Nu misstolkar du det som står... inom 6 månader är det upp till säljaren att bevisa att felet INTE fanns där när du köpte bilen.Erol wrote:patand wrote:"Om du kan visa att ett fel upptäckts INOM sex månader efter leveransen är säljaren ansvarig om han INTE kan visa att felet INTE fanns vid leveransen."Det är just här skon klämmer, hur ska man kunna bevisa att felet fanns när man köpte bilen och att felet inte uppstod dagen efter?Konsumentverket wrote:Om ett fel, som inte täcks av en garanti, upptäcks EFTER sex månader måste du själv visa att felet fanns vid leveranstillfället
Där av kan man inte räkna detta som garanti, det är en reklamationsrätt där du som köpare måste bevisa att felet fanns vid köpetillfället, dvs. snudd på omöjligt i de flesta fallen!
Efter 6 månader måste du själv bevisa att felet fanns där så vida du inte har en garanti som täcker det. Men kan du å andra sidan bevisa att felet fanns där vid köpet så är det ända upp till 3 år efter köpet som säljaren är ansvarig att fixa det.
Bevisbördan byter alltså plats från säljaren (handlaren) till köparen först 6 månader efter köpet. Alltså är det som jag skrev att om inte handlaren kan visa att felet som du upptäckt inom 6 månader från köpet inte fanns där vid köpet så är det handlarens ansvar enligt lag att åtgärda felet.
Det handlaren ska göra dvs bevisa att felet fanns där vi köpet kan vara synnerligen svårt om det inte finns besiktningsprotokoll eller varudeklaration som styrker att felet fanns.
Hoppas du förstår min förklaring (och att jag inte fått något rejält om bakfoten...).