Justera caster med plåtbärarmar

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Justera caster med plåtbärarmar

#1 Post by s99kalle »

Kanske en dum fråga men jag behöver ändå ställa den...

Jag tänkte få till en hyfsad hjulinställning för att kunna köra till någon som kan göra det ordentligt, camber har jag koll på och toe tänkte jag inte röra. Alla beskrivningar jag har hittat när jag har sökt beskriver hur man justerar caster genom att flytta den bakre infästningen av bärarmen utåt eller inåt och att man skall maximal caster. Frågan jag inte hittat svar på är om det innebär att infästningen skall vara så långt ut eller så långt in som möjligt?
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Justera caster med plåtbärarmar

#2 Post by gegge »

Drar du ut A-armen så långt det går skjuter du fram hjulet något och får mer caster då fjäderbensvinkeln ökar. Tungstyrd med kraftig återgång till mitten och mer stabil i fart. Påverkar toe och camber minimalt skulle jag tro.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Justera caster med plåtbärarmar

#3 Post by Henka_E »

Principiellt är det ju bra att ställa in caster först iaf, innan toe och camber.

Nu handlar ju inte tråden om vad som är rätt eller fel utan hur man maxar camber. Men i teorin ska man iaf vinna lite camber när man styr - eller egentligen förhindra att man tappar camber i samma omfattning som om man skulle haft noll i caster.

Ett annat sätt att öka caster är ju att göra fiffga bussningar som flyttar bärarmen rakt framåt. På så sätt så kommer man ifrån stick-slip problem i bussningar - kör man med styva bussningar så kan det bli ganska trögt att röra bärarmen upp och ner.

På aluarmarna sitter det ju en excenter för att justera det. Har aldrig mätt hur mycket caster man kan justera, men det kan inte bli många mm. Nån som mätt?

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Justera caster med plåtbärarmar

#4 Post by Janne J »

En justerbar topplagring skulle lösa problemet, dock har jag bara sett de som har camberjustering, men det borde väl finnas de som även har caster?
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Justera caster med plåtbärarmar

#5 Post by gegge »

Utzon hade tidiagre topplagringar som såg ut som en tallrik med hålad kant. Skulle tro att man kunde ställa in även caster på den.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Justera caster med plåtbärarmar

#6 Post by Janne J »

Här fanns en variant: http://www.ground-control-store.com/pro ... 646/CA=192" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users