Ni är sååå roliga

retas men en gammal man. Well, inte helt oförtjänt gissar jag
Gällande toppen Patand har jag en idé som jag vill prova. Budgetlösning, men kanske fungerar:
Insug och grenrör är smalt men hyggligt väldesignade, de ger hög gashastighet och därmed fyllnadsgrad. Främjar kanske inte toppeffekten, men vridet. De ska behållas, bara ett större spjäll. (Kanske annan k-jet lösning

som är mer åt det mekaniska hållet...) Allt för att minska tryckfallet på sugsidan.
Toppens insugskanaler flödar ok, men stallar vid 10mm lyft på 150cfm. Med en vildare kam i orginaltoppen flyttar man bara "samma" vridmomentskurva högre i registret, vilket ger effektöktning i varvtal. En bromsad 924 med 280graders kam gav knappt 5Nm mer över hela registret och lite mer över 6000varv. Andra indikerar på närmare 140hk med en Piper 284 kam och ställbart kamdrev.
Applebit på 924.org lät porta en 924 topp vilken gav över 180cfm vid 16mm. Det flödet räcker till för 180hk i runda slängar.

MEN skillnaden kom först vid 10mm lyft, så med orginalkam eller vanliga trimkammar gör portningen inte så mycket heller. Därför kommer jag att prova min AGAP slipade kam på 276 grader och 14mm lyft. Skulle förvåna mig om inte det blir 150hk av det.
Kommer inte höja komp genom att plana blocket eller annat. Vill kunna köra på vanlig bensin och kammen är så pass snäll att mer statiskt komp inte behövs för att kompensera förlusten i dynamiskt komp. Effektmässigt kostar backad tändning mycket mer är sänkt komp vid knack. Möjligen nytt grenrör då fyllnadsgraden gör betydligt mycket mer för effekten än en liten komphöjning.