Elfel 924...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Elfel 924...

#1 Post by s99kalle »

Min 924 n/a har gått som en klocka hela sommaren förutom något enstaka tillfälle då det verkar ha varit något glapp i startmotorn men då har den alltid gått igång på nästa försök. Idag var jag ute och körde och efter ett kort stopp var det stendött. Bilen gick att rulla igång och går fortfarande bra och all el fungerar men startmotorn är helt död, inte ens ett klick i relät när jag vrider på nyckeln och voltmetern rör sig inte, den står stadigt på runt 13 volt...

Någon som känner igen sig och vet var jag skall börja leta? Jordflätan från batteri till kaross ser ok ut och den hade jag loss i vintras så alla kontaktytor skall också vara ok. Det är ju lite trångt nere vid startmotorn så om någon har några tips innan jag börjar riva runt för mycket är jag tacksam!
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Elfel 924...

#2 Post by Mattias 924 »

Finns två vanliga fel. Det ena är kontakten vid tändningslåset. Den andra är kablarna som går förbi grenröret.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: Elfel 924...

#3 Post by s99kalle »

Har kommit så långt att jag fått bort kåpan runt startmotorn så att jag kommer åt kablarna men jag ser inga uppenbara fel. På solenoiden sitter det ju en grov + kabel från batteriet och en kabel till generatorn från samma plint och sedan två tunnare kablar. Den grova skall ju alltid ha 12 volt mot jord men hur mäter jag på de två andra. Är det + och - för manöverströmmen från tändningslåset? Minus borde ju finnas via jorden men varför är det då två kablar? Hur skall jag mäta mig fram till felet?
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Elfel 924...

#4 Post by Mattias 924 »

Den ena tunna är manöverströmmen från tändningslåset och den andra tunna är "extra" ström till tändspolen för starkare gnista när man kör med startmotorn.

Sätt en femwatts gödlampa på den ena tunna kabeln och mot jord och se om den lyser när du vrider nyckeln till startläge. Gör den inte det så provar du med den andra. Lyser någon av dom kan det vara fel i startmotorn.

Lyser ingen så drar du isär kopplingen fyra decimeter upp efter kabeln och kollar där. Har du ström dit när du vrider på nyckel är felet i kabelhärvan ner till startmotorn. Ingen ström där heller och du får mäta vit tändningslåset. Kabelfelet brukar vara innuti härvan där det går nära grenröret.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: Elfel 924...

#5 Post by s99kalle »

Tackar!
Nu har jag något att göra ikväll också...
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: Elfel 924...

#6 Post by s99kalle »

Resultatet av kvällens övningar är att det verkar vara tändningslåset som är boven... Om jag tolkar kopplingsschemat och kablarna rätt så bör polerna 50 och 30 på tändningslåset ha kontakt när nyckeln är i startläget och den röda kabeln från batteri + skall vara i kontakt med den rödsvarta som är manöverström till solenoiden?
Stämmer det i så fall att det räcker med att köpa en sådan här och byta ut: http://utzon.se/43/16/763" onclick="window.open(this.href);return false;

Vågar man testa genom att koppla ihop allting igen, slå på tändningen och tjuvkoppla den rödsvarta direkt från batteri +?
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: Elfel 924...

#7 Post by Mats Jacobsson »

Kollade du solenoiden så att den slår till?
Har haft startmotorer(ej Porsche) som har krånglat, fick löda isär dom och putsa kontakterna.
Sen fungerade dom.
Men prova att lägg ström på den tunna kabeln, kolla så inte växel är i :)
Händer det inget då, är det fel på den.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: Elfel 924...

#8 Post by s99kalle »

Innan jag testar att koppla förbi något vill jag gärna vara säker på att jag tolkat kopplingsschemat rätt och det som gjort mig lite osäker är att det går två tunnare kablar till solenoiden. Den ena är något grövre och rödsvart och verkar gå till tändningslåset så jag gissar att det är den som är manöverströmmen? Den ansluter i så fall till en röd kabel från batteriets pluspol i tändningslåset och det skall ju då vara kontakt mellan dessa poler (märkta 30 och 50) i låset med nyckeln vriden till startläget vilket det inte är?
Den andra kabeln på solenoiden är som sagt lite tunnare och verkar gå till tändspolen och det stämmer ju med Mattias beskrivning.
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: Elfel 924...

#9 Post by Mats Jacobsson »

Ja helt rätt
Bara att lägga direkt ström på den som går från tändningslåset :)
Startar den då, så är tändningslåset trasgt.
Om inte så är det solenoiden
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Elfel 924...

#10 Post by patand »

Mats Jacobsson wrote:Bara att lägga direkt ström på den som går från tändningslåset :)
Å det går bra att göra i kontaktstycket som sitter ganska nära batteriet i motorutrymmet. Jag har tvångskört startmotorn den vägen några gånger när man behöver få motorn att gå runt samtidigt som man står med huvudet i motorutrymmet och felsöker. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: Elfel 924...

#11 Post by s99kalle »

Pratade med Utzon och han har tändningsbrytare hemma om det nu är tändningslåset som är boven. Är det någon som vet hur man byter den? Hittade inget i Haynes men enligt Utzon säljer han ganska många sådana så det borde ju finnas någon som här bytt sin?

Om man tittar på hur den ser ut känns det ju som att det enda rimliga är att den skall tryckas in bakifrån men hur får man ut den gamla?
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Elfel 924...

#12 Post by patand »

Det är som du säger den trycks in bakifrån. Den gamla tar man bort åt andra hållet...

Var ett tag sedan jag rotade i dylikt men det var inte svårt att byta så vitt jag minns. Men jag fick aldrig det att funka bra på min 931a av någon anledning.

Så nu har jag sedan något år fegat ur och har separat startknapp på både 931an och 924an istället... då vet man hur det funkar och att det funkar. :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Elfel 924...

#13 Post by Freddie_81 »

Själva kontaktstycket sitter med en liten skriv har jag för mig. Lossar man bara den så går de att dra ut de. Jag kan ta bilder då jag har en hel enhet liggande löst med tändningslås mm.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: Elfel 924...

#14 Post by s99kalle »

Det vore kanon, nu får det nämligen anses bekräftat att det är tändningslåset. Startmotorn går som ett skott om den bara får ström...
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: Elfel 924...

#15 Post by s99kalle »

Nu har jag fått min nya tändningsbrytare från Utzon så då återstår bara bytet man jag går bet på att lista ut hur jag skall göra...

Rimligtvis måste den ju dras ut framåt i bilens färdriktning men någonting måste väl hålla den på plats?

Skall den bara dras ut med våld eller är det någonting annat som skall lossas först?

Måste tändningslåset stå i något särskilt läge för att det skall gå att få ut den?

Jag har letat både på baksidan och framsidan men hittar inga skruvar eller annat som skulle kunna hålla den.
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users