för mycket soppa

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
red44
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2004-03-29 16:03:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: furulund/skåne
Contact:

för mycket soppa

#1 Post by red44 »

har ett litet problem med s2 motorn den har börjat jäklas det är precis som den får aldeles för mycket bensin så den blir helt sur o baktänder har inte lyckats få igång den nån som har några bra ideer vad man kan kolla efter

944red
S-Poster
Posts: 63
Joined: 2005-03-14 00:06:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: furulund
Contact:

#2 Post by 944red »

Du kan börja med att kolla tändkablarna;P heheh

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

Kolla om du har en vakumslang som lossnat! Jag fick "coola" baktändningar vid motorbroms på min 931:a när jag hade glömt :oops: att sätta fast vakumslangen till bromsservon efter lite meckande...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mikael Evertsen
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2004-07-18 23:18:18
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Location: Landskrona
Contact:

#4 Post by Mikael Evertsen »

Jag har också en fråga på temat för mycket bränsle.
Jag har ägnat vintern åt att få rätt på motorn i min bil, och det känndes som om jag hade fått rätt på det mesta, ända tills jag skulle tanka!!!!! Det visade sig att den halsat i sig 1,8 l/mil :shock:
Jag har dock haft problem med en väldigt orolig tomgång som ibland är hög, ibland låg och ibland pendlande upp och ner 1 gång i sekunden. Det är också så att ibland när jag drar på och turbon går in så hackar bilen precis som den misständer eller inte får soppa, speciellt när bilen är kall. Jag har ivrigt skruvat med tändningen då jag trott att det var där problemet ligger, men nu verkar det ju snarare som den får för mycket soppa. CO ligger på 2.
1,8 l/milen, det måste ju vara fler än jag som skall försörja arabländerna :)
Kan ett trilskande vakum göra så att bilen dricker mer?

Någon som har en ljus ide?
Micke
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

mevert931 wrote:1,8 l/milen, det måste ju vara fler än jag som skall försörja arabländerna :)
Pär Hylander säger att hans 931:a drar ca 3 liter/mil... så du ju långt under normalt... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Jompa
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2004-08-20 12:01:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#6 Post by Jompa »

nu vet inte jag vad för saker du ändrat på för att få till dem mesta som du säger. Men jag har varit med om liknande situation, iof med en anna bilmodel men dock med turbo där vi löste problemet med att byta luftmassemätaren. har bilen elektronisk insprutning kan man testa med att koppla ur luftmassemätaren och koppla bort batteriet en stund och sedan köra med mätaren urkopplad funkar der då så är det den som behöver bytas. vet dock inte hur man gör på äldre bilar för att kontrollera annat att byta eller mäta upp den på något sätt

lycka till

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]