patand wrote:Bättre att använda S2an på vintern. En så fin 924a som detta blir vill man ju inte ska drabbas av salt och risk för avåkningsbulor...

S2:an är också lite för fin för salt... Kanske måste köpa den där 924S:en som ligger på Blocket...
Väl på plats i garaget idag så hade jag ingen lust alls att rikta plåt, så spacklet åkte fram istället.

Jag lade igen hålen för hornen och för extraljus i nederkant på kofångaren, mina extraljus kommer ju sitta på frontplåten!
IMG_4015.JPG
IMG_4016.JPG
IMG_4017.JPG
IMG_4018.JPG
IMG_4027.JPG
IMG_4028.JPG
Mellan spacklingarna kom lusten att banka tillbaka, så skärmen fick sig en rejäl omgång.

Tänkte att jag skulle försöka redogöra för hur pocessen går till... i mitt garage...
Det finns säkert en massa olika (mer eller mindre korrekta) sätt att tackla den här typen av bucklor.
Jag valde att göra det som kändes naturligt.
IMG_4008.JPG
Orangemarkerad buckla är av den jobbigare typen, den som sträcker metall...
Det finns (minst) två tillvägagångssätt. antingen använder man värme och en platt hammare med ett mothåll bakom, eller så använder man den spetsiga delen av rikthammaren för att göra massor av små bucklor på den stora bucklan för att krympa metallen igen.
Jag använde den senare metoden. Min buckla var ju dessutom i mitten av en större buckla, så efter att ha knackats ner, knackades allt upp igen. Solklart, eller hur!?
Det blåmarkerade klustret av besvärligheter kan man säkert banka ut på flera sätt också.
Jag valde att banka upp alla "dalar" till samma nivå bakifrån och sedan knacka ner "topparna" med rundat mothåll på baksidan.
IMG_4011.JPG
Jag använder en grov slipsvamp för att hitta "topparna och dalarna" i plåten, därefter bankar jag åt det hållet som verkar vettigt, och slipar med jämna mellanrum för att se vartåt det barkar.
IMG_4030.JPG
Det finns fortfarande spår av skadorna, men det är ett stort lyft mot hur det såg ut innan.
Lätt spackling återstår, men sedan tror jag att skärmen är redo för lack!
Fortsättning följer, aldeles strax.
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.