Du var väl med när jag monterade turbon på Mats silverpil? "Assembly is reverse of removal", fast du får ju vända på det hela då och göra tvärtom vad jag gjorde.Bathory wrote:Hur tar man ner turbon på den?
Bör jag med tanke på komp-provet lyfta motorn & satsa på helrenovering?
Någon som vet på ett ungefär vad helrenovering kostar (allt skruvande gör jag själv)
Skall man direkt satsa på helt annan motor?

Skämt o sido, det är inte så svårt egentligen. Bara lite trångt och jobbigt ibland. Räkna med en dags jobb, iaf om allt ska tillbaka samma dag.
1. Bort med avgassystemets bakre del.
2. Bort med avgassystemets främre del. Detta innebär att wastegaten måste ner förståss, men låt den sistta kvar på avgassystemet. "Downpipen" måste ju bort först och sen kan den vara monterad mot bilens kaross med en fästplåt men behöver inte vara det (jag har bara sett det på en bil av de jag skruvat på).
3. Lossa oljekanalerna till turbon.
4. Lossa turbon från sin fästkonsoll och lirka ut den (kan vara enklast att lossa framvagnsbalken så får man lite mer plats, det gjorde vi på Mats bil).
Föreslår att du gör ett leakdown test innan du bestämmer om du ska helrenovera. Så vet du lite grann mer vad problemet kan vara. Det kan nämligen hjälpa dig avgöra om det är toppackningen eller kolvringar eller ventil som inte tätar som är problemet. Är det toppackningen så är det ju bara lyfta toppen och byta den och förhoppningsvis inget mer.
Kolvringarna har jag för mig man också kan testa genom att hälla in en skvätt olja i cylinderna som kompet är lite lägre på. Blir det bättre då så bör det var ringarna. Detta har jag dock inte provat själv.
Har du tillgång till någon form av endoskop (t.ex http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... -mm-15295/" onclick="window.open(this.href);return false;) så kan du ju också kika in i cylindern och se om kolven verkar illa åtgången pga knackningar osv. Eller om allt ser bra ut där. Är det inge knackmärken på kolven så är det större chans att kolvringarna är hela.
Kostnad (ungefär) för helrenovering. Beror ju på hur mycket du vill/måste byta. Här kommer lite ungefärliga priser (avrundat uppåt från Utzons):
Nya kolvar ca 12.000kr för 4st...
Ramlagersats 2000kr
Sotningssats 2000kr
Vattenpump 400kr
Ventil avgas 4800kr (för 4 st)
Ventil insug 4800kr (för 4 st)
Ventillyftare 2800kr (för 4 st)
Ventiltätningar 200kr (för 4 st)
Ventilstyrningar 1200kr (för 8 st)
Wastegatemembran 1300kr
Summa på ovan: 31500kr
Förhoppningsvis blir det billigare (sällan man byter alla kolvar och gör man det väljer man nog inte originalvariant). Jag har iof aldrig helrenoverat en motor men förstått att man måste ju inte ha "allt" nytt oftast utan kan mäta på grejerna för att se om de är inom toleranser osv. Det saknas dock t.ex oljepump och för att inte tala om renoverad Turbo i listan.
Låt nu dock inte kostnaden ovan skrämma dig Sven! Det finns mycket begagnat på marknaden i delar också.