Slut koppling?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

Slut koppling?

#1 Post by Zep-924S »

Börjar frukta att kopplingen e på väg att ge upp :( Idag luktade det konstigt efter att jag kört. Kände det egentligen varje gång jag steg ur bilen även utan att jag kört särskilt hårt. En lite egensinnigt frän, bränd doft liksom. Men har jag i femman och varvar upp motorn med kopplingen inne och sen snabbt släpper upp så greppar den riktigt bra. Brukar inte en dålig koppling annars slira när man gör så?

Vad ligger kopplingar på annars och räcker det att byta kopplingsskivan eller borde man satsa på ett kit? Billigaste kiten hittade jag på frazerparts.com. Har någon här på forumet någon erfarenhet av den firman?
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3935
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Slut koppling?

#2 Post by [Bobo] »

Jag tycker att lukten från bromsar och koppling luktar liknande...
Kolla så du inte har någon broms som ligger an.. Man kan ju alltid hoppas! :roll:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

Re: Slut koppling?

#3 Post by Zep-924S »

Jo det är lite liknande doft men samtidigt är det en nyans i doften som inte liknar bromsarnas. Det uppstod också efter att jag driftat lite på våt asfalt i både ettan och tvåan så jag tror nog jag vet vartåt det lutar... :?
[Bobo] wrote:Jag tycker att lukten från bromsar och koppling luktar liknande...
Kolla så du inte har någon broms som ligger an.. Man kan ju alltid hoppas! :roll:

Bobo
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Slut koppling?

#4 Post by patand »

Om kopplingen tar bra så är den ju inte slut... att det luktar kan kanske ha att göra med lite misshandel. Men då bör lukten gå över efter ett tag.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

Re: Slut koppling?

#5 Post by Zep-924S »

Vid start på ettan så greppar den fint men det har varit några gånger som jag har funderat om det kan vara lite slir vid 4000-5000 varv när motorn drar som bäst. Det är som om motorn tappar lite, lite effekt och jag tror faktiskt inte att det är från motorn. Det är så lite så jag blir osäker. Vad gäller lukten så kände jag den nästan varje gång jag steg ur bilen även när jag kört helt normalt. Det är väl bara att köra tills jag verkligen vet att det är kopplingen.

Är det annars dumsnålt att bara satsa på byte av kopplingsskivan. Visst är det någon gummidel/puck??? som också borde bytas while you´re in there...
patand wrote:Om kopplingen tar bra så är den ju inte slut... att det luktar kan kanske ha att göra med lite misshandel. Men då bör lukten gå över efter ett tag.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3935
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Slut koppling?

#6 Post by [Bobo] »

Zep-924S wrote:Vid start på ettan så greppar den fint men det har varit några gånger som jag har funderat om det kan vara lite slir vid 4000-5000 varv när motorn drar som bäst. Det är som om motorn tappar lite, lite effekt och jag tror faktiskt inte att det är från motorn. Det är så lite så jag blir osäker. Vad gäller lukten så kände jag den nästan varje gång jag steg ur bilen även när jag kört helt normalt. Det är väl bara att köra tills jag verkligen vet att det är kopplingen.

Är det annars dumsnålt att bara satsa på byte av kopplingsskivan. Visst är det någon gummidel/puck??? som också borde bytas while you´re in there...
patand wrote:Om kopplingen tar bra så är den ju inte slut... att det luktar kan kanske ha att göra med lite misshandel. Men då bör lukten gå över efter ett tag.
Man brukar väl byta så mycket man kan (eller anser sig ha råd med) när man väl är där och gräver...
Ryckutjämnaren (gummipucken) skulle jag defenitivt byta mot en modernare variant och jag tror inte att jag skulle chansa på att allt annat överlever den nya kopplingens livslängd. :?

Har dock aldrig utfört operationen själv, så jag kanske är ute och cyklar, men det känns som ett tillräckligt bökigt projekt för att jag skulle byta ut alla slitdelar (som är ekonomiskt försvarbart) om jag ändå hade plockat isär allt... :roll:
Lite som att bara byta en av fyra grenrörspackningar annars kan jag tycka...

Bobo

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Slut koppling?

#7 Post by Erol »

Jag har en fräsch, men begagnad lamell till salu för en rimlig peng, hojta till om det är intressant.


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Geson
S-Poster
Posts: 107
Joined: 2005-12-29 16:29:33
Telefon: 0709915142
Bilmodell: Porsche 951 & 931
Årsmodell: 1990
Location: Lund
Contact:

Re: Slut koppling?

#8 Post by Geson »

Du märker att kopplingen är slut genom att axa på 2:an eller 3:an och jämföra varvmätaren med hastighetsmätaren. Går varvräknaren upp utan motsvarande hastighetsökning så är kopplingen slut. Man brukar märka en viss fördröjning, dvs varvräknaren går först upp för att sedan falla tillbaka. Det kan dock vara svårt att märka när den börjar bli lite sliten men det blir snabbt succesivt sämre.
944 turbo -90
924 turbo -80 (renoveringsobjekt)
BMW 535D Touring
BMW 335 Cab

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

Re: Slut koppling?

#9 Post by Zep-924S »

Tack Erol för erbjudandet. Skulle jag bara behöva en lamell så tror jag jag skulle ta den men om jag i alla fall köper ett helt kit(vilket jag antagligen gör) så tycker jag det är bäst att få allt nytt på samma gång.

Blir nog bara att köra nu så antar jag att kopplingen snart kommer att visa i vilket skick den är :( .
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: Slut koppling?

#10 Post by FSN »

Zep-924S wrote:Vid start på ettan så greppar den fint men det har varit några gånger som jag har funderat om det kan vara lite slir vid 4000-5000 varv när motorn drar som bäst. Det är som om motorn tappar lite, lite effekt och jag tror faktiskt inte att det är från motorn. Det är så lite så jag blir osäker. Vad gäller lukten så kände jag den nästan varje gång jag steg ur bilen även när jag kört helt normalt. Det är väl bara att köra tills jag verkligen vet att det är kopplingen.

Är det annars dumsnålt att bara satsa på byte av kopplingsskivan. Visst är det någon gummidel/puck??? som också borde bytas while you´re in there...
patand wrote:Om kopplingen tar bra så är den ju inte slut... att det luktar kan kanske ha att göra med lite misshandel. Men då bör lukten gå över efter ett tag.

Ryckutjämnargummit sitter liksom fast i lamellen så det följer med hur man än gör. Men med tanke på arbetsinsatsen så hade jag nog petat i en med fjädrar (tex Sachs eller den andra varianten med fjädrar Utzon.se säljer) istället för det känsliga gummiklumpen. Sen kanske urtrampnings när man ändå har skiten nere? Gör man inte jobbet själv så är tyvärr delarna en ganska liten del av vad det kostar.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]