dess kontakter, sedan startade hon snällt. Felet verkar ju ligga i kablarna eller kontakterna med andra ord och inte i själva givarna, eller? Vad säger expertisen? Ska jag byta ut svänghjulsgivarna eller kan det räcka med en rengöring av kontakterna? Testar visserligen rengöring först i vilket fall. Finns det någon annan quick fix?
Last edited by Anton N on 2013-05-17 11:40:44, edited 1 time in total.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Svängjulsgivare, glappkontakt (?)

#2 Post by DLS »

Har du ohm mätit dom som det står på Clarks garage?
Det är vanligt att dom går av i kabeln precis när dom går in i givaren, hur ser dom ut?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: Svängjulsgivare, glappkontakt (?)

#3 Post by Anton N »

Bra tips! Ska kolla upp dem närmare.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: Svängjulsgivare, glappkontakt (?)

#4 Post by Anton N »

Har kollat på kontakterna nu och sladdarna till dem var ganska snävt vinklade så jag antar att det är lika bra att byta dem för att slippa problem i framtiden.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: Svängjulsgivare, glappkontakt (?)

#5 Post by Anton N »

Om jag byter givarna är det i så fall två st av samma artnr. jag behöver eller skiljer de sig på något sätt? Hittade efter lite detektivarbete original Bosch. Enda skillnaden mot de som är till 944:an (med en trea på slutet i art. nr) är att dessa har något längre kablar.

Artnr: 0261210002
Ex: http://www.ebay.com/itm/BMW-ENGINE-CAMS ... 58&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: Även den här ska fungera av vad jag har förstått, däremot inte Bosch: http://www.skruvat.se/Sensor-kamaxelgivare-P63836.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Re: Svängjulsgivare, glappkontakt (?)

#6 Post by Erol »

Anton N wrote:Enda skillnaden mot de som är till 944:an (med en trea på slutet i art. nr) är att dessa har något längre kablar.

Artnr: 0261210002
Ex: http://www.ebay.com/itm/BMW-ENGINE-CAMS ... 58&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: Även den här ska fungera av vad jag har förstått, däremot inte Bosch: http://www.skruvat.se/Sensor-kamaxelgivare-P63836.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Den sistnämnda är beprövad av många på forumet, den är helt i plats till skillnad på originalgivaren som har en metallkåpa men funktionen är den samma!
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: Sv: Re: Svängjulsgivare, glappkontakt (?)

#7 Post by Anton N »

Erol wrote:
Anton N wrote:Enda skillnaden mot de som är till 944:an (med en trea på slutet i art. nr) är att dessa har något längre kablar.

Artnr: 0261210002
Ex: http://www.ebay.com/itm/BMW-ENGINE-CAMS ... 58&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: Även den här ska fungera av vad jag har förstått, däremot inte Bosch: http://www.skruvat.se/Sensor-kamaxelgivare-P63836.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Den sistnämnda är beprövad av många på forumet, den är helt i plats till skillnad på originalgivaren som har en metallkåpa men funktionen är den samma!
Ok, perfekt! Är det två av denna jag ska köpa om jag ska byta ut sensorerna? Är speed- och referencesensorerna samma artikel med andra ord? Är den ena av dessa oftare boven i dramat än den andra?
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Svänghjulsgivare, glappkontakt (?)

#8 Post by QV_ »

När det gäller dessa induktiva givare (var än dom sitter) så måste deom vara rena.

Metallspån eller rost (i de fall det kan uppkomma) skall bort. Detta minskar känsligheten på givaren och kan mistas för trasig givare.

/Janne

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Sv: Re: Svängjulsgivare, glappkontakt (?)

#9 Post by Erol »

Anton N wrote:Ok, perfekt! Är det två av denna jag ska köpa om jag ska byta ut sensorerna? Är speed- och referencesensorerna samma artikel med andra ord? Är den ena av dessa oftare boven i dramat än den andra?
Japp! Likadana givare för båda funktionerna. Det är nog 50/50 viken som ger upp först.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: Sv: Re: Svängjulsgivare, glappkontakt (?)

#10 Post by Anton N »

Erol wrote:
Anton N wrote:Ok, perfekt! Är det två av denna jag ska köpa om jag ska byta ut sensorerna? Är speed- och referencesensorerna samma artikel med andra ord? Är den ena av dessa oftare boven i dramat än den andra?
Japp! Likadana givare för båda funktionerna. Det är nog 50/50 viken som ger upp först.


/ Erol
Tack, bra att veta. Jag skulle kunna ohmmäta dem innan byte men eftersom felet verkar ligga i själva kablaget, känns det ju som att det är lika bra att byta dem och byta båda så man inte får problem i framtiden. Kvaliteten är ok på den billigare varianten då?
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]