Lite av sommarens arbete hittills..
Börjar med lite historik kring Porsches triggerlösningar på deras raka fyror

Original har Porsche 944 turbo bosch Motorstyrning med en triggerlösning som använder startmotorringens 132 kuggar för rpm och en pinne i svänghjulet för referens.
När man kör annat styrsystem (som jag givetvis gör) funkar det här "sådär" minst sagt. Tidigare har jag kört en triggerlösning framtill på veven men då planen är att sätta torrsump på den här motorn så ville jag hitta en annan lösning.
I vissa fall lönar det sig att titta på fabrikslösningar, de är många gånger så bra som det kan bli jämfört med hempulat. Porsches 4 cyl 16v motorer körde däremot klassisk 60-2 trigger utskuret på svänghjulet samt en kamgivare för sek insprutning.
Sagt och gjort, jag skaffade ett svänghjul från en S2 (inte från 968 då det är dubbelmassigt) och lättade det och beställde en ny Spec stage 4 koppling. Har kört 944 turbo-koppling&svänghjul tidigare och den är något större i diameter än övriga, därav komplett byte.
Passade på att lätta svänghjulet i samma veva.
Sen beställde jag hem en drös AN-kopplingar och började bygga bränslesystemet. Använder i princip uteslutande Earls Pro-Lite 350 och deras swivel fit kopplingar. Sjukt fin kvalitet och lättare och mindre våldsamma mot omgivningen jämfört med stålomspunnet.
Monterade sedan ny bakre oljepackning, svänghjul, koppling, sprängkåpa, den omsvetsade och nylindade crossovern osv. Sedan var det dags att stoppa in motorn och montera den med hjälp av semisolida motorfästen som höjts ca 7 mm.
Därefter vidare till avgaset. Den bakre delen var 3" på bilen när jag köpte den så jag gjorde ett semi-temporärt nytt avgas genom att svetsa om downpipe, en ny främre del samt en ny mellandel som sedan ansluter till bakre systemet och 1 st ljuddämpare. Tanken är väl köra separat wastegate rör hela vägen bak så småningom. Men som jag sagt tidigare - 5-10 hästar hit eller dit är inte prio på denna bil.
Därefter har elarbetet fortsatt. Nya givare som kopplas in till motorstyrningen för att kunna föda AIM dashen med info såsom oljetemp, tryck osv. Samt nya batteri- och startmotorkablar.
Hittade fina flexibla batterikablar med silikonöverdrag i England som jag bygger på. Brandskyddat hölje med krympslang med lim för montering. Det sista man vill är att bränna hål på en pluskabel..
Kvar att göra innan uppstart är i runda slängar
Göra klart eljobb motor, nya givare, bredbandslambda osv
Montera bredbandslambda och styrknapp och LED
Skär av servomonterig på motorn för att frigöra utrymme för krängare
Smörj upp främre krängare och montera
Montera generator och svetsa om spännarstaget för att placera generator högre upp.
Gör klart batterikablar till generator, batteri och startknapp
Eljobb för dash
Montera splitter
Bygg upphängning för IC
Bygg upphängning för kylare
Fixa Kylarfläktar
Gör klart kylsystem och fyll
Gör klart oljesystem, svetsa om anslutningar mot blocket osv
Gör insug till turbon
Montera insug och fuel rail
Sy ihop vakuumsystem
Montera tändsystem