Vad behöver bytas? - Kamrem, balansrem?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Vad behöver bytas? - Kamrem, balansrem?

#1 Post by Sultanen »

Det blir till att ta tag i bilen nu i sommar om man skall behålla den, det jag främst behöver engagera mig i motorrummet känner jag är ett kamremsbyte, vet inte när de byttes senast, misstänker att det gjordes när den ställdes av 7 år innan jag köpte den, dvs, den är antagligen inte bytt på 9 år, men i så fall endast 1500 mil.
Har de gammla rullarna liggandes i en påse som jag fick med när jag köpte bilen, vilket bör betyda att det byttes då.

Vad tror ni jag behöver införskaffa? Aldrig gjort ett kamrems/balansrems-byte tidigare så jag har inte stenkoll på allt det här.

bilen är en 86a och har rullat ca 13-14k mil
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Vad behöver bytas? - Kamrem, balansrem?

#2 Post by Lilja »

Brukar vara ett kitt man köper med rullar, remmar och vattenpump. Går på runt 5000 spänn från USA. Jag hade gjort det, men jag är ju också känd för att göra mer än man behöver :mrgreen:
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: Vad behöver bytas? - Kamrem, balansrem?

#3 Post by Sultanen »

Jag är ju snarare lite det motsatta, bilen är ju inte direkt ny och i toppskick i övrigt, skall försöka få upp skicket rent allmänt nu men då känns inte prioriteringen helrätt att lägga en tredjedel av inköpspriset på vattenpump och rullar om jag nu inte behöver byta det egentligen?
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Vad behöver bytas? - Kamrem, balansrem?

#4 Post by Lilja »

Sant, men att bara byta remmar t.ex. när du inte vet när remhjulen och vattenpumpen byttes senast är en chansning som om du har otur kan kosta dig betydligt mer än bilens inköpspris så det ställningstagandet får du ju själv göra.
Dessutom så är bilen lättare att sälja och du får mer för den om där är nygjord remservice så att säga.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Vad behöver bytas? - Kamrem, balansrem?

#5 Post by Erol »

Spännrullarna borde inte behöva bytas efter 1500-2000 mil, inte remmarna heller, med då gummi torkar med åren så är det dax att byta dessa. Peronligen skulle jag riva ner och kolla kondition på rullar innan jag bytte dessa, troligtvis räcker det att byta remmar.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: Vad behöver bytas? - Kamrem, balansrem?

#6 Post by Sultanen »

Remmarna kommer jag garanterat att byta för som sagt var, de åldras ju.. Men hur kolla kondition på lagren i rullarna? Bara att leta efter glapp? I friska antar jag att det är noll och intet av den varan?
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: Vad behöver bytas? - Kamrem, balansrem?

#7 Post by Sultanen »

Någon som kan ge mig lite vägledning? Konditionen på rullar och även på vattenpump, vad är tecken på att de behöver bytas? Vid minsta tecken på glapp är det dags?
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Vad behöver bytas? - Kamrem, balansrem?

#8 Post by Lilja »

Glapp, läckage runt tätningsringen, ojämn rullning eller för lätt rullning. Fettet i lagret gör att det rullar med lite motstånd, om man kan typ sätta fart på lagret med fingret är det helt torrt och kommer att börja glappa snart.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: Vad behöver bytas? - Kamrem, balansrem?

#9 Post by Sultanen »

Bra tips! =) Skall kika på det här så får vi se vad det ger!
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: Vad behöver bytas? - Kamrem, balansrem?

#10 Post by Sultanen »

Insåg idag att mitt läckage i kamhuspackningen är rätt så lämpligt att fixa i samband med det här. Är det någonting mer som kan vara smart att byta när man ändå har kamhuset nere? Aldrig gjort det här tidigare så det är lite småbökigt att vara förutseende med att beställa delar då :P Bilen har ju bara gått 12500 mil så det känns ju som om man kan få den i rätt gott skick om man ger den lite vettigt underhåll =)

Hur ser man skillnad på en gammal och ny vattenpump? Har för mig att jag någonstans har läst att de nya pumparna har ett blindrör någonstans som används till turbon, på min pump sitter det ett gulnat plaströrfäste liknande det i mitten nederst på den här bilden: http://www.vertexauto.com/UserData/Imag ... e/4583.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Betyder det att jag sannolikt har en ny pump? Är en 924S-86 vi snackar om.

Jag hittat ett dokumenterat "Byte Balansrem" vid 9600mil samt ett överstruket "Byte kamrem" precis ovan.. är lite förvirrad här, i en påse jag fick med bilen ligger det tre remmar som jag tycker ser helt oanvända ut ut, endast lite torrsprickor, tillsammans med tre rostiga rullar/spännhjul med glapp i... Har dom köpt dubbla uppsättningar remar, eller låtit de gamla sitta i men bytt rullarna?
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: Vad behöver bytas? - Kamrem, balansrem?

#11 Post by Sultanen »

Nu har jag lyft kåpan och tagit mig en kik på remmarna, kan konstatera att samtliga remmar måste blivit bytta vid 9600 mil för dom ser ut som nya, men rullarna är det glapp i så det blir till att byta allt där. Däremot kunde jag också konstatera att vattenpumpen är bytt då den är av den nya modellen, säkert i samband med första kamremsbytet som antagligen gjordes i tyskland, innan bilen kom till, sverige vid standardintervallet(8000 eller nått?) tror jag. Trevligt :P

Är det någonting mer man bör passa på att byta när man byte remmar+rullar+ventilhuspackning?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Vad behöver bytas? - Kamrem, balansrem?

#12 Post by Erol »

Kolla så det inte fuktar/läcker vid någon av de främre packboxarna, det är väldigt vanligt. Dvs. utgående axel vid remhjul, ballansaxlar och kamaxel/rotor.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users