Turbofråga K26 K27
-
- S-Poster
- Posts: 138
- Joined: 2006-10-15 09:10:14
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Turbofråga K26 K27
Hej, jag har känt på min turbos axel och den är glapp åt båda hållerna. så nu har jag plåckat ur den från bilen (944 turbo -89 K26/8) och tänkte skicka den till Airtune på renovering. men så såg jag att en på säljforum har en K27/26 till salu.
så min fråga är kan jag sätta det en K27/8 rakt av på en ganska standard 944 turbo.
den har Bengt chipkit, sanden wastgate, 3bar brännsletrycksregulator, standard spridare, standard avgas med 100cells racekat.
Mvh/ Poyee
så min fråga är kan jag sätta det en K27/8 rakt av på en ganska standard 944 turbo.
den har Bengt chipkit, sanden wastgate, 3bar brännsletrycksregulator, standard spridare, standard avgas med 100cells racekat.
Mvh/ Poyee
Porsche 944 turbo -89 (inne på 16e året)
Honda CBR 600 RR (såld efter 14år å 1000mil)
Audi A6 c7 allroad 3.0tdi
http://www.garaget.org/Porsche-cbr600rr
Honda CBR 600 RR (såld efter 14år å 1000mil)
Audi A6 c7 allroad 3.0tdi
http://www.garaget.org/Porsche-cbr600rr
- Lilja
- Turbo-Poster
- Posts: 853
- Joined: 2011-09-03 18:53:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Genarp
- Contact:
Re: Turbofråga K26 K27
Inloppet är väl mindre på en K26 än en K27, så orginalslangen till luftfiltret lär inte passa om jag inte är helt fel ute (som jag iofs ofta är
).
Vet inte om det finns andra slangar annars kan det vara en bra anledning att uppgradera till MAF kit.

Vet inte om det finns andra slangar annars kan det vara en bra anledning att uppgradera till MAF kit.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Turbofråga K26 K27
Som föregående talare säger så behöver du en större anslutning till turbon samt även bocka om eller flytta ut vattenröret till turbon med distans då det slår i det större kompressor huset på k27 annars.
Sen kommer du även att behöva nya bengt chip för den större turbon skulle jag tro.
Sen kommer du även att behöva nya bengt chip för den större turbon skulle jag tro.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- S-Poster
- Posts: 138
- Joined: 2006-10-15 09:10:14
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Turbofråga K26 K27
Ok tack för svar. men misstänker att det är K26 kompressor hus då säljan säger att allt passar rakt av. kanske det är större turbin med svarvad kompressor hus. ringde själv till en turbofirma som erbjöd att göra så på min turbo. dem sa att man kan sätta dit en 2mm större turbin och sen svarva upp komphus för bättre flöde. men då är det bult on men måste man byta chip då ???
Porsche 944 turbo -89 (inne på 16e året)
Honda CBR 600 RR (såld efter 14år å 1000mil)
Audi A6 c7 allroad 3.0tdi
http://www.garaget.org/Porsche-cbr600rr
Honda CBR 600 RR (såld efter 14år å 1000mil)
Audi A6 c7 allroad 3.0tdi
http://www.garaget.org/Porsche-cbr600rr
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Turbofråga K26 K27
Du får höra med Bengt om hans chip, eftersom k27:an kan pumpa mera luft så kommer motorn behöva mera soppa.
och det finns 2 sorters k27/26.
Det ena är som du säger att man svarvar upp k26 huset för att kunna få rum med ett större hjul medans det andra är att man tar k27:ans kompressor del o matchar ihop det med k26:ans mitten del samt avgasdel ( det är det vanligaste o det har jag).
och det finns 2 sorters k27/26.
Det ena är som du säger att man svarvar upp k26 huset för att kunna få rum med ett större hjul medans det andra är att man tar k27:ans kompressor del o matchar ihop det med k26:ans mitten del samt avgasdel ( det är det vanligaste o det har jag).
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- S-Poster
- Posts: 138
- Joined: 2006-10-15 09:10:14
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Turbofråga K26 K27
Är inte så bra på det med turbo och uppgradering. men om jag väljer uppgradering med 2mm större turbin skulle jag klara mig så som bilen är idag? klarar luftmassemätarn det eller finns det nå marginal att den kan ge mer?? enligt Airtune så har alla bilar lite mer marginal att ge. 2mm är ju bra mycket mindre än K27
Porsche 944 turbo -89 (inne på 16e året)
Honda CBR 600 RR (såld efter 14år å 1000mil)
Audi A6 c7 allroad 3.0tdi
http://www.garaget.org/Porsche-cbr600rr
Honda CBR 600 RR (såld efter 14år å 1000mil)
Audi A6 c7 allroad 3.0tdi
http://www.garaget.org/Porsche-cbr600rr
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Turbofråga K26 K27
Du kan montera den större turbon och köra med den setup som du har, men då bör du sänka laddtrycket något, ca 0,1-0,2 bar. Om du vill ha ut mer effekt så måste du ha större spridare och ett nytt program/chip.
Utan att ta spridare är det ingen idé att ändra i programmet då originalspridarna ligger på gränsen redan med originalturbon.
/ Erol
Utan att ta spridare är det ingen idé att ändra i programmet då originalspridarna ligger på gränsen redan med originalturbon.
Förstår inte vad du menar... LMM hänger med en bra bit till, finns de som kört bort åt 400 hk med original LMM, förutsatt att spridare och chip är anpassat.poyee600rr wrote:klarar luftmassemätarn det eller finns det nå marginal att den kan ge mer?? enligt Airtune så har alla bilar lite mer marginal att ge.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- S-Poster
- Posts: 138
- Joined: 2006-10-15 09:10:14
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Turbofråga K26 K27
ok då förstår jag
om jag köper en k27a då behöver jag ett nytt chip och nya spridare. 044 pump har jag en liggande
1. Chip kan jag köpa av Bengt ( har hans chipkit nu. mycket nöjd )
2. men vad ska jag ha för spridare och vart köper jag dem?

om jag köper en k27a då behöver jag ett nytt chip och nya spridare. 044 pump har jag en liggande

1. Chip kan jag köpa av Bengt ( har hans chipkit nu. mycket nöjd )
2. men vad ska jag ha för spridare och vart köper jag dem?
Porsche 944 turbo -89 (inne på 16e året)
Honda CBR 600 RR (såld efter 14år å 1000mil)
Audi A6 c7 allroad 3.0tdi
http://www.garaget.org/Porsche-cbr600rr
Honda CBR 600 RR (såld efter 14år å 1000mil)
Audi A6 c7 allroad 3.0tdi
http://www.garaget.org/Porsche-cbr600rr
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Re: Turbofråga K26 K27
Frågan är vad ditt mål är...poyee600rr wrote:2. men vad ska jag ha för spridare och vart köper jag dem?
Jag skulle tipsa dig att läsa följande tråd, som finns klistrad längst upp i denna forumsavdelning: forum/viewtopic.php?t=27034" onclick="window.open(this.href);return false;
När du läst hela denna och tänkt över hur långt du tänker gå i ditt trimmande, kan jag hjälpa dig att räkna ut storleken på spridare.
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- S-Poster
- Posts: 138
- Joined: 2006-10-15 09:10:14
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Turbofråga K26 K27
ja som sagt så behöver min K26 en renovering så då tänkte jag på lite mer effekt.
men inte kosta allt för mycket.
Kan man gör så här som jag tänker??
köpa K27an och sen lite större spridare och ett nytt chip??
skulle det funka??
kanske inte ger så mycket? bara en massa strul. bilen funkar jäkligt bra som den är annars, frågan är - är det värt det?
Mvh/ Poyee
men inte kosta allt för mycket.
Kan man gör så här som jag tänker??
köpa K27an och sen lite större spridare och ett nytt chip??
skulle det funka??
kanske inte ger så mycket? bara en massa strul. bilen funkar jäkligt bra som den är annars, frågan är - är det värt det?
Mvh/ Poyee
Porsche 944 turbo -89 (inne på 16e året)
Honda CBR 600 RR (såld efter 14år å 1000mil)
Audi A6 c7 allroad 3.0tdi
http://www.garaget.org/Porsche-cbr600rr
Honda CBR 600 RR (såld efter 14år å 1000mil)
Audi A6 c7 allroad 3.0tdi
http://www.garaget.org/Porsche-cbr600rr
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Turbofråga K26 K27
Ja!poyee600rr wrote:Kan man gör så här som jag tänker??
köpa K27an och sen lite större spridare och ett nytt chip??
skulle det funka??
Kan säkert ge 350-370 hk.poyee600rr wrote:kanske inte ger så mycket? bara en massa strul. bilen funkar jäkligt bra som den är annars, frågan är - är det värt det?
Men det jag försökte tala om för dig i mitt förra inlägg, är att du måste själv bestämma hur långt ner i trimträsket du ska gå ner dig

Det man ska ha klart för sig är att det är inte billigt i slutändan, nästa sak som står på inköpslistan för din del, om du uppgraderar turbon, kommer att vara en bättre koppling som i regel går på 8-12.000:- och har man börjat att plocka ut så pass mycket effekt så kan det vara läge för en översyn av motorn, ofta är ventilstyrningarna slitna på våra bilar när de har 15.000 mil bakom sig. Men om du ska byta dessa så kanske man ska passa på att slipa in ventiler och porta samtidigt och plötsligt har man en ny utgift på 10-15.000:-
Ut över dessa poster tillkommer även ekvationerna wastgate, avgassystem, intercooler m.m
Så börja med att bestäm dig för ur mycket effekt du vill få ut och vad kalaset får kosta!
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- S-Poster
- Posts: 138
- Joined: 2006-10-15 09:10:14
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Turbofråga K26 K27
Mitt mål, inget speciellt. bara K27, större spridare och chip räcker för mig.
så vart köper man spridare och vilken volym?
och vem kan göra chip till mig? måste man ha MAF, piggyback och bredbandslambda oxå för den individuella bilen?
känns som jag ska nöja mig med det jag har och lämna in K26 på renovering
så vart köper man spridare och vilken volym?
och vem kan göra chip till mig? måste man ha MAF, piggyback och bredbandslambda oxå för den individuella bilen?
känns som jag ska nöja mig med det jag har och lämna in K26 på renovering
Porsche 944 turbo -89 (inne på 16e året)
Honda CBR 600 RR (såld efter 14år å 1000mil)
Audi A6 c7 allroad 3.0tdi
http://www.garaget.org/Porsche-cbr600rr
Honda CBR 600 RR (såld efter 14år å 1000mil)
Audi A6 c7 allroad 3.0tdi
http://www.garaget.org/Porsche-cbr600rr
Who is online
Users browsing this forum: No registered users