
Lite historia då:
Hade alltid varit en porschefan men hade då aldrig ägt en. Jag tyckte att det inte direkt fanns någon anledning att ha en sådan bil när man bara ligger och kör på vanlig gata. Hade dock en kompis då som hade en 944 Turbo han körde bana med vilket för mig fick upp intresset igen. Tillslut fick jag iallafall för mig att köpa en och köra lite bana med. Hade då bara en volvo kombi så en busbil hade väl varit kul tänkte jag.
Sagt och gjort hittade en billig svensksåld 951 86a i ljungyhed. Den hade 23000 mil något på mätaren men jag vet att det inte nödvändigtvis behöver betyda dålig bil dessutom fanns det inte så jättemånga turbo för utförsäljning just då och jag ville gärna hinna köra lite innan sommaren var slut.
Körde iallafall upp där och tittade på bilen. Såg väldigt fin ut för priset och gick bra, enda skavankerna var:
* Svår att få i backen och 5an samt väldigt mycket spel i växelspaken, alltså VÄLDIGT mycket
* Matt i lacken i fronten speciellt på skärmarna
*Väldigt tröga bromsar, man fick trycka väldigt hårt på bromsen för att bromsarna skulle ta, misstänkte trasigt bromsservo
Dock fungerade allting på den inkusive ACn som var ombyggd till R134a så jag gjorde väl det klassiska misstaget att fastna på första ögonkastet, iallafall.
Han begärde 76.000 kr för den, jag lyckades pruta ner den till 73 och köpte den.
Körde sedan hela vägen hem och ställde den tills vi ordnat upp försäkringen då vi flyttade över entusiastförsäkringen på den.
Efter det bytte vi olja/filter, motionerade upp bromsarna då det var bromsklotsarna samt kolvarna i bromsoken som kärvade, var det som gjorde pedalen hårdtrampad. Vi bytte även bromsvätska när vi gjorde det (kompisen hjälpte mig i sin verkstad).
När jag kom hem sedan lyckades jag även fixa växelstallaget, hörde att man kunde borra ut sprinten med ett 8mm borr nere vid växelstaget och sätta en M8 skruv istället. Så började plocka bort växelspaksdamasken och det där och såg att där redan satt en skruv, men muttern var väldigt mycket utskruvad så bara skruvade in muttern en liten bit sedan var växelstaget enormt exakt

Iallafall, den 1 oktbober 2011 var det dax för påffens första bandag, iallafall i min ägo

Var FHracing som hade hyrt ljungbyhed under en hel dag.
Körde upp dit tidigt på morgonen och det var väldigt tät dimma och tidigt nog för att det skulle vara mörkt. Så hela vägen upp fick jag variera att stänga av och på defrostern. Satte jag på den blev det 100 grader i bilen och stängde jag av den immade hela rutan igen

Dimman fortsatte tyvärr ända till 12 på förmiddagen men sen blev det strålande solsken.
Körde hela dagen och tyckte det gick bättre och bättre, snurrade dock 3 gånger men var mer att jag provade nya grejer och nya bromspunkter. Gör ju inget om man kör av på den banan då det bara är gräs runtom.
På eftermiddagen började dock bromsarna kännas lite svampiga och var inte speciellt mycket belägg kvar, eftersom jag hade en bra bit hem så beslöt jag mig för att kalla det en dag och bege mig hem.
Efter det så ställdes bilen in i garaget och beslöt mig för att börja byggandet. Planen då var att helt konvertera den till en roadsport B bil (som bilen egentligen var köpt för från början) med följande planer:
*Strippa inredning helt och måla
*Sätta i bur
*Montera ställbara coilovers från GAZ
*Sabelt stolar och 6 punktsbälte på båda sidor
*Glasfiber front med fasta ljusinsatser så man slipper pop-up lamporna samt inbyggda uttag till bromskylning
*Glasfiberhuv med snabbfästen
*968 kjolar i glasfiber
*Annan ratt med snapoff fäste
*Montera strömbrytare
*Fixa till motorn, simplicera den och skapa mer plats, dvs sätta dit MAF kit för att göra accessen till remmarna lättare. Sätta öppen vevhusventilation samt plocka bort venturiröret för att få bort mycket grejer under insuget. Plocka bort kamremskåporna för att göra det lättare att komma till remmar samt kunna se oljeläckage etc
Utöver det hade jag även för avsikt att gå över motorn ordentligt. Till en början var det tänkt att byta packningen mellan kamhus och topp då den läckte olja, behövde även byta grenrörspackningar då den läckte på ettans cylinder. Ville även gärna sätta dit ett annat avgassystem med lite mer ljud då jag tycker en racebil ska kännas som en racebil även i det avseendet

Jag började med att riva av fronten och kåporna under motorn och lampor och plåten för lamporna etc då det ändå skulle bytas ut mot glasfiber. Sedan började jag riva itu motorn, insug och rör och slangar etc. Hittade när jag rev ett stort hål i en av vakuumslangarna, kommer inte ihåg nu vilken det var men kom ihåg att min kompis hade haft mycket problem med spruckna vakuumslangar så jag beslöt mig för att köpa ett silikonslang kit från Lindsey racing och byta ut alla slangar så jag skulle slippa dessa problemen framöver.
Beslöt mig även eftersom jag hade plockat ner motorn så pass mycket att jag skulle plocka av toppen och byta ventiltätningar och toppackning då den drog väldigt mycket olja bilen och jag ändå hade så mycket nere så kunde lika bra göra det nu istället.
Sedan började problemen
När jag plockat av toppen hittade jag en spricka i goset vid en av ventilstyrningarna. Snackade med Sandén och han sa att det är ett ganska vanligt fel på turbobilarna och troligen orsaken till den höga oljeförbrukningen. Köpte en renoverad N/A topp som var portad och planad för turbobruk av honom för 5000 kr samt han tog min gamla topp i inbyte. Satte sedan på den med ny packning och nya muttrar, nya grenrörspackningar samt så lindande jag in grenrören i avgasband från biltema då jag plockade bort en värmeplåt vid oljefiltret som jag sedan inte lyckades få på igen

Bypassventilen var också trasig, wastegaten var sprucken och röret till wastegaten var också sprucket. När jag sedan skulle byta avgassystemet till Lindseys 3 tums raka rör så gick pinnbultarna av till röret som går upp till turbon vilket tvingade mig att plocka av turbon för att kunna få bort dom. Då turbon dessutom var väldigt väldigt glappig i axeln beslöt jag mig för att inte sätta dit den igen då det var väldigt mycket jobb att plocka av den. Så beställde en renoverad turbo från Lindsey och monterade.
Eftersom jag dessutom var tvungen att byta wastegaten beslöt jag mig för att förenkla motorn ytterligare och beställde en dualport wastegate från Lindsey så att jag på så sätt kunde plocka bort cykelventilen och rören till den.
Nåja. Såhär ser det iallafall ut i nuläget:
Bilen var tänkt att vara ihopa till våren, men den är fortfarande långt ifrån körbar. Tyvärr lyssnade jag inte på alla som sa till mig att reparera det som är sönder och kör med den 2012 och sedan fixa det som du vill göra. Detta ångrar jag djupt då det både tagit hela säsong 2012 och även kostat ENORMT mycket pengar. Vad som är kvar nu för att få bilen i racebart skick är.
*Koppla in slangarna till wastegaten samt laddtrycksmätare, måste fixa en nippel till rören, ska se om jag kan fixa det från jobb imorgon
*Bygga om luftfiltret och försöka dra ut luftfiltret i hjulhuset istället då det inte får plats med mina andra lampor. Har inga innerskärmar i så är gott om plats så borde inte vara några problem.
*Byta olja och fylla på vatten, ska köra på destillerat vatten endast hade jag tänkt då det brukar bli tjaffs av att spilla glykol på banorna.
*Försöka få på avgasröret till wastegaten på något sätt. Kunde inte sätta den i samma vinkel som orginal då själva membranhuset är mycket större än orginal och då tar i torpedväggen.
*Koppla in MAF kittet rent elektriskt i bilen, vill inte göra det förrän jag fått allting att passa med lampor etc
*Sätta ihopa lampfronten med lampor och täckkåpor etc.
*Sätta dit nedre fronten med frontläpp och nya blinkersinsatser (då de gamla var helt sönderrostade innuti) samt bromskylningsslangar
*Byta fjäderbenslagringar på båda sidor då båda lagringarna är helt låsta och ej snurrar, hela dämparen snurrar när man vrider på ratten
*Renovera bromsoken runt om, kolvarna sitter fast i nästan alla oken och eftersom den förmodligen inte blir körbar denna säsongen ändå så är det lika bra att göra det.
*Passa in motorhuven och snabbfästen till motorhuven samt borra hål för fästena.
*Byta spolarvätsketanken mot en mindre från biltema då orginal är ivägen för bromskylningslangarna. Detta inkluderar även att bygga om vindrutespolningen och sätta munstycken på torkararmarna istället för på huven.
*Montera passagerarstolen med bälten
*Måla på tectyl på alla ställen där den gamla brann upp när vi svetsade fast fästena till buren
*Hitta på ett sätt att montera strömbrytaren så den går att slå av både inne i bilen och utanför bilen
*Plocka bort lås och dämpare etc till bakluckan och montera snabbfästen till det
*Sätta dit 968 kjolarna, har dock inte fått dom målade än
*Sätta dit hjälpfjädrar bak till coiloversen, ni får gärna lov att kommentera om det verkligen behövs då det hade varit skönt att slippa plocka av dom igen

Dessa grejer är det jag kan komma på nu iallafall som behöver göras.
Dock är det som följer tyvärr. Jag köpte i början på året en 944 S2 jag då hade tänkt att använda som bruksbil men har nu lagt ner så mycket pengar och energi på den att jag tycker den är för fin för att köra på vintern med. Dessutom tycker jag betydligt mycket mer om den bilen än min Turbo så jag kommer säga såhär att om någon är intresserad av att köpa Turbon av mig så får ni gärna komma med bud, nu eller under byggets gång, alternativt när den är färdig. Kommer förhoppningsvis bli körbar under den närmaste månaden, helt raceklar kanske i höst.
Hade gärna behållt båda bilarna, och kommer att behålla båda om jag inte får intressanta bud, men har bara plats för en bil i garaget och vill inte låta någon av dom stå ute i vinter. I nödfall kommer jag parkera en av dom hos någon släkting.
Kommer en lägga ut någon till salu tråd då den inte officiellt är till salu, endast om jag får intressanta bud.
Såhär såg hon ut när jag hade köpt henne!