Bak och framvagn vad är kompatibelt

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Bak och framvagn vad är kompatibelt

#16 Post by Lilja »

Visste inte att man kunde justera caster fram på plåtbärarmarna, roligt att ha lärt sig något nytt. Visste inte heller att man bör sätta caster och camber på max. Jag har ju som sagt haft lite strul med understyrning på S2an förra året så man kanske bör prova köra max caster och max camber. Har du kört med 2 grader camber fram och typ 4-5 grader bak. Bak har varit för mycket fast har faktiskt inte direkt varit några problem. Känns mer som för lite fram då däcken slits på utsidan. Skulle nog säga att 3 grader är en bättre startpunkt.
Är det dock inte så att med de nyare aluminiumbärarmarna fram, de som är längre än 86ans, kan man få betydligt mer camber än de tidigare? Jag hade nämligen också för avsikt att byta hela hjulupphängningen fram på Turbon till en nyare, de nyare bärarmarna, M030 spindlar och nav etc. Då av anledning att 1. kunna sätta på större bromsar utan adapterplattor samt 2. kunna få mer camber. Dvs nu när jag ändå renoverar.

Annars får jag nog också hålla med Patand. Är det bankörning du vill så fixa bilen till vettigt skick, uppgradera inte. Kör en massa massa massa och lär dig bilen och ta det efter hand. Jag fick exakt samma tips när jag började riva på Turbon, något jag nu ångrar men nu är det försent för mig.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Bak och framvagn vad är kompatibelt

#17 Post by patand »

Lilja wrote:Visste inte att man kunde justera caster fram på plåtbärarmarna, roligt att ha lärt sig något nytt. Visste inte heller att man bör sätta caster och camber på max. Jag har ju som sagt haft lite strul med understyrning på S2an förra året så man kanske bör prova köra max caster och max camber. Har du kört med 2 grader camber fram och typ 4-5 grader bak. Bak har varit för mycket fast har faktiskt inte direkt varit några problem. Känns mer som för lite fram då däcken slits på utsidan. Skulle nog säga att 3 grader är en bättre startpunkt.
Caster max är något jag vågar stå för iaf.

Camber har mer att göra med körstilen och hur mjukt/hårt chassie man har. Jag körde t.ex ca 2,5 grader fram de första åren jag körde på banorna. Sen lärde jag mig att köra riktigt fort i böjjarna och nyttja trailbraking rejält och då slet jag framdäcken på utsidan. Då maxade jag camber och nu slits däcken i stort sett jämnt igen.

Bak har jag alltid kört ca 2 grader camber.

Dock ska ju tilläggas att min bil är rejsbilshård med 130Nm (700lb/in) fjädrar fram på 1100kg bil och matchande bakända.

En originalbil bör behöva mer camber än min vid "min typ" av körning då den kränger mer. Att jag ändock tipsade om ca 2,5 grader är för att det funkar rätt bra för en nybörjare som inte kör gärnet in i böjjarna och är då även snällare på gata.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Bak och framvagn vad är kompatibelt

#18 Post by Lilja »

patand wrote:
Lilja wrote:Visste inte att man kunde justera caster fram på plåtbärarmarna, roligt att ha lärt sig något nytt. Visste inte heller att man bör sätta caster och camber på max. Jag har ju som sagt haft lite strul med understyrning på S2an förra året så man kanske bör prova köra max caster och max camber. Har du kört med 2 grader camber fram och typ 4-5 grader bak. Bak har varit för mycket fast har faktiskt inte direkt varit några problem. Känns mer som för lite fram då däcken slits på utsidan. Skulle nog säga att 3 grader är en bättre startpunkt.
Caster max är något jag vågar stå för iaf.

Camber har mer att göra med körstilen och hur mjukt/hårt chassie man har. Jag körde t.ex ca 2,5 grader fram de första åren jag körde på banorna. Sen lärde jag mig att köra riktigt fort i böjjarna och nyttja trailbraking rejält och då slet jag framdäcken på utsidan. Då maxade jag camber och nu slits däcken i stort sett jämnt igen.

Bak har jag alltid kört ca 2 grader camber.

Dock ska ju tilläggas att min bil är rejsbilshård med 130Nm (700lb/in) fjädrar fram på 1100kg bil och matchande bakända.

En originalbil bör behöva mer camber än min vid "min typ" av körning då den kränger mer. Att jag ändock tipsade om ca 2,5 grader är för att det funkar rätt bra för en nybörjare som inte kör gärnet in i böjjarna och är då även snällare på gata.
Min bil är ju dock också stenhård, har ju coilovers med bortplockade stavar.
Men det finns mycket att leka med även på en orginalbil.

Någon som vet vilket håll toe går åt i bakvagnen i förhållandevis till cambern? Dvs, får man mer toe in med mer camber eller tvärtom?
Jag har nämligen enormt mycket camber bak, typ 5 grader, men har ändå nästan 0 grader toe in. Så frågan är hur det är möjligt och vad händer om jag försöker skruva ner cambern?
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Bak och framvagn vad är kompatibelt

#19 Post by mojo158 »

Hej Patand,

Jag kan bara instämma att dina inlägg ofta är väldigt kloka. Jag har noterat att istället för att fläska på så är det ofta tanke som gäller, "less is more". Tack för det.

/Staffan

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Bak och framvagn vad är kompatibelt

#20 Post by Henka_E »

Toe går ju att ställa individuellt mot camber bak men däremot så har fjädringen en geometri som gör att både toe camber rör sig under fj vägen på ett egentligen inte önskvärt sätt. När man justerar vinklarna bak så måste man iterera sig fram, dvs om du ändrar toe måste du kolla camber och ställer du då cambern rätt så måste du kolla toe eftersom grejjerna rör på sig eftersom det är två excentrar du ställer allt med.

Ang mer camber med långa armar - nja jag vet inte, det är ju inte mer justermån och spindlarna har ju hålbilen anpassad till de längre armarna. Tror det blir lika. Däremot så får du bättre geometri med långa armar, dvs du kan sänka mer utan att det börjar "gå-åt-fanders" med förlorad camber under fj rörelsen. Generellt gäller väl på en mcp att ju längre armar desto bättre, rent geometriskt.

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Bak och framvagn vad är kompatibelt

#21 Post by Lilja »

Henka_E wrote:Toe går ju att ställa individuellt mot camber bak men däremot så har fjädringen en geometri som gör att både toe camber rör sig under fj vägen på ett egentligen inte önskvärt sätt. När man justerar vinklarna bak så måste man iterera sig fram, dvs om du ändrar toe måste du kolla camber och ställer du då cambern rätt så måste du kolla toe eftersom grejjerna rör på sig eftersom det är två excentrar du ställer allt med.

Ang mer camber med långa armar - nja jag vet inte, det är ju inte mer justermån och spindlarna har ju hålbilen anpassad till de längre armarna. Tror det blir lika. Däremot så får du bättre geometri med långa armar, dvs du kan sänka mer utan att det börjar "gå-åt-fanders" med förlorad camber under fj rörelsen. Generellt gäller väl på en mcp att ju längre armar desto bättre, rent geometriskt.
Okej, borde hitta på ett sätt att mäta toe inen på egentligen. Det finns typ ingen kompetent hjulinställningsfirma här nere som vet va de sysslar med så man får väl göra det själv. Frågan är bara hur.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Bak och framvagn vad är kompatibelt

#22 Post by patand »

Lilja wrote:Frågan är bara hur.
Finns förklarat i trådar på forumet sedan tidigare.

Hade inte tid att söka reda på någon just nu, men vet att det finns. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Bak och framvagn vad är kompatibelt

#23 Post by emm »

Lilja wrote: Okej, borde hitta på ett sätt att mäta toe inen på egentligen. Det finns typ ingen kompetent hjulinställningsfirma här nere som vet va de sysslar med så man får väl göra det själv. Frågan är bara hur.
Finns det visst, Euromaster på Lundavägen är mycket bevandrad på Porsche, dom vet vad dom sysslar med!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Bak och framvagn vad är kompatibelt

#24 Post by Lilja »

emm wrote:
Lilja wrote: Okej, borde hitta på ett sätt att mäta toe inen på egentligen. Det finns typ ingen kompetent hjulinställningsfirma här nere som vet va de sysslar med så man får väl göra det själv. Frågan är bara hur.
Finns det visst, Euromaster på Lundavägen är mycket bevandrad på Porsche, dom vet vad dom sysslar med!
Tack men gör det hellre själv. Känns som i denna tiden 2012 så vill man ha något gjort så får man göra det själv annars blir det bara halvdant.

Tack Patand, ska leta runt lite och se vad jag kan hitta.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Bak och framvagn vad är kompatibelt

#25 Post by emm »

Lilja wrote:
emm wrote: Finns det visst, Euromaster på Lundavägen är mycket bevandrad på Porsche, dom vet vad dom sysslar med!
Tack men gör det hellre själv. Känns som i denna tiden 2012 så vill man ha något gjort så får man göra det själv annars blir det bara halvdant.

Tack Patand, ska leta runt lite och se vad jag kan hitta.
Tycker du ska åka till Euromaster, dom har koll, fick detta rekommenderat av Fredrik Åberg som jag inte känner men som jag lyssnar på för han är otroligt vettig, dessutom hjälpte det till att den jag träffade där, som ställde in min bil, var banåkar räv, ger dom tummen upp!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Bak och framvagn vad är kompatibelt

#26 Post by Lilja »

Om jag ska göra det någon annanstans så ska jag vara med och göra det så jag vet att det görs ordentligt. Men ska först byta koppling och transaxel lager på S2an innan jag gör det så.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1347
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Bak och framvagn vad är kompatibelt

#27 Post by Ragnar Joensen »

En fråga om krängningshämmare:

Jag vill montera 26,8 mm hämmare på min 924S. Den är född med 20 mm hämmare, och beslag är dimensionerade för det.

Beslagen i mitten är inget problem. Jag vet inte om det går att använda de befintliga beslage, men om inte, så är det i alla fall samma princip, och större beslag går att köpa.

Men beslagen längst ut är annorlunda. Fasta beslag på min bil och droplinks på 951, där 26,8 mm krängningshämmaren kommer från.

Diametern längst ut på 20 mm hämmaren är ungefär 17 mm, och 18 mm på 26,8 mm hämmaren.

Hur göra ?
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Bak och framvagn vad är kompatibelt

#28 Post by Henka_E »

Ett alternativ - som kanske är overkill men iaf roligt - är väl att byta till korta alu-armar? Då passar ju alla senare krängare rakt på iaf, även om de kanske inte är det bästa. De ska ju passa rakt på 924S och de borde gå att hitta. nemo har ju en uppsättning korta till salu här på forumet för 1200kr - kan det vara nåt?

Tror inte du behöver vara oroad över om fästena håller eller inte. Jag tror det är lugnt - men du åker nog på att antingen göra nya bussningar eller nya fästen eftersom diametern skiljer. Undvik att tvinga dit grejjerna, de ska löpa lätt men glappfritt.

Förresten - se till att få bort så mycket gummi du kan. Jag svarvade nylon bussningar till "karossfästena" och till ytteränden på krängaren. Dessutom går en av bussningarna i bärarmen att byta, alltså undre eller nedre. Det krävs tyvärr lite rörelse i dem, så det blir tokigt med plast på båda sidor. Skillnaden i "stick-slip" blev enorm - grejjerna löper nu väldigt lätt och fint och jag tror de fungerar bra också. Känns då rätt.

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1347
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Bak och framvagn vad är kompatibelt

#29 Post by Ragnar Joensen »

Alu bärarmar är inte aktuellt.

Tanken är att använda samma bärarmar, och gärna samma beslag till yttre bussningarna.

En tanke är kanske att skaffa Delrin bussningar till yttre fästen, och svarva upp hålet från 17 mm till 18 mm. Några tankar om det ?
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Hasse
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2008-06-24 21:22:47
Telefon: 0709744794
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Frillesås
Contact:

Re: Bak och framvagn vad är kompatibelt

#30 Post by Hasse »

Jag använder original yttre fästen till 26,8mm kränare från 968 på min 924S den passade
rakt av, kanske mina fästen var lite slitna invändigt.
innre karossfästena har jag svarvat nya plastbussningar till.
Hasse PCS#7951

Vit 944-84 En Porsche med drag!

Vit 924S-86 "Martina" banbil.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users