Hej,
För många år sedan byggde en av mina kompisar en Superseven-replika. Det satt en renoverad Escortmotor i vill jag minnas och med tanke på att replikan var så pass lätt så hade vi förväntningar på att den skulle accelerera ganska bra, men vid premiärturen så blev vi ganska besvikna, det kändes som att sitta i en Escort.... Min kompis tänkte till lite och lättade svänghjulet och då blev prestandan ungefär som vi förväntat oss. Jag kan inte riktigt förklara detta enligt fysikens principer men på något sätt var tröghetsmomentet i svänghjulet avpassat för en tyngre bil. I relation till detta undrar jag om ni som lättat era bilar också sett anledning till att lätta era svänghjul? Eller är viktsskillnaden inte tillräckligt stor för att det ska ha betydelse eller ger det påfrestningar på motorn eller annan anledning till att det inte är bra.
/Staffan
Minskad vikt, prestanda och svänghjulets vikt
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Minskad vikt, prestanda och svänghjulets vikt
Helt riktigt. Svänghjulet lagrar rörelseenergi enligt m*v^2 (hastigheten beror på radien till tröghetscentrum av massan). Så det går åt en massa energi(effekt) att accelerera upp (och bromsa ned) svänghjulet. Den frigjorda energi(effekten) kan istället accelerera bilen om svänghjulet är lättat. Sedan är motorns varvtal nedväxlat rejält på de första växlarna. Så ett kilos bantning på svänghjulet motsvarar i storleksordningen 50kg i bilen på ettan. På en lätt bil blir då skillnaden rätt dramatisk.
Svänghjulets vikt påverkat INTE motorn vridmoment eller effekt. Däremot kan man lagra energi genom att varva upp ett tungt svänghjul villket ger extra tillskott när man släpper kopplingen i startögonblicket. Genom växlarna förlorar man därmot gentemot en lättare svänghjul.
Samma resonemang kan med fördel användas på stora tunga fälgar, ännu en av sevenbilarnas styrkor. Märk väl att stor diameter är värre än vikt just på grund av kvadreringen av radien.
Svänghjulets vikt påverkat INTE motorn vridmoment eller effekt. Däremot kan man lagra energi genom att varva upp ett tungt svänghjul villket ger extra tillskott när man släpper kopplingen i startögonblicket. Genom växlarna förlorar man därmot gentemot en lättare svänghjul.
Samma resonemang kan med fördel användas på stora tunga fälgar, ännu en av sevenbilarnas styrkor. Märk väl att stor diameter är värre än vikt just på grund av kvadreringen av radien.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- mijo
- Turbo-Poster
- Posts: 541
- Joined: 2007-04-19 16:25:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kalmar
- Contact:
Re: Minskad vikt, prestanda och svänghjulets vikt
Fast ytterdiametern är ju samma i regel, i alla fall på mina 16" och 18" (vikten också).gegge wrote:Samma resonemang kan med fördel användas på stora tunga fälgar, ännu en av sevenbilarnas styrkor. Märk väl att stor diameter är värre än vikt just på grund av kvadreringen av radien.
Är väl först 15" Fuchs som blir lite lättare till våra bilar? Fast med mer gummi borde
däcket bli tyngre. Är det inte så att "små" däck (15") ofta är mycket smalare också,
205 mot 265 borde påverkar mer än 15" eller 18".
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Minskad vikt, prestanda och svänghjulets vikt
Även om både vikten, bredden och ytterdiametern är densamma på 16" och 18" så är troligen 18" långsammare. Det beror just på att den tunga fälgbanan ligger 1" längre ut vilken ger ett högre tröghetsmoment.
EDIT: Faktorn är inte 50ggr. Jag mindes fel utan den är snarare hälften, dvs 1kg ger runt 25kg. Så en rejäl lättning kan förbättre vikt/effektförhållandet med 10%.
EDIT: Faktorn är inte 50ggr. Jag mindes fel utan den är snarare hälften, dvs 1kg ger runt 25kg. Så en rejäl lättning kan förbättre vikt/effektförhållandet med 10%.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Minskad vikt, prestanda och svänghjulets vikt
Om en bilen körs mycket på gatan och motorn har vass kamaxel med dåligt bottenvrid kan du räkna med en hel del tjuvstopp eller slirande på kopplingen.
Ett ordentligt lättat svänghjul passar bäst på en bil som huvudsakligen körs på bana.
En lätt bil som t.ex en super7 är inte lika känslig för små svänghjul som en tyngre bil.
Ett ordentligt lättat svänghjul passar bäst på en bil som huvudsakligen körs på bana.
En lätt bil som t.ex en super7 är inte lika känslig för små svänghjul som en tyngre bil.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Minskad vikt, prestanda och svänghjulets vikt
Delar av svaren leder tillbaks till det som delvis var min ursprungliga fråga. Ni som har lättat era bilar borde ha nytta av att plocka bort vikt från svänghjulet proportionerligt mot den vikt ni har plockat bort från era bilar. Har ni gjort det och tyckter ni att det blivit någon skillnad? En proportionerlig viktminskning av svänghjul mot bil borde dessutom inte ge startsvårigheter.
Som jag förstår från tidigare svar så har man nytta av svänghjulets vikt när man startar från stillastående men egentligen inte i andra lägen. Kan inte svänghjulet också ha funktionen att få en jämn gång på motorn/vevaxeln? Jag är ute efter att motorn kanske inte mår helt bra av att vikten på svänghjulet minskas för mycket.
/Staffan
Som jag förstår från tidigare svar så har man nytta av svänghjulets vikt när man startar från stillastående men egentligen inte i andra lägen. Kan inte svänghjulet också ha funktionen att få en jämn gång på motorn/vevaxeln? Jag är ute efter att motorn kanske inte mår helt bra av att vikten på svänghjulet minskas för mycket.
/Staffan
- mijo
- Turbo-Poster
- Posts: 541
- Joined: 2007-04-19 16:25:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kalmar
- Contact:
Re: Minskad vikt, prestanda och svänghjulets vikt
När man lättar svänghjulet i 964an bör man chippa om för att den ska går bra.
Har inte hört det är nödvändigt i 944an, den har ju balansaxlar och kanske
mer massa i veven så den går tillräckligt jämnt ändå? D v s svänghjulet är
onödigt tungt, med tanke på gasresponsen original känns det så i alla fall.
Har inte hört det är nödvändigt i 944an, den har ju balansaxlar och kanske
mer massa i veven så den går tillräckligt jämnt ändå? D v s svänghjulet är
onödigt tungt, med tanke på gasresponsen original känns det så i alla fall.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Minskad vikt, prestanda och svänghjulets vikt
Kan det vara så att svänghjulet också till viss del har samma funktion som balansaxlarna alltså att minska vibrationerna i motor?
/Staffan
/Staffan
Who is online
Users browsing this forum: No registered users