Vad gäller min magi, är nog hemligheten att ni inte sett bilen "in person" än.Sultanen wrote:Okey, hoppas de kommer in snart då, ang 14 dagars leveranstid så har jag också läst det, men det är ju inkl. frakt tiden, går man in och läser på ordern ser man att inget är packat ännu men det kommer säkert snart =)[Bobo] wrote: De har tydligen inte mattor till vänsterstyrda bilar i lager...
Det står i deras "fraktinfo" att internationella kunder ska räkna med 14 dagars leveranstid...
Bobo
On topic: Vad slipar du med för papper? Det verkar gå snabbt och smidigt för dig så det vore kul med en lite genomgång på vad du gör för magi? =)

Det ser nog bättre ut på bild än det egentligen är...

Jag har ju aldrig gjort någonting liknande tidigare, så jag har lärt mig under gång. Resultatet av det är ju givetvis att den senaste panelen som lackades är betydligt bättre än den första. Därför kommer jag behöva gå runt bilen ett varv till för att få det "jämt"..

Mitt recept har varit att slipa/skrapa den gamla lacken. Bara ytligt där den varit frisk, och ner till plåt där det behövts. Därefter har jag använt Biltemas Spray filler i flera lager som slipgrund. Inser i efterhand att jag skulle använt mer spackel och slipat mindre...
I början fick jag gå på med 240, 400, 800 och 1000 (enbart våtslippapper) för att få det hyffsat (mest för att jag använt för grovt papper från början), men igår behövde jag bara gå över med 800-papper efter att primern var lagd.. Så jag blir bättre och bättre på att lägga på färgen/primern iallafall!

De senaste dagarnas lackning kommer jag antagligen inte behöva slipa ner alls, så bra blev det!

Hemligheten verkar vara att inte lägga på för lite färg... Hellre att det rinner (vilket det inte gjort) än att det läggs på för torrt.. Vet inte om det kanske går att rädda en lack som lagts på för torrt, men jag kommer lägga på ett blött lager ovanpå för säkerhets skull..
Vad gäller snabbt och smidigt, beror det väl lite på vad man betraktar som snabbt...
Jag har snart hållt på i två veckor. Ensam, utan el, ordentlig belysning eller el-verktyg i ett dammigt flerbilsgarage, så det kanske är snabbt?!

Med rätt grejer och kunskap hade det nog varit gjort på en vecka..
Utrustning:
Biltema Sprayfiller 69kr/burk
Biltema Himmelsblå 59kr/burk
Biltema Mattsvart 59kr/burk
Slipsvamp från Biltema 39kr
Våtslippapper från Jula 6kr/ark
Sprayflaska med vatten
Plastic pading kemisk metall ?kr
Maskeringstejp och tidningar och sopsäckar
Styrka, klättervillighet och klurighet

Jag har nog lagt 50 timmar hittills, och det är en bit kvar...
Sen har jag ju rostlagningen och grenröret kvar också!

Vad har man fritid och semester till annars?!

Bobo