Hjulinställning för bana + stötdämpare

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Harpin
Addict
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981

Hjulinställning för bana + stötdämpare

#1 Post by Harpin »

Tjoo. Har efter Mantorp bestämt mig för att byta stötdämpare och fjädrar fram, vet inte hur man ser att de är dåliga men det är de säkert. Tyvärr har Utzon semester stängt men man kan ju handla på http://www.koni.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Alternativt om man satsar på Mekonomen delar? De är ju bättre än gamla delar iaf. Sen det där med fjädrar, hittar bara sådana som sänker 30mm, funkar det?

Och hjulinställning, vill ha mer ban-vänligt, idag är det original inställningar. Läst att man bör satsa på -2,5 fram och -1,8 bak?

Såhär ligger bilen på bana:
Image

Nahpets
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: Hjulinställning för bana + stötdämpare

#2 Post by Nahpets »

Har du själv kommit fram till att just framfjädrar och dämpare runt om behöver bytas?
Eller är det någon som kom med superreceptet?

Utzon kan hjälpa dig och det är värt att vänta på rekordelig information och inte stressa "bara för att hinna". En annan är Sandén.

Du vill ha en helhet som fungerar ... om du (nu vet jag inte din erfarenhet men ändå) börjar blanda hur vet du att du börjar från rätt ände?
Inget ont menat, men jag har varit där du är och jag gav upp och köpte helhetslösning av Sandén vad gäller fjädrar/dämpare.

Lycka till!

Harpin
Addict
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981

#3 Post by Harpin »

Det handlar väl mest om att jag behöver göra en framvagnsinställning, så tänkte byta stötdämpare för att slippa betala två framvagnsinställningar. Misstänker att de felaktiga inställningarna är orsaken till mitt hjullager ätande.

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

#4 Post by Cédric »

Har svårt att tro att det har orsakat ditt hjullagerätande. Det är en bra grej att lära sig göra hyffsad framvagsinställning i garaget. Det sparar man många kronor på om man har tänkt byta lite delar.

Om du inte gillar understyrning så bör du byta både bak och fram samtidigt. Antingen genom att bygga om till coilover bak i samma veva eller genom att byta stavar. Byta fjädrar fram är ju simpelt. Men ett sådant här kit är ju väldigt prisvärt, då kan du välja fjäderhårdhet för att matcha ett byte av torsionsstavar bak tex (25.5mm stavar från 968 tillsammans med 43N/mm fjädrar fram(250lb(inch) till exempel, ganska snäll hårdhet).

http://www.corbymotorsport.com/porsche- ... p-865.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Alternativt som sagt är att försöka montera coilovers bak, men det kan krävas lite modifiering av bärarmarna, kolla hur andra gjort.

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

#5 Post by Cédric »

Mer påkostade, helkit som jag tror är coil over även bak, lite mer pengar dock

http://www.corbymotorsport.com/porsche- ... -3098.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply