Byta chipp...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Maag
S-Poster
Posts: 176
Joined: 2004-04-27 15:02:42
Bilmodell: 944, 951
Årsmodell: 1986
Location: Ånge
Contact:

Byta chipp...

#1 Post by Maag »

God afton Porsche vänner...

Jag har haft ett par trim chipp liggandes och tänkte nu prova byta dom. När jag tittar efter så är dom identiska förutom att ena heter DME och den andra KLR. jag är långt ifrån något elektroniskt geni, sitter dessa i samma box eller behöver jag öppna båda?.. hur vet jag vilken som sitter vart då båda har lika många ben?

Mvh Tobbe
Garage: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6500

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Byta chipp...

#2 Post by Erol »

Omtag inte minns fel är DME boxen tändning och KLR styr bränsle.

Så du måste sätta rätt chip i rätt box.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Byta chipp...

#3 Post by Erol »

Dvs. Två olika boxar.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byta chipp...

#4 Post by Fredrik Nyqvist »

Här finns en installations-instruktion för att byta chip:

[EDIT]
Fel länk tidigare. Ska vara den här:
http://www.lindseyracing.com/LR/Parts/CHIPCHANGE.html
Last edited by Fredrik Nyqvist on 2012-06-17 21:29:02, edited 1 time in total.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Byta chipp...

#5 Post by Lilja »

DME boxen styr väl både tändning och bränsle och KLR boxen styr väl laddtrycket?
KLR boxen är iallafall den som har en slang monterad i sig och DME boxen den som sitter bredvid.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Maag
S-Poster
Posts: 176
Joined: 2004-04-27 15:02:42
Bilmodell: 944, 951
Årsmodell: 1986
Location: Ånge
Contact:

Re: Byta chipp...

#6 Post by Maag »

Tackar nu är det bytt å bilen går som den ska så jag tog nog rätt chipp i rätt box :lol:

// Tobbe
Garage: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6500

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users