931-79 Vinteridé och ev uppdatering.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 HO effektpapper

#166 Post by gegge »

Måste vara ruskigt nervöst att bromsa sin motor i punkter. Ett svep låter visserligen men motsvarar i det närmaste daglig körning. Gillar din momentkurva som i det närmaste är plan mellan 3500-6500varv. Hade gärna haft en sådan!
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 HO effektpapper

#167 Post by Cédric »

gegge wrote:Måste vara ruskigt nervöst att bromsa sin motor i punkter. Ett svep låter visserligen men motsvarar i det närmaste daglig körning. Gillar din momentkurva som i det närmaste är plan mellan 3500-6500varv. Hade gärna haft en sådan!
Mmm, härligt att se sin motor på 7200rpm medglödande grenrör, då är det skönt att slippa sitta där och mappa sin egen motor.

Ang statiskt vs svep så är det ju egentligen inte "antingen eller" förhållande. Jocke gör ni några svep/responsprov? Statiskt är ju grymt för att mappa mot olika gränser, typ spikgräns, EGT osv. Men i riktig drift så kommer ju svepen variera från kanske nån sekund på ettan till väldigt många sekunder på 5an om du ligger och smiskar ringen tex, så därför bör man ju även köra responsprov. Man kommer ju tex inte ligga på samma ställe i turbomappen under ett snabbt svep som i statiska punkterna.

Men uppenbarligen lönar det sig att göra en riktig mapp hos ett riktigt proffs, Jocke du har ju faktiskt inte blåst nånting vad jag minns iaf, och då är det ju ändå en av dom vassare 924orna som existerar :)

LYcka till med gasandet !

Nog med babble, over and out !

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 HO effektpapper

#168 Post by gurra »

Inte illa för en folkaporsche! :mrgreen: :#cheers:
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 HO effektpapper

#169 Post by patand »

gurra wrote:Inte illa för en folkaporsche! :mrgreen: :#cheers:
:twisted: Vi vet var ditt hus bor! :lol:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO effektpapper

#170 Post by Joakim.S »

Cédric wrote:
gegge wrote:Måste vara ruskigt nervöst att bromsa sin motor i punkter. Ett svep låter visserligen men motsvarar i det närmaste daglig körning. Gillar din momentkurva som i det närmaste är plan mellan 3500-6500varv. Hade gärna haft en sådan!
Mmm, härligt att se sin motor på 7200rpm medglödande grenrör, då är det skönt att slippa sitta där och mappa sin egen motor.

Ang statiskt vs svep så är det ju egentligen inte "antingen eller" förhållande. Jocke gör ni några svep/responsprov? Statiskt är ju grymt för att mappa mot olika gränser, typ spikgräns, EGT osv. Men i riktig drift så kommer ju svepen variera från kanske nån sekund på ettan till väldigt många sekunder på 5an om du ligger och smiskar ringen tex, så därför bör man ju även köra responsprov. Man kommer ju tex inte ligga på samma ställe i turbomappen under ett snabbt svep som i statiska punkterna.

Men uppenbarligen lönar det sig att göra en riktig mapp hos ett riktigt proffs, Jocke du har ju faktiskt inte blåst nånting vad jag minns iaf, och då är det ju ändå en av dom vassare 924orna som existerar :)

LYcka till med gasandet !

Nog med babble, over and out !
Han brukar köra på var 500:e varv på dom olika spjällvinklarna, optimera den med tändning och bränsle på dom olika lastpunkterna, det sista brukar vara en acceleration på 300 eller 600 Rpm/s bara för att kolla av den och att allt stämmer.

Motorn ger mer effekt på ett svep då det inte finns kompensering i bänken för det därav den statiska bromsningen.

MVH Joakim

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO effektpapper

#171 Post by Joakim.S »

gurra wrote:Inte illa för en folkaporsche! :mrgreen: :#cheers:
Tack eeeee tror jag :D

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO effektpapper

#172 Post by Joakim.S »

gegge wrote:Måste vara ruskigt nervöst att bromsa sin motor i punkter. Ett svep låter visserligen men motsvarar i det närmaste daglig körning. Gillar din momentkurva som i det närmaste är plan mellan 3500-6500varv. Hade gärna haft en sådan!
Det är enkelt ordnat det är bara att inte vara där :)

/Joakim

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO effektpapper

#173 Post by Joakim.S »

Banträff

Jaha då har man varit på shake down test på Mantorp med Volvo turbo performance club,som jag tyckte att var en bra träff med mycket köra och lite meka.

Det börjde med att bilen gick lite dåligt på långrakan så vi bestämde oss för att åka in efter ha blivit förnedrade av en Seat Leon.

Laddtrycket var nämligen bara 0,9 Bar så jag började genast med att felsöka laddtrycksstyrningen, terorin var att flytta laddtrycksventilen till ett kallare ställe, då dess nuvarande plats kanske inte var helt optimal, men det kändes som att det inte verkade att vara riktigt hela sanningen så felsökningen fortsatte även till spjällen.

Vid provgasning så konstaterade vi att det endast var ca 50% spjällöppning, konstigt jag hade kontrollerat det innan jag åkte :?:

Lirkade ner min lilla nätta kropp mellan stol och pedalställ och började med att flytta nippeln på vajern, men hur vi än pillade så räckte inte slaglängden på pedalen till för att öppna spjällen fullt.

Nåväl höjde tomgången lite med att spänna vajern så att jag i alla fall fick ut 85% spjällläge, ut på banan och nu började bilen att gå lite bättre av någon konstig anledning :roll:

Jag tyckte att det hela var lite konstigt då det fungerat i garaget så jag ville inte släppa det, man vill ju ha full gas speciellt när laddtrycket styrs av spjälläget. Igår kom genombrottet då jag lyft ut stolen för rep av golvet (hmm någon konstig överbelastning 2:a gången) i alla fall så hittade jag att ett clips på gaspedalen som fallit bort därav den lite konstiga funktionen.

Väghållningen med dom nya krängarna var i alla fall grymt bra, men jag hängde inte på långa vägar med dom som hade slicks.

Förhoppningsvis är bilen bättre nu och banrosten borta till nästa träff så då blir det åka av :#944burn:

Nya försök på Mantorp med PCS någon som skall dit?

MVH Joakim

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 HO VPC-Mantorp

#174 Post by Cédric »

Nu har du iaf varit ute, bådar gott !

Behövde du justera något på krängarna eller kändes det bra? Du kan nog ha lite att hämta greppmässigt när du bytter till däck tillverkade detta decennium :)

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO VPC-Mantorp

#175 Post by Joakim.S »

Cédric wrote:Nu har du iaf varit ute, bådar gott !

Behövde du justera något på krängarna eller kändes det bra? Du kan nog ha lite att hämta greppmässigt när du bytter till däck tillverkade detta decennium :)

Innan jag började köra så släppte jag ett hål fram, bilen understyrde något in i kurvorna speciellt om jag legat på några varv, men överstyrde lite ut ur kurvorna om man trampade fullt MAO. ganska bra enligt min mening.

Jag har Nya Nitto NT05 som jag tänkte att prova nästa säsong, men som sagt så är jag förvånad över greppet i dessa gamla däck, men dom är ju bara 10 år :)

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 HO VPC-Mantorp

#176 Post by gurra »

Härligt att du kommit ut! Värdefullt att hinna testa nya lösningar innan vintern.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 HO VPC-Mantorp

#177 Post by patand »

Kanonkul att bilen går och dessutom funkar bra på bana! :D Lustigt fel på gången att inte kunna öppna spjället helt, otroligt vad mycket konstigt som kan hända! :lol:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO VPC-Mantorp

#178 Post by Joakim.S »

Ja då har man varit på Mantorp igen, denna gång med PCS

Jag anmälde mig till R2 då det var där som det fanns plats kvar, Första passet blev jag avvinkad för att bilen läckte bensin, kom att tänka på att Cedriks bil gjort det på någon träff för några år sedan så jag bad dom att dra åt tanklocket, ee vilket tanklock :oops:

Pass 2 började få upp lite fart på bilen för att sedan bli avvinkad pga sanering efter en GT3 som läckt kylvatten.

Pass 3 så där ja nu började det att släppa lite och bilen fick gå hårt hela passet kom även ikapp någon dyrare Porsche, förresten var nog alla bilar som deltog av det dyrare slaget.

Pass 4 tittar på oljetrycksmätaren innan jag åker ut för att konstatera att trycket ligger på ca 4 bar, bra då är motorn varm tänker jag.
Jag drar iväg efter en GT3 Med Manthey dekaler vars ägare Dan jag sagt att jag skulle köra ikapp, varpå han drar iväg så att han är i Parisarn innan jag kommit till första kurvan hmm han måste kört med däcksvärmare.

Själv så kom jag inte längre än till första kurvan innan jag åkte av i kanske 50-60 Km/h, bilen bara toksläppte bak och jag hann tänka att jag måste ha tappat hjulen eller bakvagnen eller något annat fundamentalt, förklaringen kommer när bilen stannat efter en lång 360, Oljerök av det kraftigare slaget.

Jaha det var den motorn tänkte jag och bergrundade oljeröken under huven, när börjar det brinna tänkte jag, var finns det brandsläckare och lite sådana frågor for igenom huvudet. Jag tittade upp mot starten och såg på asfalten ett oljespår ända fram till kurvan där jag började snurra, samtidigt som jag förstod varför jag snurrat så rödflaggade dom och sanering Nr2 påbörjades.

BIlen började inte att brinna så den fick åka bogserlina tillbaka till depån där vi letade efter hål i blocket men hittade inget :D .
I tisdags kväll så hällde jag på lite ny olja och startade motorn, den gick igång perfekt fast det sprutade olja vid oljefilterpackningen, vid en närmare besikting så såg man att packningen stack ut lite.

Nu är jag inte 100% på att det var hela felet utan det kanske även borde vara en krånglande reduceringsventil eller ett fabrikationsfel på filtret.
I helgen kommer jag att felsöka lite mer och plocka ut ventilen för att se så att den inte fastnat, det känns lite otäckt om det skulle hända igen efter några varv med 950 graders avgastemp, antagligen så har man inte samma tur nästa gång.

Har även någon film men min dator hänger sig så fort jag kopplar in Gopron.
MVH Joakim

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 HO rapport PCS -Mantorp 2012-09-09

#179 Post by patand »

Oj! Spännande värre!

Håller verkligen tummarna för att motorn mår bra och att det var ett så kallat skitfel som gjorde att oljan kom ut. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 HO rapport PCS -Mantorp 2012-09-09

#180 Post by Cédric »

Det börjar närma sig :):)

Min läckte genom tankavluftningen när jag körde kring ful tank, men det verkar ju vara en anna historia. TEjpa fast en påse på den så får du se om det läcker ut nåt där, jag fick nästan ut en liter på ett körpass på knutan :)

Ta ur minneskortet ur GoPron och kör in i datorn istället, då borde det fungera klockrent. Antingen direkt eller med usb minneskortläsare.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]