I maj fick jag ett totalhaveri på hjullagret höger fram. Detta byttes på verkstad i Karlskoga så jag kunde köra bilen hem till Stockholm. Någon vecka senare fick jag för mig att byta de slitna skivorna till fina slitsade. Beställde nya hjullager också (Utzon). Monteringen av dessa hjullager var enligt konstens alla regler, speciellt spännmuttern som ska dras lagom. Har efter det kört ca 200mil (25varv Kinnekulle, lite slalom och vanlig körning).
Och idag var det dags för Mantorp. Efter första omgången (kanske 8varv) så noterade jag att det verkade glapp från något hjullager och vi (jag, Peedster och vad han nu heter) konstaterade att det var höger fram. Skramlade ihop verktyg och spännde denna på känn, ca 1/3 varv. Sedan var det stumt. Efter open pitlanen, dvs ca50minuters konstant hård körning så skulle jag dubbelkolla om det var glapp på hjullagret och det var.. VARMT. Hela fälgen var varm, och inte värme som det brukar vara från bromsarna. Kände utanpå det vänstra hjullagret och det var normal varmt.
Så vi halta och lytta samkörde mot Stockholm i 120km/h och när jag kom hem så var hjullagret kallt och fint. Hissade upp bilen och kände på hjullagrena och nu var det vänster fram som glappade. Har nu spänt denna.
Vad är det som orsakar denna värme? Bromsoken är renoverade till topp skick. Hade båda fälgarna vart lika varma så kan jag acceptera att det är bromsvärme men att det skilde så mycket.
Några tips?
Hjullager problem, eller?
-
- Addict
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Cédric
- Addict
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
Re: Hjullager problem, eller?
Låter som du dragit åt dom för hårt. För hårt är generell sämre än för löst sett till lagrets livslängd (källa SKF). Vilken metod använde du för att dra lagrena?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Nahpets
- Addict
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Våra nav glappar och inget konstigt med det.
Antagligen justerade du det för hårt.
Brickan ska kunna röras med fingerkraft ... utan större ansträngning.
Bättre för löst justerat än tvärtom.
Bankörning frestar på än vanlig landsvägskörning.
Tur du hade att lagret överlevde
...
Antagligen justerade du det för hårt.
Brickan ska kunna röras med fingerkraft ... utan större ansträngning.
Bättre för löst justerat än tvärtom.
Bankörning frestar på än vanlig landsvägskörning.
Tur du hade att lagret överlevde

- Lilja
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
Tror jag gjorde samma grej när jag bytte lager senast, spännde för hårt alltså. Iofs blev lagret inte speciellt varmt men jag fick ett väldigt missljud från höger fram vid vänstersväng efter några veckors körning. Försvann när jag bytte nav/lager igen, denna gången spännde jag inte lagrena alls. Drog bara in dom tills dom slutade glappa.
Som någon sa är det bättre med lite glapp än att man spänner dom för hårt.
Som någon sa är det bättre med lite glapp än att man spänner dom för hårt.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
-
- Addict
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
Tack för era svar. Har idag kollat mer i detalj på delarna och plockat ner det högre lagret och kollat att det inte finns synliga skador på det.
Tidigare har jag låtit den inre brickan fått "glappa" lite, nu gjorde jag så att jag skruvade åt muttern, röck i skivan och spännde tills det inte var något glapp, alltså så är det på gränsen till glapp nu. Hur det kommer kännas med fälgen på vet jag ej. Men kom på att man kanske skulle kunna ta M16 brickor och göra hack i dessa så man kan skjuta brickan med en mejsel och spänna muttern tills brickan nyps?
Sen så upptäckte jag att centrumringen, på höger sida hade smällt..

Och såhär ser fälgen ut:

Tidigare har jag låtit den inre brickan fått "glappa" lite, nu gjorde jag så att jag skruvade åt muttern, röck i skivan och spännde tills det inte var något glapp, alltså så är det på gränsen till glapp nu. Hur det kommer kännas med fälgen på vet jag ej. Men kom på att man kanske skulle kunna ta M16 brickor och göra hack i dessa så man kan skjuta brickan med en mejsel och spänna muttern tills brickan nyps?
Sen så upptäckte jag att centrumringen, på höger sida hade smällt..

Och såhär ser fälgen ut: