Jo, i och för sig, men om röret böjer sig så får man helt andra belastningar på bultarna.
Men det borde ju funka tycker man.
Bältessträva
- Skip
- S-Poster
- Posts: 119
- Joined: 2012-01-06 21:10:46
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Malmö
- Contact:
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Bältessträva
Läste att fästet ska klara 20500N, ca. 4000kg för båda framsätena då, för att vara godkänt. Man ska alltså med god marginal kunna lyfta hela bilen i fästet på ena sidan.patand wrote:Bultarna sitter ju i original bältesinfästningar är tanken och håller bältets bultar borde alltså bältessträvans bultar hålla.Skip wrote:Håller bultarna?
Tveksamt om baksätesfästena är dimesionerade för den kraften.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Bältessträva
Nja, inte nödvändigtvis. Det blir ett moment på infästningen som inte skulle skapas av en dragkraft direkt på infästningen (från till exempel ett bälte fastskruvat i fästpunkten). Dessutom är det väl fästet för ryggstödet vi pratar om, inte någon original bältesinfästning?patand wrote:Bultarna sitter ju i original bältesinfästningar är tanken och håller bältets bultar borde alltså bältessträvans bultar hålla.Skip wrote:Håller bultarna?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
- Skip
- S-Poster
- Posts: 119
- Joined: 2012-01-06 21:10:46
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Malmö
- Contact:
Bältessträva
Ja, jag kan bara tala för mig själv, men för min del kommer det nog bli halvbur eftersom det
känns som en mer gedigen konstruktion för bältesinfästning (plus att man får mer säkerhet
om man skulle hamna upp och ner).
känns som en mer gedigen konstruktion för bältesinfästning (plus att man får mer säkerhet
om man skulle hamna upp och ner).
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Bältessträva
Sant... tänkte inte på det...Maxx wrote:Nja, inte nödvändigtvis. Det blir ett moment på infästningen som inte skulle skapas av en dragkraft direkt på infästningen (från till exempel ett bälte fastskruvat i fästpunkten). Dessutom är det väl fästet för ryggstödet vi pratar om, inte någon original bältesinfästning?

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- PeppeF
- S-Poster
- Posts: 183
- Joined: 2010-09-20 15:39:07
- Bilmodell: Porsche 944 -84 *SÅLD*
- Årsmodell: 1984
- Location: Motala
- Contact:
Re: Bältessträva
Man ska tänka på att en halvbur i en 944 blir lite lustig. Huvudbågen hamnar väldigt långt bak i förhållande till förarstolen. Om du inte sitter väldigt långt bak 
Helbur rekommenderas nog, men en halvbur skyddar givetvis bättre än ingen bur alls..

Helbur rekommenderas nog, men en halvbur skyddar givetvis bättre än ingen bur alls..
Peter F.
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Bältessträva
Allt går ju att fixa. Förstärka området runt infästningarna, utformningen av bältessträvan, osv ...patand wrote:Sant... tänkte inte på det...Maxx wrote:Nja, inte nödvändigtvis. Det blir ett moment på infästningen som inte skulle skapas av en dragkraft direkt på infästningen (från till exempel ett bälte fastskruvat i fästpunkten). Dessutom är det väl fästet för ryggstödet vi pratar om, inte någon original bältesinfästning?
Det känns ändå som att en vettigt dimensionerad helbur eller båge är att föredra.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users