944 GTR 3.1l 16v Turbo - 55,6 Kullen, varvrekord R-däck

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#46 Post by gurra »

Har inte hunnit göra något mer på bilen men däremot har lite mer grejer kommit hem.

Att bygga en driftsäker racebil handlar bland annat om att hålla temperaturer i shack för olja, vatten och insugsluft. Här är vad som ska hålla oljetempen under kontroll, en ny rejäl 34-raders Setrab oljekyl.
Image

Måste som sagt bygga om crossover-röret till turbon och funderar på att dra röret på den smala sidan om styrstaget istället för andra sidan som original. Fördelen är att det blir bättre plats för downpipe.
Image

Nya spridare - 1200 cc hög-ohm säkerställer tillräckligt med flöde för effekt med E85 samtidigt som de har en helt linjär flödeskurva vilket ger bra körbarhet (till skillnad från Bosch gamla 1600 cc låg-ohmsspridare..)
Image
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#47 Post by Peedster »

gurra wrote:
Ja den blir nog riktigt ruggig!
Den här är köpt från KL Racing. Har inte haft några problem med Kina-IC och de i bra kvalitet fungerar riktigt bra.
Intressant, de kostar ju inte särskilt mycket faktiskt!

Ska du köra med anslutningarna nedåt? Blir det inte lång rördragning och många skarpa böjar? Ger inte det mottryck?
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#48 Post by gurra »

Peedster wrote:
gurra wrote:
Ja den blir nog riktigt ruggig!
Den här är köpt från KL Racing. Har inte haft några problem med Kina-IC och de i bra kvalitet fungerar riktigt bra.
Intressant, de kostar ju inte särskilt mycket faktiskt!

Ska du köra med anslutningarna nedåt? Blir det inte lång rördragning och många skarpa böjar? Ger inte det mottryck?
944 turbo har nog bilvärldens kortaste IC-rör, ingen anledning att få panik över att öka längden.
Visst är det bra att försöka hålla dem korta och raka, men absolut mest mottryck skapar intercoolern i sig. En vanlig IC har rätt stort tryckfall och det är bara att räkna hur mycket mer turbon får jobba pga detta och hur mycket varmare luften ut ur turbon blir pga det. Genom att montera som jag kommer göra med vinklad IC (framåtlutad) tillsammans med lutad kylare får man mycket bättre luftflöde genom kylarna och därmed ökar man verkningsgraden.
Det gör också att jag kan köra en större IC än jag hade kunnat göra med rakställd IC.
Så med allt inräknat är längre IC-rör en nackdel som övervägs av fördelarna.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#49 Post by Peedster »

Låter klokt.

Spelar det någon roll vilken av anslutningarna som är in resp ut eller kan man vända den så anslutningarna kommer uppåt?

Vilken dim kör du på nya crossoverrören? Ska testa att göra vattentestet på Mig-bölderna... :wink: Märkligt för vissa svetsar blir fina "långa" sömmar och sen helt plötsligt så studsar det och har sig till ett lopp-berg... Är mig knepig generellt och vilken veta är isådanafall mer lättkörd och bättre för rostfri för hobbysvetsare?

Hur ska du göra placeringen av kylare, ic och oljekyl? Tar du oljekylen på sidan?
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#50 Post by gurra »

Man kan välja fritt vilken anslutning på IC'n man vill ha som in/utlopp.

Nu gör jag enklast möjliga så jag bygger om original crossover men det nya grenröret som ska byggas senare blir det 48 mm primärrör och 2.25" crossover.

Japp oljekylen får bo på ena sidan.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#51 Post by gurra »

Bästa verktyget jag köpt på länge, slår loss med 1350 Nm :#pray:
Image
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#52 Post by Wiklundh »

gurra wrote:Bästa verktyget jag köpt på länge, slår loss med 1350 Nm :#pray:
Image
Kör med en lika dan som jag haft ett tag.
Helnöjd med min, ingen mutter eller bult har den bangat för.
Michael Wiklundh
PCS 11873

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#53 Post by Nahpets »

Handledsskador ... ännu?

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#54 Post by gurra »

Wiklundh wrote: Kör med en lika dan som jag haft ett tag.
Helnöjd med min, ingen mutter eller bult har den bangat för.
Kul att höra, den lossade en 32mm mutter som mina 80kg gungandes på ett 120 cm rör inte fick loss :#cheers:
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#55 Post by gurra »

Nahpets wrote:Handledsskador ... ännu?
Förvånansvärt snäll, känns mindre våldsam än min Biltema som orkar runt 350 Nm.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#56 Post by gurra »

Monterade främre kränghämmare och splittern för att börja passa in alla kylare.
Motorn är som sagt längre än förra motorn och det blir problem kränghämmaren. Generatorn får inte plats. Men efter en stunds klurande går det att lösa mycket enkelt, jag förlänger spännarmen och skaffar en längre rem så får den plats. Men det kommer troligen inte få plats en torrsumpspump senare utan att göra något radikalt :(

Generatorn tar i kränghämmaren som döljer sig under den bockade plåten.
Image

Tänkta placeringar. Som synes är inte riktigt finishen på topp men det är ett enkelt åtgärdat senare problem..
Image

Intercoolern kommer att placeras såhär. Men måste tyvärr göra om till sidoanslutningar på gavlarna för att få plats med kylaren som jag hade tänkt.
Image

Större kylare
Image

Kylaren kommer att placers dikt intill intercoolern.
Image

Bränslepump och filter gummiupphängt på en styv aluplåt. Mycket fin pump som räcker till ca 1300 bensin-hk så det lär inte bottnas i första taget :)
Image
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
JohanX
Carrera-Poster
Posts: 309
Joined: 2006-05-08 15:05:18
Bilmodell: 944 (968 turbo look)
Location: Solna
Contact:

944 GTR 3.0l 16v Turbo

#57 Post by JohanX »

gurra wrote:Bästa verktyget jag köpt på länge, slår loss med 1350 Nm :#pray:
Image
Vart köper man en sån?
PCS #11976

Porsche 944 N/A 84 (968 look) banbil
Porsche 944 turbo kommande projektbil
Porsche 944 N/A 85b
VW Caddy Carrera Cup Edition
MB SLK55 AMG
Peugeot 205 Mi16

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#58 Post by spirou944t »

Snyggt, riktigt grymt! :#pray:
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
JohanX
Carrera-Poster
Posts: 309
Joined: 2006-05-08 15:05:18
Bilmodell: 944 (968 turbo look)
Location: Solna
Contact:

944 GTR 3.0l 16v Turbo

#59 Post by JohanX »

Är den där tjocka slangen i hjulhuset vänster fram friskluftintag till cupén? Funtar på nåt liknande på min bil. Är den ivägen på nåt vis?
PCS #11976

Porsche 944 N/A 84 (968 look) banbil
Porsche 944 turbo kommande projektbil
Porsche 944 N/A 85b
VW Caddy Carrera Cup Edition
MB SLK55 AMG
Peugeot 205 Mi16

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#60 Post by gurra »

spirou944t wrote:Snyggt, riktigt grymt! :#pray:
Tackar! Det kommer nog bli riktigt bra och effektivt till slut.
Blir svårt att hitta plats för bromskylning fram men det blir ett senare problem (bilen kördes faktiskt i långlopp helt utan extra kylning).
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: johan944