diff och g31

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

diff och g31

#1 Post by matsen »

Tja. Vet någon om det är lätt/går att flytta över en diff från en G31 till en annan?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: diff och g31

#2 Post by patand »

Jag antar att du egentligen avser att flytta en diffbroms från en låda till en annan. Flytta en öppen diff känns ju rätt meningslöst (om inte den ena lådan rasat då).

Hursomhelst kan jag inte tänka mig att det ska vara några problem att flytta varken diff eller diffbroms mellan två likadana växellådor.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: diff och g31

#3 Post by matsen »

Precis. Jag menar från min låda på silverpilen till min "soon to be" nyrenoverade låda till rallybilen.
Känns verkligen som om en diff gör mer nytta på en grusväg än på väg till jobbet...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: diff och g31

#4 Post by patand »

Jag tror inte det bör vara några problem att flytta diffBROMSEN men Jocke vet nog mer bestämt, har för mig han mekade dit en diffbroms på sin låda.

Diff tror jag dock du behöver även på väg till jobbet... ;-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: diff och g31

#5 Post by Henka_E »

Det borde inte vara nån skillnad mot nån annan Porsche låda. Flytta över den och mät flankspel. Lite för mycket flankspel är nog ingen fara, men är den för tight så borde du göra nåt. Observera nu att du inte behöver börja krånga med pinjong djup och grejjer. Läser du på nätet så kommer du hitta en massa företag och amerikaner som säger att du måste det men det köper jag inte. Kolla flank och om det är hyfsat så är det bra... Blir bara lite sportigt kluckande när du rullar sakta i depån....

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: diff och g31

#6 Post by gegge »

Helt rätt. Se till att spelet blir riktigt. Lägg i shims och montera ihop. Inga problem. Så länge kronhjul och pinjon är samma matchade set.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]