byta Bränslefilter

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
gtBen
Turbo-Poster
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986

byta Bränslefilter

#1 Post by gtBen »

Hej
Jag har tänkt byta bänslefiltret på min 924S -86, men vill kolla några saker först så jag inte går på en mina :roll:
* finns det risk att bensin börja rinna ur från slangen från tanken när man lossar bränsleslangarna till filtret? eller sitter filtret tillräckligt högt för att förhindra det? jag tror den är full till 2/3.
* gäller; bränsleslangarna i metall med fastpressad gummislang - är det regel eller undantag att de brukar vara kexiga? de ser inte så värst dåliga ut

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Erol
Moderator
Bilmodell: 951 Snart körbar

Re: byta Bränslefilter

#2 Post by Erol »

gtBen wrote:* finns det risk att bensin börja rinna ur från slangen från tanken när man lossar bränsleslangarna till filtret? eller sitter filtret tillräckligt högt för att förhindra det? jag tror den är full till 2/3
Ja, det kommer dränera tanken. Ett tips att ta en svetstång eller en kraftig peang och sätta på slangen som går mellan tank och filter. På så vis minimerar du bränslespill.

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

fälgen
Addict
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84

#3 Post by fälgen »

Ska också byta filter och hade ungefär samma frågor. På de bilar jag bytt på förut har jag dragit ur säkringen till pumpen när bilen står på tomgång, då försvinner ju trycket i systemet och spillet har varit minimalt utan att klämma slangen.

Men det funkar alltså inte så på 9x4?

Är lite orolig över att sätta klämma på gamla slangar.

gtBen
Turbo-Poster
Bilmodell: 924S

#4 Post by gtBen »

Hej
Erol wrote:Ja, det kommer dränera tanken. Ett tips att ta en svetstång eller en kraftig peang och sätta på slangen som går mellan tank och filter. På så vis minimerar du bränslespill.
/ Erol
Tack för infon, då vet jag att det kräver lite planering innan det bytet blir av

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Anton N
Turbo-Poster
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992

#5 Post by Anton N »

fälgen wrote:Ska också byta filter och hade ungefär samma frågor. På de bilar jag bytt på förut har jag dragit ur säkringen till pumpen när bilen står på tomgång, då försvinner ju trycket i systemet och spillet har varit minimalt utan att klämma slangen.

Men det funkar alltså inte så på 9x4?

Är lite orolig över att sätta klämma på gamla slangar.
Det ska nog inte vara några problem. Är 99% säker att jag har läst att man kan göra på det sättet i Haynes.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

Erol
Moderator
Bilmodell: 951 Snart körbar

#6 Post by Erol »

fälgen wrote:Är lite orolig över att sätta klämma på gamla slangar.
Törs du inte sätta än klämma på dina slangar, rekommenderar jag att du byter slang. Är de i så dåligt skick är det dax att byta :wink:

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

mijo
Turbo-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B

#7 Post by mijo »

När jag bytte på min var det inte mycket som rann ut, har inget minne att jag
satte nån klämma. Filtret sitter ju en bit upp i förhållande till botten på tanken,
så det beror väl på hur mycket soppa man har också.

fälgen
Addict

#8 Post by fälgen »

Erol wrote:
fälgen wrote:Är lite orolig över att sätta klämma på gamla slangar.
Törs du inte sätta än klämma på dina slangar, rekommenderar jag att du byter slang. Är de i så dåligt skick är det dax att byta :wink:

/ Erol
Har inte full koll på skicket på slangarna än, vet att några är utbytta men förmodligen inte vid tanken. Kollade i Haynes nu och där står det att man ska ha tång, fast det betyder ju inte att det inte funkar utan.

Bilen står med full tank så det blir nog att vara redo med en svetstång för säkerhets skull :D

Hansan
NA-Poster
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1984

#9 Post by Hansan »

Hej! Du bör köra slut på bränslet så att det bara är några liter kvar i tanken. Sedan upp med bakänden, kläm till med tång runt slangen mellan tanken och bränslepumpen (slangtång finns på Biltema). Koppla loss slangen från bränslepumpens inlopp. Lossa slangtången och låt resten av bränslet rinna ner i ett uppsamlingskärl. Viktigt! Kolla hur starkt eller svagt det rinner ur tanken. Skillnaden kan bero på ett helt eller delvis igensatt filter i bränsleutloppet från tanken. Det bör i alla fall tas ut och göras rent. Ja, därefter görs tanken ren efter gängse metoder och filtret återmonteras. Nya slangar rekommenderas och gärna en ny bränslepump (Biltema). :#cheers:

fälgen
Addict

#10 Post by fälgen »

Hade loss filtret idag men fick sätta tillbaka det igen för det var fel anslutning på det nya.

Med full tank och utan att klämma någon slang så läckte det inte något, förutom det som var i filtret såklart. Då hade jag plockat ur säkringen till pumpen och tömt systemet innan.

På min bil är det en kort bit metallrör in till filtret och kopplingen mot slangen ligger bakom en skyddsplåt till tanken, så slangen kommer man inte åt.

Post Reply