Drivaxlar - allmänt typ
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Drivaxlar - allmänt typ
Renoverade (eller började renovera) knutarna. Har nån gång fått tag på en reservaxel och tänkte renovera den med. Men - den är säkert 5cm kortare än mina axlar! Ja, alltså jag fattar ju nu när jag kollat i PET att det inte är samma axlar på bilar med plåtbärarmar och korta alu armar - men att det skulle vara sån här skillnad trodde jag då rakt inte. Hade jag inte vetat att jag tagit dem från en 924 så hade jag aldrig trott att de var till en 924/944 öht.
Men nu har jag börjat fundera lite. Hur hänger det ihop egentligen? På turbo sitter det en annan inre medbringare än på n/a - verkar ju rimligt eftersom knutarna på turbo är grövre. Men hallå - yttre medbringaren är ju lika på n/a och turbo - wtf??!? Inre och yttre knut är ju lika, hur går det ihop?
Dessutom - tittade i ETKA, Audi/VW motsv till PET och n/a medbringaren är ju en Audi produkt, använd långt in på 2000-talet. Men turbo medbringaren, den har aldrig använts på nån Audi. Nån som vet vad skillnaden är på Audi och Porsche medbringaren?
Men nu har jag börjat fundera lite. Hur hänger det ihop egentligen? På turbo sitter det en annan inre medbringare än på n/a - verkar ju rimligt eftersom knutarna på turbo är grövre. Men hallå - yttre medbringaren är ju lika på n/a och turbo - wtf??!? Inre och yttre knut är ju lika, hur går det ihop?
Dessutom - tittade i ETKA, Audi/VW motsv till PET och n/a medbringaren är ju en Audi produkt, använd långt in på 2000-talet. Men turbo medbringaren, den har aldrig använts på nån Audi. Nån som vet vad skillnaden är på Audi och Porsche medbringaren?
- mijo
- Turbo-Poster
- Posts: 541
- Joined: 2007-04-19 16:25:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kalmar
- Contact:
Re: Drivaxlar - allmänt typ
Är det inte så att det är olika infästning i lådan/diff för N/A och Turbo, N/A samma som Audi och är det en Turbolåda så är det unikt för Porsche?
För drivaxlar/knut är det bara antal splines som skiljer mellan N/A och Turbo vad jag vet.
För drivaxlar/knut är det bara antal splines som skiljer mellan N/A och Turbo vad jag vet.
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Drivaxlar - allmänt typ
Nja... Ja, turbo har "grövre" knutar än n/a men den har ju samma knut invändigt och utvändigt - ändå har n/a och turbo samma yttre medbringare.
Men efter lite tanke så slår det mig att det kanske är så att turbo har bredare knutar. Kanske är så att för att grejjerna ska få plats så använder turbo en inre medbringare som är grundare?
Har nåt minne av att jag sett en bild som förklarade skillnaden på knutarna. Jag TROR att turbo har samma hålbild som n/a men M10 istf M8 och grövre kulor (större yta som för över moment). Har också nåt minne av att Turbo har 25 splines på drivaxeln och n/a har 33... Men det är ett mycket skakigt minne. Det skulle dock förklara skillnaden mellan Audi och Porsche delen - det är M10 men mindre diameter på Porsche och M10 och stor diameter på Audin.
Ah det här är bara spekulationer från min sida...
Men efter lite tanke så slår det mig att det kanske är så att turbo har bredare knutar. Kanske är så att för att grejjerna ska få plats så använder turbo en inre medbringare som är grundare?
Har nåt minne av att jag sett en bild som förklarade skillnaden på knutarna. Jag TROR att turbo har samma hålbild som n/a men M10 istf M8 och grövre kulor (större yta som för över moment). Har också nåt minne av att Turbo har 25 splines på drivaxeln och n/a har 33... Men det är ett mycket skakigt minne. Det skulle dock förklara skillnaden mellan Audi och Porsche delen - det är M10 men mindre diameter på Porsche och M10 och stor diameter på Audin.
Ah det här är bara spekulationer från min sida...
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Drivaxlar - allmänt typ
Mer spekulationer.
http://www.blindchickenracing.com/how_t ... ts_101.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
944 har type 4 i denna sammanställning och 951 har..... type 2?? Gissar det iaf... Håller mitt resonemang så är det bredden på knuten som ställer till det.
http://www.blindchickenracing.com/how_t ... ts_101.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
944 har type 4 i denna sammanställning och 951 har..... type 2?? Gissar det iaf... Håller mitt resonemang så är det bredden på knuten som ställer till det.
- mijo
- Turbo-Poster
- Posts: 541
- Joined: 2007-04-19 16:25:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kalmar
- Contact:
Re: Drivaxlar - allmänt typ
Jag har roterat samtliga knutar på min 951 och det är M8 vad jag minns,
samma ytter som inre hoppas jag för mina har bytt plats i alla fall.
M10 är 930 och 4-bultade 911. 930 har större diameter.
25 splines är 951, trodde n/a var 23
Jag spekulerar fortfarande att det är infästningen i låda/diff som skiljer,
annars hade man ju bara ändrat längd på axeln också när man ändrade antal splines.
samma ytter som inre hoppas jag för mina har bytt plats i alla fall.
M10 är 930 och 4-bultade 911. 930 har större diameter.
25 splines är 951, trodde n/a var 23

Jag spekulerar fortfarande att det är infästningen i låda/diff som skiljer,
annars hade man ju bara ändrat längd på axeln också när man ändrade antal splines.
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Drivaxlar - allmänt typ
Listat i länken ovan står det att 944 n/a har 33....
Hur menar du att det är infästningen som skiljer? Alltså vad menar du? Själva diffen i sig är ju identisk, medbringarna olika... Men som sagt, yttre medbringare är dock lika mellan n/a och tyrbo.
Hur menar du att det är infästningen som skiljer? Alltså vad menar du? Själva diffen i sig är ju identisk, medbringarna olika... Men som sagt, yttre medbringare är dock lika mellan n/a och tyrbo.
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Drivaxlar - allänt typ
Men vänta nu...
http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... ences.html" onclick="window.open(this.href);return false;
VA? Har 86 och 87--> lika långa drivaxlar?
http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... ences.html" onclick="window.open(this.href);return false;
VA? Har 86 och 87--> lika långa drivaxlar?
- mijo
- Turbo-Poster
- Posts: 541
- Joined: 2007-04-19 16:25:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kalmar
- Contact:
Re: Drivaxlar - allmänt typ
Ja, ET justeras med olika nav
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Drivaxlar - allmänt typ
Kan för mitt liv inte fatta att jag missat det..... *Skäms*
Det har ju f-n samma bärarmar också.... Fattar inte hur jag missat....
Det har ju f-n samma bärarmar också.... Fattar inte hur jag missat....
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Drivaxlar - allmänt typ
Det hade jag också missat. Men fram är det olika längd på bärarmarna, eller?Henka_E wrote:Det har ju f-n samma bärarmar också.... Fattar inte hur jag missat....
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Drivaxlar - allmänt typ
Definitivt, helt klart, absolut skillnad i längd på främre bärarmar!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users