Avgassystem till Porsche 944S2
- Falken
- S-Poster
- Posts: 82
- Joined: 2010-10-24 07:40:31
- Bilmodell: Porsche 944 S2 1990
- Årsmodell: 1990
- Location: Malmö
- Contact:
Avgassystem till Porsche 944S2
Hej!
Ni som är kloka. Var köper jag ett nytt avgas till min 944S2. Det skall bara vara ett normalt ev rostfritt system. Min slutdämpare har rostat sönder och på besiktningen har gossarna fått rusa motorn tills den lille oljelampan lyste långt efter för att uppnå "rätt" värde på sina mätare. Det har rostat hål på slutröret efter slutdämparen. Behöver man skifta allt till rostfritt eller kan ha systemet i två delar?
Mvh Fredrik
Ni som är kloka. Var köper jag ett nytt avgas till min 944S2. Det skall bara vara ett normalt ev rostfritt system. Min slutdämpare har rostat sönder och på besiktningen har gossarna fått rusa motorn tills den lille oljelampan lyste långt efter för att uppnå "rätt" värde på sina mätare. Det har rostat hål på slutröret efter slutdämparen. Behöver man skifta allt till rostfritt eller kan ha systemet i två delar?
Mvh Fredrik
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Avgassystem till Porsche 944S2
Vad menar du med detta?Falken wrote:... fått rusa motorn tills den lille oljelampan lyste långt efter ...
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Falken
- S-Poster
- Posts: 82
- Joined: 2010-10-24 07:40:31
- Bilmodell: Porsche 944 S2 1990
- Årsmodell: 1990
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Avgassystem till Porsche 944S2
Bilbesiktningen rusa motorn så kraftigt för att uppnå rätt avgasvärde att oljevarningslampan lyste en lång stund efter. Det beror nog på hålet i avgassystemet. Jag tänkte därför att man skulle skifta ut avgastsystemet. Jag har däremot inte kunna finna några som erbjuder detta "of the shelf". Jag vill inte ha något supersport custommade system utan bara ett vettigt rostfritt. De flesta säljer den sista slutdämparen men inte hela rasket. Finns det någon nackdel att bara skifta en del?
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Avgassystem till Porsche 944S2
Om oljetrycksvarningslampan lyser så har motorn för lågt oljetryck. Jag gissar att du har betydligt större problem än hål i avgassystemet, även om det också behöver fixas.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Falken
- S-Poster
- Posts: 82
- Joined: 2010-10-24 07:40:31
- Bilmodell: Porsche 944 S2 1990
- Årsmodell: 1990
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Avgassystem till Porsche 944S2
Vi får se, det blir ett fall för Sandén allt samman i vår.
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Avgassystem till Porsche 944S2
Är det lampan för lågt oljetryck eller lampan för låg oljenivå som tändes?
/ Erol
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Avgassystem till Porsche 944S2
Oljenivålampan börjar bara lysa vid starten av motorn (tills man stänger av den). Oljenivålampan tänds aldrig efter att motorn har startats.
Last edited by Maxx on 2012-12-15 21:36:42, edited 1 time in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Avgassystem till Porsche 944S2
Ska vi slå vad?Maxx wrote:Oljenivålampan lyser bara vid start av motorn, aldrig under drift.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Avgassystem till Porsche 944S2
Det kan vi göra.Erol wrote:Ska vi slå vad?Maxx wrote:Oljenivålampan lyser bara vid start av motorn, aldrig under drift.

Om oljenivån är för låg vid start av motorn så lyser lampan plus den allmänna varningslampan tills man stängt av motorn. (Sen får man naturligtvis fylla på olja för att lampan inte ska tändas när man startar motorn igen.)
Lampan börjar inte lysa under drift, i så fall skulle den lysa mest hela tiden när man kör lite inspirerat.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Re: Avgassystem till Porsche 944S2
Precis, lampan tänds vid start, men lyser sedan hela tiden när man kör tills man fyllt upp med olja.Maxx wrote:Det kan vi göra.Erol wrote: Ska vi slå vad?![]()
Om oljenivån är för låg vid start av motorn så lyser lampan plus den allmänna varningslampan tills man stängt av motorn. (Sen får man naturligtvis fylla på olja för att lampan inte ska tändas när man startar motorn igen.)
Lampan börjar inte lysa under drift, i så fall skulle den lysa mest hela tiden när man kör lite inspirerat.

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Who is online
Users browsing this forum: No registered users