Finns det ett "enkelt" sätt att mäta effektförändring
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Finns det ett "enkelt" sätt att mäta effektförändring
Hej alla.
Skall byta spridare på cabben och undrar om det finns ett enkelt sätt att mäta "effekten"
Siffran man får fram behöver inte vara exakt utan det räcker om den blir repeterbar.
Tanken är då att mäta, byta spridare, mäta igen
mest för att se om det gör någon nytta och i så fall hur många % "bananer" man har fått extra under huven.
/Janne
ifall någon har utrustning så kan jag åka dit och utföra spridarbytet på plats mellan mätningarna.
Skall byta spridare på cabben och undrar om det finns ett enkelt sätt att mäta "effekten"
Siffran man får fram behöver inte vara exakt utan det räcker om den blir repeterbar.
Tanken är då att mäta, byta spridare, mäta igen
mest för att se om det gör någon nytta och i så fall hur många % "bananer" man har fått extra under huven.
/Janne
ifall någon har utrustning så kan jag åka dit och utföra spridarbytet på plats mellan mätningarna.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Finns det ett "enkelt" sätt att mäta effektförändring
Det enklaste är om du har en "smartphone". Finns en del olika "appar" till t.ex iPhone som kan mäta effekt utifrån acceleration på samma sätt som man gör med t.ex en Driftbox.
Man ställer in vikten på bilen i programmet och sen mäter programmet t.ex när du accelererar på 2:ans växel från 30-100km/h eller liknande. Utifrån accelerationen räknar programmet sen ut effekten.
Se till att så många parametrar som möjligt är detsamma om du ska göra jämförande repor, t.ex samma sträcka, vind, temperatur osv. Så byt spridare snabbt helt enkelt.
Jag hjälper gärna till om du saknar möjlighet till detta själv.
Man ställer in vikten på bilen i programmet och sen mäter programmet t.ex när du accelererar på 2:ans växel från 30-100km/h eller liknande. Utifrån accelerationen räknar programmet sen ut effekten.
Se till att så många parametrar som möjligt är detsamma om du ska göra jämförande repor, t.ex samma sträcka, vind, temperatur osv. Så byt spridare snabbt helt enkelt.

Jag hjälper gärna till om du saknar möjlighet till detta själv.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Finns det ett "enkelt" sätt att mäta effektförändring
Om du vet vikten på bilen.
Har ett stoppar med många mellantider.
Behärskar de fyra ränkesätten (och lite till).
Så går det att göra med förvånansvärd precision.
Hitta en vägsträcka som du använder vid alla mätningar. Kolla vad hastighetsmätaren visar vid 1000 rpm, 2000 rpm och så vidare.
Börja med en fullgasacceletation på t.ex. treans växel och 1000 rpm och knäpp av en mellantid på var tusende rpm, eller var 500 om du vill vara noggrann.
Nu har du tiderna för accelerationen.
Sedan så ska vägens och luftmotstånd räknas bort. Det gör du genom att rulla samma sträcka med växel i friläge och ta tid mellan hastigheterna som motsvarar varvtalen du mätte vid accelerationen.
Drivlineförlusterna räknas bort på samma sätt som luftmotståndet men man motorbromsar istället för att rulla i friläge.
När du har data enligt ovan så är det dags att sätta ihop ett excelark.
Jag gorde enligt obem för länge sedan och resultaten låg inom några få procent från fabriksuppgifterna på morsans och farsans relativt nya och definitivt otrimmade bilar.
Jag ska kolla om jag kan hitta excelarket.
Har ett stoppar med många mellantider.
Behärskar de fyra ränkesätten (och lite till).
Så går det att göra med förvånansvärd precision.
Hitta en vägsträcka som du använder vid alla mätningar. Kolla vad hastighetsmätaren visar vid 1000 rpm, 2000 rpm och så vidare.
Börja med en fullgasacceletation på t.ex. treans växel och 1000 rpm och knäpp av en mellantid på var tusende rpm, eller var 500 om du vill vara noggrann.
Nu har du tiderna för accelerationen.
Sedan så ska vägens och luftmotstånd räknas bort. Det gör du genom att rulla samma sträcka med växel i friläge och ta tid mellan hastigheterna som motsvarar varvtalen du mätte vid accelerationen.
Drivlineförlusterna räknas bort på samma sätt som luftmotståndet men man motorbromsar istället för att rulla i friläge.
När du har data enligt ovan så är det dags att sätta ihop ett excelark.
Jag gorde enligt obem för länge sedan och resultaten låg inom några få procent från fabriksuppgifterna på morsans och farsans relativt nya och definitivt otrimmade bilar.
Jag ska kolla om jag kan hitta excelarket.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Finns det ett "enkelt" sätt att mäta effektförändring
Du gör manuellt precis vad den app jag använde för något år sedan gör. Den instruerande t.ex att man skulle rulla för att den skulle mäta luftmotstånd osv. 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Re: Finns det ett "enkelt" sätt att mäta effektförändring
Jag och en kompis använde en gammal laptop och spelade in en lite dämpad signal från tändspolen via ljudkortet under fullgasacceleration på planväg vid vindstilla och processade sedan den datan ihop med info om bilens vikt, luftmotstånd, utväxling, däck m.m. i nått program som jag tror hette street dyno. Det stämde rätt bra (några procent fel) mot tillverkarnas uppgifter på några bilar vi testade med. Men det var väl typ 2004 eller nått...
// Magnus
// Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: Finns det ett "enkelt" sätt att mäta effektförändring
Det där ljudkorttricket minns jag! Vad antik man känner sig nu!
Smartfåne med lämplig app gör väl samma jobb 100 ggr enklare nuförtiden!
Smartfåne med lämplig app gör väl samma jobb 100 ggr enklare nuförtiden!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Finns det ett "enkelt" sätt att mäta effektförändring
Det blir väl till att hugga på Patands erbjudande.
Skulle man plocka fram en egen smartphone med tillhörande app så skall ju allt dubbelkollas mot alla bilar man har, det blir ju ytterligare en sak som stjäl tid. Då är det bättre att lägga den tiden på grannens "nya" hjulinställningsutrustning "state of the art" 1995 kostade 6 siffrigt då och verkar leverera 0,1 grads noggranhet.
Så en 4hjulinställning på familjens samtliga bilar är på G i vår.
/Janne
Skulle man plocka fram en egen smartphone med tillhörande app så skall ju allt dubbelkollas mot alla bilar man har, det blir ju ytterligare en sak som stjäl tid. Då är det bättre att lägga den tiden på grannens "nya" hjulinställningsutrustning "state of the art" 1995 kostade 6 siffrigt då och verkar leverera 0,1 grads noggranhet.
Så en 4hjulinställning på familjens samtliga bilar är på G i vår.
/Janne
- Rallyjohan
- S-Poster
- Posts: 129
- Joined: 2010-05-17 11:32:00
- Bilmodell: Porsche 924S
- Contact:
Finns det ett "enkelt" sätt att mäta effektförändring
-
Last edited by Rallyjohan on 2013-04-22 18:08:12, edited 1 time in total.
- Rallyjohan
- S-Poster
- Posts: 129
- Joined: 2010-05-17 11:32:00
- Bilmodell: Porsche 924S
- Contact:
Finns det ett "enkelt" sätt att mäta effektförändring
Åk till trollspeed, kör på rullarna, byt spridare, kör på rullarna?
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Finns det ett "enkelt" sätt att mäta effektförändring
Det skulle ju vara ett sätt att få en korrekt siffra men att åka till Trollhättan istället för Nyköping ger en extra åktur på minst 60 mil så det är inte så lockande... Sedan är jag mera intresserad av om det ger något. Att jag har något "fel" i insprutningen såg jag på smuten i vissa insugningsrör men om det är sprutbilden eller huvudet eller något annat har jag faktiskt inte kollat. Hittade ett gäng spridare för en 500 på Tradera och "varför inte" Motorgången är inte riktigt som den skall vara på bilen.
Snart dags att baxa ut den ur containern.
/Jan
Snart dags att baxa ut den ur containern.
/Jan
Who is online
Users browsing this forum: No registered users