Transmissions oljud
-
- NA-Poster
- Bilmodell: Porsche 924
Transmissions oljud
Hej där
Jag har en Porsche 924/79 med 4växlad låda, där kraftöverföringen blivit väldigt högljudd.
1) Några ggr i sommar har kopplingen, vid start, tuggat så att jag knappt kommit i väg.
2) Sen har koppling, transaxel eller växellåda blivit väldigt högljudda.
Står bilen på tomgång eller jag gasar lite, med kopplingen uppe, så hörs ett kraftigt malande, som jag tycker kommer från transmissionsaxeln eller växellådan. Jag hör tydligt hur transmissionsaxel snurrar.
Står bilen på tomgång eller jag gasar lite, med kopplingen nere, hörs inget malande. Transmissionsaxeln snurrar ej? Kör jag iväg, så hörs malandet på alla växlar.
Jag har haft bilen på Porsche verkstad för koll och de säger att urtrampningslagret är slut. Kan det vara urtrampningslagret, med tanke på att ljudet försvinner när kopplingen är nere?
Vad kan orsaka oljudet?
Mvh
Bengt Lundblad
Jag har en Porsche 924/79 med 4växlad låda, där kraftöverföringen blivit väldigt högljudd.
1) Några ggr i sommar har kopplingen, vid start, tuggat så att jag knappt kommit i väg.
2) Sen har koppling, transaxel eller växellåda blivit väldigt högljudda.
Står bilen på tomgång eller jag gasar lite, med kopplingen uppe, så hörs ett kraftigt malande, som jag tycker kommer från transmissionsaxeln eller växellådan. Jag hör tydligt hur transmissionsaxel snurrar.
Står bilen på tomgång eller jag gasar lite, med kopplingen nere, hörs inget malande. Transmissionsaxeln snurrar ej? Kör jag iväg, så hörs malandet på alla växlar.
Jag har haft bilen på Porsche verkstad för koll och de säger att urtrampningslagret är slut. Kan det vara urtrampningslagret, med tanke på att ljudet försvinner när kopplingen är nere?
Vad kan orsaka oljudet?
Mvh
Bengt Lundblad
- Bathory
- Addict
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
Re: Transmissions oljud
Skulle också gissa på urtrampningslagret.
Mvh
Sven
Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- Mattias 924
- Addict
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
Det är inte urtrampningslagret.
Edit: Urtrampningslagret kan i och för dig vara slut men det är inte det som ger missljudet.
Edit: Urtrampningslagret kan i och för dig vara slut men det är inte det som ger missljudet.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- Ragnar Joensen
- Addict
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
Det är ett eller fler lager i axeln från motor till växellåda.
Tänk på att den axeln roterar inte när kopplingen är nertrcykt, men släpper du kopplingen, roterar axeln, även i friläge.
Tänk på att den axeln roterar inte när kopplingen är nertrcykt, men släpper du kopplingen, roterar axeln, även i friläge.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- Lilja
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
Min S2a har samma ljud. Ibland gnisslar det väldigt högt, ibland låter det ingenting alls och ibland skramlar det och maler.
Eftersom ljudet försvinner när man trycker ner kopplingen är det troligtvis inte urtrampningslagret. Låter mer troligt att det är ett lager till transaxeln. Mitt oljud kommer inte från växellådan iallafall det kommer längre fram.
Ska lämna min bil till Sandén i vinter iallafall så får han byta rubbet i form av lager i drivlinan. Har varken tid eller plats att göra det själv just nu så.
Eftersom ljudet försvinner när man trycker ner kopplingen är det troligtvis inte urtrampningslagret. Låter mer troligt att det är ett lager till transaxeln. Mitt oljud kommer inte från växellådan iallafall det kommer längre fram.
Ska lämna min bil till Sandén i vinter iallafall så får han byta rubbet i form av lager i drivlinan. Har varken tid eller plats att göra det själv just nu så.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
- Erol
- Moderator
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
Sv: Transmissions oljud
De flesta av 924/944/968 har ett rasslande från transaxelröret, som blir tyst när man trycker ner kopplingen, det är lagren i denna som väsnas. Det är lite pyssel att fixa då man måste ner med bakvagnen och växellåda för att sedan kunna ta ur och ersätta lagren.
/ Erol
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- NA-Poster
Tack för alla tips ang oljudet i transmissionen.
Nu ställs Porschen in för vintern. I kommande mars-april kommer jag att plocka ner växellåda,transrör ( mellanaxel ) ock koppling. Kolla kopplingen ang slitage. Får se hur jobbigt det är att att byta transaxelns lager i transröret. Allternativt köper jag en komplett mellan axel på ngn bildemontering.
Med vänlig hälsning
Bengt Lundblad
Nu ställs Porschen in för vintern. I kommande mars-april kommer jag att plocka ner växellåda,transrör ( mellanaxel ) ock koppling. Kolla kopplingen ang slitage. Får se hur jobbigt det är att att byta transaxelns lager i transröret. Allternativt köper jag en komplett mellan axel på ngn bildemontering.
Med vänlig hälsning
Bengt Lundblad
- jerker67
- Addict
- Bilmodell: 944N/A -84
om det vore urtrampningslager borde det väl låta när kopplingen är nertryckt/belastad... inte obelastad.. finns ett litet stödlager/nållager som kan kvittra obelastat från samma plats..
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
-
- NA-Poster
Jerker 67. Menar du nållagret som sitter i svänghjulet som transaxeln vilar i ? Jag tycker att oljudet kommer lite bakifrån. Kan nog vara ett eller flera transaxel lager som är slut. Sen har vi också, i växellådan ingående axels lagring, som kan orsaka oljud. Nu är bilen på vinterförvaring så inget händer förrän i mars/april
Mvh
Bengt Lundblad
Mvh
Bengt Lundblad
-
- Addict
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
Om det lilla lagret i svänghjulet "kvittrar" så brukar de släpa med sig transaxeln samtidigt. Då får man rasel i lådan när man skall läga in backen eller etten från stillastående.
/Janne
/Janne