Bältessträva

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Skip
S-Poster
Posts: 119
Joined: 2012-01-06 21:10:46
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Malmö
Contact:

Re: Bältessträva

#16 Post by Skip »

Jo, i och för sig, men om röret böjer sig så får man helt andra belastningar på bultarna.
Men det borde ju funka tycker man.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Bältessträva

#17 Post by Mattias 924 »

patand wrote:
Skip wrote:Håller bultarna?
Bultarna sitter ju i original bältesinfästningar är tanken och håller bältets bultar borde alltså bältessträvans bultar hålla. :)
Läste att fästet ska klara 20500N, ca. 4000kg för båda framsätena då, för att vara godkänt. Man ska alltså med god marginal kunna lyfta hela bilen i fästet på ena sidan.

Tveksamt om baksätesfästena är dimesionerade för den kraften.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Bältessträva

#18 Post by Maxx »

patand wrote:
Skip wrote:Håller bultarna?
Bultarna sitter ju i original bältesinfästningar är tanken och håller bältets bultar borde alltså bältessträvans bultar hålla. :)
Nja, inte nödvändigtvis. Det blir ett moment på infästningen som inte skulle skapas av en dragkraft direkt på infästningen (från till exempel ett bälte fastskruvat i fästpunkten). Dessutom är det väl fästet för ryggstödet vi pratar om, inte någon original bältesinfästning?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#19 Post by claves »

En halvbur brukar sitta fast i minst 4 punkter. Kanske är ett bättre val i slutändan.

User avatar
Skip
S-Poster
Posts: 119
Joined: 2012-01-06 21:10:46
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Malmö
Contact:

Bältessträva

#20 Post by Skip »

Ja, jag kan bara tala för mig själv, men för min del kommer det nog bli halvbur eftersom det
känns som en mer gedigen konstruktion för bältesinfästning (plus att man får mer säkerhet
om man skulle hamna upp och ner).

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Bältessträva

#21 Post by patand »

Maxx wrote:Nja, inte nödvändigtvis. Det blir ett moment på infästningen som inte skulle skapas av en dragkraft direkt på infästningen (från till exempel ett bälte fastskruvat i fästpunkten). Dessutom är det väl fästet för ryggstödet vi pratar om, inte någon original bältesinfästning?
Sant... tänkte inte på det... :oops:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
PeppeF
S-Poster
Posts: 183
Joined: 2010-09-20 15:39:07
Bilmodell: Porsche 944 -84 *SÅLD*
Årsmodell: 1984
Location: Motala
Contact:

Re: Bältessträva

#22 Post by PeppeF »

Man ska tänka på att en halvbur i en 944 blir lite lustig. Huvudbågen hamnar väldigt långt bak i förhållande till förarstolen. Om du inte sitter väldigt långt bak :)
Helbur rekommenderas nog, men en halvbur skyddar givetvis bättre än ingen bur alls..
Peter F.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Bältessträva

#23 Post by Maxx »

patand wrote:
Maxx wrote:Nja, inte nödvändigtvis. Det blir ett moment på infästningen som inte skulle skapas av en dragkraft direkt på infästningen (från till exempel ett bälte fastskruvat i fästpunkten). Dessutom är det väl fästet för ryggstödet vi pratar om, inte någon original bältesinfästning?
Sant... tänkte inte på det... :oops:
Allt går ju att fixa. Förstärka området runt infästningarna, utformningen av bältessträvan, osv ...

Det känns ändå som att en vettigt dimensionerad helbur eller båge är att föredra.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users