Minskad vikt, prestanda och svänghjulets vikt

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Minskad vikt, prestanda och svänghjulets vikt

#1 Post by mojo158 »

Hej,

För många år sedan byggde en av mina kompisar en Superseven-replika. Det satt en renoverad Escortmotor i vill jag minnas och med tanke på att replikan var så pass lätt så hade vi förväntningar på att den skulle accelerera ganska bra, men vid premiärturen så blev vi ganska besvikna, det kändes som att sitta i en Escort.... Min kompis tänkte till lite och lättade svänghjulet och då blev prestandan ungefär som vi förväntat oss. Jag kan inte riktigt förklara detta enligt fysikens principer men på något sätt var tröghetsmomentet i svänghjulet avpassat för en tyngre bil. I relation till detta undrar jag om ni som lättat era bilar också sett anledning till att lätta era svänghjul? Eller är viktsskillnaden inte tillräckligt stor för att det ska ha betydelse eller ger det påfrestningar på motorn eller annan anledning till att det inte är bra.

/Staffan

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Minskad vikt, prestanda och svänghjulets vikt

#2 Post by gegge »

Helt riktigt. Svänghjulet lagrar rörelseenergi enligt m*v^2 (hastigheten beror på radien till tröghetscentrum av massan). Så det går åt en massa energi(effekt) att accelerera upp (och bromsa ned) svänghjulet. Den frigjorda energi(effekten) kan istället accelerera bilen om svänghjulet är lättat. Sedan är motorns varvtal nedväxlat rejält på de första växlarna. Så ett kilos bantning på svänghjulet motsvarar i storleksordningen 50kg i bilen på ettan. På en lätt bil blir då skillnaden rätt dramatisk.

Svänghjulets vikt påverkat INTE motorn vridmoment eller effekt. Däremot kan man lagra energi genom att varva upp ett tungt svänghjul villket ger extra tillskott när man släpper kopplingen i startögonblicket. Genom växlarna förlorar man därmot gentemot en lättare svänghjul.

Samma resonemang kan med fördel användas på stora tunga fälgar, ännu en av sevenbilarnas styrkor. Märk väl att stor diameter är värre än vikt just på grund av kvadreringen av radien.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Minskad vikt, prestanda och svänghjulets vikt

#3 Post by mijo »

gegge wrote:Samma resonemang kan med fördel användas på stora tunga fälgar, ännu en av sevenbilarnas styrkor. Märk väl att stor diameter är värre än vikt just på grund av kvadreringen av radien.
Fast ytterdiametern är ju samma i regel, i alla fall på mina 16" och 18" (vikten också).
Är väl först 15" Fuchs som blir lite lättare till våra bilar? Fast med mer gummi borde
däcket bli tyngre. Är det inte så att "små" däck (15") ofta är mycket smalare också,
205 mot 265 borde påverkar mer än 15" eller 18".

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Minskad vikt, prestanda och svänghjulets vikt

#4 Post by gegge »

Även om både vikten, bredden och ytterdiametern är densamma på 16" och 18" så är troligen 18" långsammare. Det beror just på att den tunga fälgbanan ligger 1" längre ut vilken ger ett högre tröghetsmoment.

EDIT: Faktorn är inte 50ggr. Jag mindes fel utan den är snarare hälften, dvs 1kg ger runt 25kg. Så en rejäl lättning kan förbättre vikt/effektförhållandet med 10%.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Minskad vikt, prestanda och svänghjulets vikt

#5 Post by Janne J »

Om en bilen körs mycket på gatan och motorn har vass kamaxel med dåligt bottenvrid kan du räkna med en hel del tjuvstopp eller slirande på kopplingen.
Ett ordentligt lättat svänghjul passar bäst på en bil som huvudsakligen körs på bana.
En lätt bil som t.ex en super7 är inte lika känslig för små svänghjul som en tyngre bil.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Minskad vikt, prestanda och svänghjulets vikt

#6 Post by mojo158 »

Delar av svaren leder tillbaks till det som delvis var min ursprungliga fråga. Ni som har lättat era bilar borde ha nytta av att plocka bort vikt från svänghjulet proportionerligt mot den vikt ni har plockat bort från era bilar. Har ni gjort det och tyckter ni att det blivit någon skillnad? En proportionerlig viktminskning av svänghjul mot bil borde dessutom inte ge startsvårigheter.

Som jag förstår från tidigare svar så har man nytta av svänghjulets vikt när man startar från stillastående men egentligen inte i andra lägen. Kan inte svänghjulet också ha funktionen att få en jämn gång på motorn/vevaxeln? Jag är ute efter att motorn kanske inte mår helt bra av att vikten på svänghjulet minskas för mycket.

/Staffan

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Minskad vikt, prestanda och svänghjulets vikt

#7 Post by mijo »

När man lättar svänghjulet i 964an bör man chippa om för att den ska går bra.
Har inte hört det är nödvändigt i 944an, den har ju balansaxlar och kanske
mer massa i veven så den går tillräckligt jämnt ändå? D v s svänghjulet är
onödigt tungt, med tanke på gasresponsen original känns det så i alla fall.

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Minskad vikt, prestanda och svänghjulets vikt

#8 Post by mojo158 »

Kan det vara så att svänghjulet också till viss del har samma funktion som balansaxlarna alltså att minska vibrationerna i motor?

/Staffan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]