Frågor om 924.
-
- S2-Poster
- Telefon: 0708706934
- Bilmodell: 924 944 -86
- Årsmodell: 1978
Re: Frågor om 924.
Du har inga hjälpmedel i en 924 som du har i en modern bil,så
Det är mer en bil som DU kör jämfört med en modern bil som du
Mer åker i...i
Det är mer en bil som DU kör jämfört med en modern bil som du
Mer åker i...i
- Maxx
- Addict
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
Jag vet att majoriteten verkar tänka rondelldueller och rakt-fram-åka när de pratar bil. Jag har dock aldrig fattat grejen med det. Personligen tänker jag alltid kurviga småvägar när jag tänker bilkörning.Olof#L wrote:Skulle vilja påstå att en fräsch 924 med moderna däck slår en modern Golfklassbil i rondellduell
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- NA-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
Det beror lite på bil medMaxx wrote:Jag vet att majoriteten verkar tänka rondelldueller och rakt-fram-åka när de pratar bil. Jag har dock aldrig fattat grejen med det. Personligen tänker jag alltid kurviga småvägar när jag tänker bilkörning.Olof#L wrote:Skulle vilja påstå att en fräsch 924 med moderna däck slår en modern Golfklassbil i rondellduell

Bilarna byggdes för två olika syften. Och båda dessa kan vara roligt. Men det beror ju helt och hållet på vad man bygger sin bil för, samt vad man har för intresse.
Jag har faktiskt också oftast förknippat bilkörning med kurvor och kringelikrok vägar. Det är en anleding till varför jag vill ha en 924 / 944. För att jag kan inte köra genom kurvorna med min gammla Oldsmobile.. Iallafall inte utan att det gåt åt helvete

Henke
Opel Omega 2.0 1998 - Slit och släng
Oldsmobile Cutlass F85 1965 - Projekt
- Maxx
- Addict
Raggar Henke wrote:... jag kan inte köra genom kurvorna med min gammla Oldsmobile.. Iallafall inte utan att det gåt åt helvete

En 924/944 blir ett bra komplement.

-
- NA-Poster
Exakt det som jag tyckte medMaxx wrote:Raggar Henke wrote:... jag kan inte köra genom kurvorna med min gammla Oldsmobile.. Iallafall inte utan att det gåt åt helvete![]()
En 924/944 blir ett bra komplement.

Henke
-
- Addict
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
Med en 924 CAB i "original" (iallfall gällande hjulupphängning) en golf V samt en V40 Classic som den av familjens bilpark så slår 924 allt i form av väghållning genom 90 graders kurvor. Möjligtvis att min racer (läs cykel) har bättre kurvtagningsförmåga. Detta även när 924 har gamla bussningar och smala däck (185) av något halvtaskigt fabrikat medans V40 rullar på fabrikens eländiga 16 tums 205or (eländiga eftersom de är 16 tum och inte 15).
I rondelkörning så släpper 924 så mjuk och fint på alla 4 och har inte alls samma tendenser att trycka ur bensin ur tanken som till ex BMW Z3 där det stinker bensin om hela bilen efter en rondell
/Janne
eftersom V40 däck äntligen håller på att ta slut så kommer snart de mycket bekvämmare 15 tums fälgarna att monteras med 195... En vintersläde skall ha komfort.
När jag var ugn så var det en fröjd att lägga på sommardäcken. Bilen gick tyst och fint och snålt. Nu är det en fröjd att lägga på vinterdäcken, besinförbrukningen sjunker, bilen blir bekväm...
I rondelkörning så släpper 924 så mjuk och fint på alla 4 och har inte alls samma tendenser att trycka ur bensin ur tanken som till ex BMW Z3 där det stinker bensin om hela bilen efter en rondell

/Janne
eftersom V40 däck äntligen håller på att ta slut så kommer snart de mycket bekvämmare 15 tums fälgarna att monteras med 195... En vintersläde skall ha komfort.
När jag var ugn så var det en fröjd att lägga på sommardäcken. Bilen gick tyst och fint och snålt. Nu är det en fröjd att lägga på vinterdäcken, besinförbrukningen sjunker, bilen blir bekväm...
- Maxx
- Addict
Pratar du om vilken bil du vågar köra snabbast igenom en 90-graderskurva eller vilken som faktiskt går att köra snabbast genom en 90-graderskurva?QV_ wrote:Med en 924 CAB i "original" (iallfall gällande hjulupphängning) en golf V samt en V40 Classic som den av familjens bilpark så slår 924 allt i form av väghållning genom 90 graders kurvor.
Det som är 924:ans fördel är att talar om för föraren vad som händer, hur underlaget känns, så man vågar lita på den mycket mer och därför köra med högre fart genom kurvan. Men jag är inte så säker på att en modern GTI-bil har sämre väghållning, bara det att man kanske inte litar på bilen lika mycket och därför sätter en lägre gräns för vad man tror bilen klarar. Skulle man mäta sidogrepp så tror jag en modern GTi-bil skulle vinna.
- Cédric
- Addict
- Bilmodell: 924 turbo, 924
Maxx wrote:Pratar du om vilken bil du vågar köra snabbast igenom en 90-graderskurva eller vilken som faktiskt går att köra snabbast genom en 90-graderskurva?QV_ wrote:Med en 924 CAB i "original" (iallfall gällande hjulupphängning) en golf V samt en V40 Classic som den av familjens bilpark så slår 924 allt i form av väghållning genom 90 graders kurvor.
Det som är 924:ans fördel är att talar om för föraren vad som händer, hur underlaget känns, så man vågar lita på den mycket mer och därför köra med högre fart genom kurvan. Men jag är inte så säker på att en modern GTI-bil har sämre väghållning, bara det att man kanske inte litar på bilen lika mycket och därför sätter en lägre gräns för vad man tror bilen klarar. Skulle man mäta sidogrepp så tror jag en modern GTi-bil skulle vinna.
Huvet på spiken. Förra året var jag nere med både Porschen och Seaten på ringen, båda har ugnefär samma vikt/effekt, seaten har dock DSGlåda som är rapp. Men faktum är att jag körde en hel del snabbare med Porschen av två anledningar, vassare däck(framförallt högfartsstabilitet) och framförallt så var känslan för vad bilen håller på med sjukt mycket bättre med en stadig chassiesättning och framför allt direkt mekanisk kommunikation. Det är det som skiljer en modern bil från en gammal oftast, polaren i sin Golf6 GTI hade lite samma problem, i höga hastigheter och med skaplig fart blir känslan väldigt diffus när bilen gungar runt bland alla sina gummibussningar och gummiupphängda styrning

Men jag skiljer på begreppen grepp och väghållning, du kan säkert köra fortare i en stdgolf med klistriga däck, det är det jag kallar grepp och kan enkelt justeras med däck. Väghållning för mig är balans, justerbarhet, feedback, progressivitet osv, det är där jag har svinkul med 924orna. Att ha total kontroll och på ett snitsigt sätt kunna leka med balansen på bilen med gasuppsläpp är det jag tycker är viktigast, dessutom ska bilen kännas så trygg och responsiv att du vågar, vågar leka på greppgränsen och lära dig utforska de olika delarna i greppcirkeln samtidigt som du har skitskoj.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
-
- NA-Poster
Och att ha den här kontrollen du pratar om, samt kunna "leka" på greppgränsen, är något man aboslut inte kan i en gammal amerikanare.. Eller visst kan man, om man längtar efter att ligga på sjukhus eller värre. Och trygg känner man sig absolut inte i min gammla Olds.. För övrigt, saknar den ratt + rattstångCédric wrote:Att ha total kontroll och på ett snitsigt sätt kunna leka med balansen på bilen med gasuppsläpp är det jag tycker är viktigast, dessutom ska bilen kännas så trygg och responsiv att du vågar, vågar leka på greppgränsen och lära dig utforska de olika delarna i greppcirkeln samtidigt som du har skitskoj.

Jag ser att många jämnför nyare bilar med 924an. Men de flest bilar som nämnts är ju 20 år nyare. Och mycket har hänt på 20 år. Det är ju sant, att man inte kan beskriva en känsla eller erfarenhet till 100%. Så det bästa jag skulle kunna göra, är väl att åka med någon som har en / köra själv.
Men många säger också det, att en 924a är den bästa sportbil du kan få för en sån peng (runt 15-25 tusen). Och jag tror garanterat på detta. Men ni som har haft en / har en, kanske kan berätta lite om det?

Henke
-
- Addict
Amazonen 1963 runt 20-30 så skriker det i däcken och det kasar och gungar eftersom bilen saknar all form av väghållningMaxx wrote:Pratar du om vilken bil du vågar köra snabbast igenom en 90-graderskurva eller vilken som faktiskt går att köra snabbast genom en 90-graderskurva?
V40 2004 släpper fram vid 40-45 skriker innan
Golf V 2005 Får inte för sambon men den inger inget förtroende och kränger en del redan vid 30 40 (det är sambon som skriker) Har tänt ESP i böjen
924 1980 knappt ett ljud ifrån däcken vid 50. (Som ni förstår utan kvinna i bilen)
/Janne
Dock så vill jag inte pressa alltför hårt i just den 90 graders eftersom den ligger i kanten av ett villaområde... Om jag håller 40 så åker jag minst 20 fortare än alla andra i just den böjen.
924 släpper och börjar hasa vid en 60-70 i rondeller men dessa är ju lite snällare än 90 graders böjar
-
- Addict
En 30 år gammal sportbil är inte frän!, Den har brister, skramlar och kräver underhåll och kommer att dras med en del problem (typ svår att få igån halvvarm) med tillhörande fullösningar eftersom det kostar "för mycket" att åtgärda problemet på det "riktiga" sättet.Raggar Henke wrote:Men många säger också det, att en 924a är den bästa sportbil du kan få för en sån peng (runt 15-25 tusen). Och jag tror garanterat på detta. Men ni som har haft en / har en, kanske kan berätta lite om det?
Men
Tycker du bilen är snygg
Känns det bra att sätta sig i den (trots den trasig klädsen)
Ler du när du kör den på en kurvig väg
Har du verktyg och domkraft
KÖP DEN
/Janne
Att äga en så här gammal bil och inte mecka själv är ett för dyrt nöje, köp då en moderna bil med mindre meck.
-
- NA-Poster
Skramlar, kräver underhåll och har brister, ser jag inte direkt som ett stort problem. Jag har möjlighet till lyft + garage med alla nödvändiga verktyg, samt jag gillar o pilla med äldre bilar.QV_ wrote:En 30 år gammal sportbil är inte frän!, Den har brister, skramlar och kräver underhåll och kommer att dras med en del problem (typ svår att få igån halvvarm) med tillhörande fullösningar eftersom det kostar "för mycket" att åtgärda problemet på det "riktiga" sättet.Raggar Henke wrote:Men många säger också det, att en 924a är den bästa sportbil du kan få för en sån peng (runt 15-25 tusen). Och jag tror garanterat på detta. Men ni som har haft en / har en, kanske kan berätta lite om det?
Men
Tycker du bilen är snygg
Känns det bra att sätta sig i den (trots den trasig klädsen)
Ler du när du kör den på en kurvig väg
Har du verktyg och domkraft
KÖP DEN
/Janne
Att äga en så här gammal bil och inte mecka själv är ett för dyrt nöje, köp då en moderna bil med mindre meck.
Kanske inte värt o slänga ut pengar på en 924a, för nya dämpare o fjädrar etc. Isf bättre att satsa på en 944?
Köpa en modern bil för att slippa "problem"? Det är inte något roligt med det. Mer än halva nöjet är ju att kunna fixa till o renovera den själv.
Det är sant, att det är lite surt när någonting bara går sönder, och det kostar lite för att få den i ordning igen. Men bilar är dyrt att ha, det är en hobby som många personer tycker är värd att lägga ner alla pengar på.
Henke
- patand
- Moderator & Raceputte
- Bilmodell: 924 Turbo
Det är inte jättedyrt med fräscha dämpare och fjädrar (nu snackar vi ju inte konvertering till racegrejer förståss). Så det är defintitivt värt att skaffa det till en 924 om den uppsättning som sitter på är lite slitet.Raggar Henke wrote:Kanske inte värt o slänga ut pengar på en 924a, för nya dämpare o fjädrar etc. Isf bättre att satsa på en 944?

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Bilmodell: 924 turbo, 924
Går ju att flytta vidare grejerna också 

924 Turbo
-
- NA-Poster
patand wrote:Det är inte jättedyrt med fräscha dämpare och fjädrar (nu snackar vi ju inte konvertering till racegrejer förståss). Så det är defintitivt värt att skaffa det till en 924 om den uppsättning som sitter på är lite slitet.Raggar Henke wrote:Kanske inte värt o slänga ut pengar på en 924a, för nya dämpare o fjädrar etc. Isf bättre att satsa på en 944?
Nja, behöver inte direkt satsa på Öhlins grejer på den

Men 5 växlad låda samt brytarlöst kom 1980, korrekt? Är det något speciellt man borde kolla på en 924? Topplockspackningen och kylaren va ja har hört. (Kylaren för stenskott som slår hål?? stämmer detta?)
Dörrsidor, finns väl att skaffa till en rimlig peng? kanske rent av någon här på forumet som har nåt gammalt lik som han / hon slaktar o säljer iväg delar?
Henke