Kallstarten och dålig tomgång

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Kallstarten och dålig tomgång

#1 Post by M-Nilsson »

Det är nog fler än jag (som har porschen avställd) som längtar till våren, fast å andra sidan kan man alltid pussla om bilen tills dess :)

Hade lite problem innan avställningen med min 944 S och likaså under uppstarten förra veckan...
Tomgången hoppar vid start (första 5 min), jag får hålla lite smågas kring normalt annars går varvet ner så lågt att den dör, vilket den gjorde också. Inga som helst problem att starta igen, tvärtom.

När motorn blir varmare så går maskineriet helt av sig själv. Men lite jobbigt att behöva värma upp henne 5- max 10 min innan tomgången blir normal.

Kan nått av detta vara anledningen? Vorre jättetacksam för svar..eller vad det kan vara.

1. Några tänd-kablar är spruckna, bara yttre lagret så det bör väl ej påverka?
2. Ena skruven som håller fast fördelarlocket (den översta) fäster inte i gängan.
3. Mellan fördelarlocket och "motorn" sitter ingen packning..men runt locket är det format på ett så sätt att det ser ut som om nån form av packning ska sitta här. Denna finns dock ej beställa nånstans till min 16V...

Nytt fördelarlock sedan något år och tändstift sept -12.
Last edited by M-Nilsson on 2013-01-28 10:00:59, edited 1 time in total.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Vinterfix med tomgång

#2 Post by M-Nilsson »

Ställer frågan på garaget i stället då...där finns säkert några som vet. :)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Vinterfix med tomgång

#3 Post by Freddie_81 »

Tja. Jag tror inte felet ligger i tändningen utan snarare i kallstartsfunktionen eller någon givare. Bara förslag.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Vinterfix med tomgång

#4 Post by M-Nilsson »

Freddie_81 wrote:Tja. Jag tror inte felet ligger i tändningen utan snarare i kallstartsfunktionen eller någon givare. Bara förslag.
Ja alla förslag är välkomna, nu vet jag inte vad du menar med kallstartsfunktionen..men det kan låta rimligt eftersom det verkar som det blir värre ju kallare det är (har varit under natten) Då brukar jag få sitta längre för att få till tomgången...en gång så länge som 20 min, men oftast upp mot 10 min.

I "säkringslådan" uppe i hörnet sitter en del godis. DME relät har jag hört talas om en del men om det kan orsaka denna typ av fel vet jag inte.

Det är aldrig några problem att starta, oavsett temperatur men det är just tomgången som strular.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Vinterfix med tomgång

#5 Post by Freddie_81 »

Kallstarten gör ju att bilen "fetar" på med extra soppa när motorn är kall. Nu kommer jag inte ihåg hur kallstarten är uppbyggd på 944an men de finns nog folk här som kan utan och innan.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Vinterfix med tomgång

#6 Post by M-Nilsson »

Freddie_81 wrote:Kallstarten gör ju att bilen "fetar" på med extra soppa när motorn är kall. Nu kommer jag inte ihåg hur kallstarten är uppbyggd på 944an men de finns nog folk här som kan utan och innan.
Jag har noll koll på hur kallstarten fungerar, eller vad jag då behöver göra för att åtgärda det...men vad jag upplevt är det bara när motorn är kall. Har jag tex. värmt upp motorn och kört en sväng, stängt av och startar igen så är tomgången helt ok...så länge bilen inte står för länge, tex. under natten.

Men om någon vet mer får ni gärna ge något tips för mig på vägen :)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Kallstarten och dålig tomgång

#7 Post by M-Nilsson »

En sak till, när jag kör så brukar motortempen(mätaren inne i bilen) hoppa. Ibland hoppar den upp på rödmarkeringen och när man slår lätt med handen på panelen hoppar den ner på normalt!

Kom å tänka på detta då jag kopplar samma motortemp. och kallstart?
"Auxiliary air regulator"?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: Kallstarten och dålig tomgång

#8 Post by Anton N »

En tanke är att du skulle kunna kolla slangen mellan tomgångsmotorn och blocket (leta upp min biltråd för bild). Det skulle ju kunna vara så att det handlar om små sprickor i slangen som suger in luft men som tätas något när motorn och därigenom även slangen blivit varm, vilket då gör att motorn går ok igen.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Kallstarten och dålig tomgång

#9 Post by M-Nilsson »

Anton N wrote:En tanke är att du skulle kunna kolla slangen mellan tomgångsmotorn och blocket (leta upp min biltråd för bild). Det skulle ju kunna vara så att det handlar om små sprickor i slangen som suger in luft men som tätas något när motorn och därigenom även slangen blivit varm, vilket då gör att motorn går ok igen.
Tack för det tipset, ska kolla upp även det! Hittade inte tråden(bilden), men tror jag vet "ungefär" :)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: Kallstarten och dålig tomgång

#10 Post by Anton N »

M-Nilsson wrote:
Anton N wrote:En tanke är att du skulle kunna kolla slangen mellan tomgångsmotorn och blocket (leta upp min biltråd för bild). Det skulle ju kunna vara så att det handlar om små sprickor i slangen som suger in luft men som tätas något när motorn och därigenom även slangen blivit varm, vilket då gör att motorn går ok igen.
Tack för det tipset, ska kolla upp även det! Hittade inte tråden(bilden), men tror jag vet "ungefär" :)
Klicka på länken i min signatur så kommer du till min biltråd.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Kallstarten och dålig tomgång

#11 Post by M-Nilsson »

Anton N wrote:
M-Nilsson wrote: Tack för det tipset, ska kolla upp även det! Hittade inte tråden(bilden), men tror jag vet "ungefär" :)
Klicka på länken i min signatur så kommer du till min biltråd.
Tackar nu hittade jag den, det är alltså slangen till tomgångsmotorn på bild? Vet ej exakt lokaliseringen i min 944S men bör väl sitta på samma ställe som en "vanliga" 944, men helt klart en grej jag ska kolla upp inom kort!
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Kallstarten och dålig tomgång

#12 Post by M-Nilsson »

Anton N wrote:En tanke är att du skulle kunna kolla slangen mellan tomgångsmotorn och blocket (leta upp min biltråd för bild). Det skulle ju kunna vara så att det handlar om små sprickor i slangen som suger in luft men som tätas något när motorn och därigenom även slangen blivit varm, vilket då gör att motorn går ok igen.
Jag har inte kollat på bilen ännu då den står avställd en bit bort men hade tänkt ta en tur i helgen. Har kikat igenom rep. manualen men var ungefär sitter tomgångsmotorn, nu är min en 944S men bör väl inte skilja så mycket mot 944(?) Går slangen till tomgångsmotorn lokalisera "från ovan" eller ser man det lättast underifrån?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Kallstarten och dålig tomgång

#13 Post by M-Nilsson »

Ställer samma fråga som ovan igen utifall något tror sig veta eller vet :) Jag ska till bilen imorgon och bla. kolla startmotorn och slangen därimellan om den är okej, för som jag förstått det går den hitta utan att behöva plocka bort hela motorn :roll: Tacksam för svar innan imorgon, eller om någon har nån bra bild.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

SeaGull
S2-Poster
Posts: 267
Joined: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Location: Gästrikland
Contact:

Re: Kallstarten och dålig tomgång

#14 Post by SeaGull »

Då motorn/kylvätskan är kall får motorn mer bränsle. Motortemperaturen mäts med en temperaturgivare som på min 968 sitter ovanpå blocket vid ettans cylinder under insuget, en blå givare. Om jag drar ur kontakten till denna givare så får motorn alltid bränsle som om den vore varm, dvs. motorn går mycket dåligt tills dess motorn blir varm.
Testa att dra ur kontakten och starta motorn kall, om det inte blir nån skillnad kan du misstänka givaren/kabeln/styrboxen.
Och andra sidan borde det väl vara denna givare som (via styrboxen?) ger signal till temp.instrumentet ...

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Kallstarten och dålig tomgång

#15 Post by M-Nilsson »

Det var ju lätt att hitta startmotorn, det tog 2 sekunder :) Hittade en misstänkt punkt...(?)

Från startmotorn, eller en liten "mojäng" som sitter mitt bredvid går det en slang. Denna låg rätt bra tryckt mot rattstången...varpå den såg ut att vara lite intryckt och möjligtvis lite sprucken. Kan detta möjligen vara det som ställer till det? Slangen gick från trakten kring startmotorn, förbi stången och därefter var det lite svårt att lokalisera vart den tog vägen, upp i hörnet nånstans nära säkringslådan.

Bifoga lite bilder från lite olika vinklar. Nedersta bild är bla. tagen underifrån bilen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by M-Nilsson on 2013-02-24 15:12:18, edited 1 time in total.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]