Kanske en dum fråga men jag behöver ändå ställa den...
Jag tänkte få till en hyfsad hjulinställning för att kunna köra till någon som kan göra det ordentligt, camber har jag koll på och toe tänkte jag inte röra. Alla beskrivningar jag har hittat när jag har sökt beskriver hur man justerar caster genom att flytta den bakre infästningen av bärarmen utåt eller inåt och att man skall maximal caster. Frågan jag inte hittat svar på är om det innebär att infästningen skall vara så långt ut eller så långt in som möjligt?
Justera caster med plåtbärarmar
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Justera caster med plåtbärarmar
Drar du ut A-armen så långt det går skjuter du fram hjulet något och får mer caster då fjäderbensvinkeln ökar. Tungstyrd med kraftig återgång till mitten och mer stabil i fart. Påverkar toe och camber minimalt skulle jag tro.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Justera caster med plåtbärarmar
Principiellt är det ju bra att ställa in caster först iaf, innan toe och camber.
Nu handlar ju inte tråden om vad som är rätt eller fel utan hur man maxar camber. Men i teorin ska man iaf vinna lite camber när man styr - eller egentligen förhindra att man tappar camber i samma omfattning som om man skulle haft noll i caster.
Ett annat sätt att öka caster är ju att göra fiffga bussningar som flyttar bärarmen rakt framåt. På så sätt så kommer man ifrån stick-slip problem i bussningar - kör man med styva bussningar så kan det bli ganska trögt att röra bärarmen upp och ner.
På aluarmarna sitter det ju en excenter för att justera det. Har aldrig mätt hur mycket caster man kan justera, men det kan inte bli många mm. Nån som mätt?
Nu handlar ju inte tråden om vad som är rätt eller fel utan hur man maxar camber. Men i teorin ska man iaf vinna lite camber när man styr - eller egentligen förhindra att man tappar camber i samma omfattning som om man skulle haft noll i caster.
Ett annat sätt att öka caster är ju att göra fiffga bussningar som flyttar bärarmen rakt framåt. På så sätt så kommer man ifrån stick-slip problem i bussningar - kör man med styva bussningar så kan det bli ganska trögt att röra bärarmen upp och ner.
På aluarmarna sitter det ju en excenter för att justera det. Har aldrig mätt hur mycket caster man kan justera, men det kan inte bli många mm. Nån som mätt?
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Justera caster med plåtbärarmar
En justerbar topplagring skulle lösa problemet, dock har jag bara sett de som har camberjustering, men det borde väl finnas de som även har caster?
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Justera caster med plåtbärarmar
Utzon hade tidiagre topplagringar som såg ut som en tallrik med hålad kant. Skulle tro att man kunde ställa in även caster på den.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Justera caster med plåtbärarmar
Här fanns en variant: http://www.ground-control-store.com/pro ... 646/CA=192" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
Who is online
Users browsing this forum: No registered users