plötslig död

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
laakso
Turbo-Poster
Posts: 443
Joined: 2009-05-12 14:25:32
Telefon: 0767677224
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1993
Location: Uppsala
Contact:

plötslig död

#1 Post by laakso »

Var ute och körde med min 924 -80 för första gången på riktigt sen vinterförvaringen.

Hade planerat att köra typ en timme för att se att allt fungerar. Efter 45 minuter och direkt efter en urvarvning (ca 5000 - 5500 rpm) så dör motorn. Rätt upp och ner. Död.

Misstänker bränslefiltret, känns som den inte får någon bensin överhuvudtaget. Eller pumpen?

Har gnista, men går t.ex. inte att bogsera igång.

Kan filtret vara så dåligt att motorn inte får någon bensin överhuvudtaget?
Kan man kolla Pumpen på något fiffigt sätt.

Tar gärna emot lite tips. Tänker börja med bränslefiltret då jag ändå har tänkt att byta det.

Förövrigt undrar jag om man ska köra med blyersättning eller inte? Vad gör ni, som har en +30 bil?

/T
968 -93

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: plötslig död

#2 Post by Cédric »

Se över bränslepumpsrelät, testa koppla förbi det och seom den startar. Hur man gör det går att söka fram på forumet. Ingen blyersättning behövs.

User avatar
laakso
Turbo-Poster
Posts: 443
Joined: 2009-05-12 14:25:32
Telefon: 0767677224
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1993
Location: Uppsala
Contact:

Re: plötslig död

#3 Post by laakso »

Tack för tipset. Ska testa i helgen.

/T
968 -93

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: plötslig död

#4 Post by patand »

laakso wrote:Förövrigt undrar jag om man ska köra med blyersättning eller inte? Vad gör ni, som har en +30 bil?
Jag tankar bensin (98 oktan) inget annat.

För att bygla bränslepumpsrelät så är det terminal 30 (inkommande matningspänning) och 87 (utgående matningsspäning till förbrukare) i hållaren för relät som skall kortslutas. Enklast görs det med en bit kabel med flatsstiftkabelsko i var ände.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: plötslig död

#5 Post by Mattias 924 »

Jag tror kamremen kuggade över om det var i samband med en urvarvning.

Känns måttligt sannorlikt att bränslefiltret momentant skulle täppas till totalt.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

plötslig död

#6 Post by Freddie_81 »

Håller med Ovan. Precis så hände mig på min första 924 på påfart till motorväg.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
laakso
Turbo-Poster
Posts: 443
Joined: 2009-05-12 14:25:32
Telefon: 0767677224
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1993
Location: Uppsala
Contact:

Re: plötslig död

#7 Post by laakso »

Nu är bilen fixad och besiktigad med blankt papper. Felet var inte det lättaste. Efter att ha försökt så gott det går på en parkeringsplats så kom vi fram till att bilen får ingen bensin.
Det var inte Relät, (har en till salu förövrigt om någon behöver) det var heller inte kamremmen som kuggade ur.
Gick bet på felsökningen och lämnade bilen på verkstad. Som av en slump hade mekaniker själv haft tre 924 och körde numera en 928. Perfekt.
Det tog dom en nätt stund att hitta felet. Det visade sig att bränslepumpen inte fick tillräckligt med ström för att orka pumpa bränsle. Felet hittades till slut bakom säkringsboxen. Dom bytte ut ett antal kablar och vips, bilen går igen.
Dom bytte även kamrem och bränslefilter när dom ändå höll på.

Hade aldrig löst detta själv på parkeringsplatsen.
968 -93

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: plötslig död

#8 Post by Nahpets »

Skillzzz ... ! Gott när duktigt folk arbetar.
Vilken verkstad använde du?

User avatar
laakso
Turbo-Poster
Posts: 443
Joined: 2009-05-12 14:25:32
Telefon: 0767677224
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1993
Location: Uppsala
Contact:

Re: plötslig död

#9 Post by laakso »

Bosch Carservice i Uppsala. Hette tidigare Bilelspecialisten. Kändes som ett bra ställe.
968 -93

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]