Underbar läsning. Ångrar att jag sålde den, precis som jag visste att jag skulle göra
Ett tips när det är dags att börja åka i den: Fick poäng för hög co på bes en gång & lät justera ned. Efter det så kändes den väl snålt ställd. Går nog att höja lite. Då går den bra mycket bättre iaf.
Lycka till!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer Porsche 944 Race -84 Såld Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
Tyckte det var mer jobb en på 944
Men det var nog marginellt, insprutningen som är lite bökigare tycker jag.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer Porsche 944 Race -84 Såld Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
Här kommer en sen uppdatering på vad som händer med emilia som hon så fint hette.
- Vi har byt styrningen.
- Fixat till både frambromsarna som kärvade lite.
- Byt packningarna.
- Tvättat och slipat i motorutrymmet.
- Slipat bort rost från karossen(dock inte motorhuven).
Efter flera dagar i hästholmen så har vi äntligen fått igång henne, så nu har vi kört henne till linköping
Beskickningen är bokad till den 11/7 två saker som ska fixas till dess.
- Sätta på backspegeln
- Byta generatorn
DSC00114 (Small).jpg
DSC00115 (Small).jpg
DSC00116 (Small).jpg
DSC00117 (Small).jpg
DSC00118 (Small).jpg
DSC00119 (Small).jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Grymt! Och vilket skinande motorrum! Det kletiga som jag kan tänka mig var lite jobb med att avlägsna var remspray, som användes flitigt en period för att "lösa" problemet med slirande "fläkt"rem.
Var generatorn dålig nu oxå eller menas bara infästningarna?
Lycka till på bes.!
Äh, generator eller startmotorn behöver du inte byta! Det var ju bara alla kablar mellan batteri, startmotor och generatorn som tröttnat efter 30 år i närheten av ett grenrör. Med fräscha kablar och lite extra värmeskydd går hon ju som en prinsessa!
Lycka till på besiktningen imorgon! Full rapport förväntas
just nu e inte bilen värd mycket för mig... skulle bort mot besiktningen men såg att jag hade 40 min kvar innan jag skulle vara där så ja tänkte att ja svänger in på biltema som ligger i närheten och fixar lite små saker som ja hade tänkt mig, var kanske borta i ca 15 min typ. Så efter det var det bara att bege sig mot besiktningen tyckte jag, det tyckte dock inte bilen.... hon vägrade starta, då var det 10 min kvar... gjorde allt för att behärska mig för att inte slå sönder skrothögen(som hon då fick hetta ett tag) gjorde par försök att starta upp henne men lyckades inte så byte fokus och försökte avboka min tid o spara några hundralappar men detta gick häller inte så bra tydligen hade automatsvararen svårt att förstå Z...
så summeringen av detta blir: missade besiktningen och han inte avboka tiden.
så just nu ligger jag lågt och slickar mina sår och som tur fanns det en 996 som ingen verkade använda, den har hjälpt mig att må lite bättre
Trist...
Står den kvar där ute på Tornby och ser ledsen ut?
Tänkte åka dit och köpa lite mer färg i eftermiddag..
Om du vill ha hjälp att skjuta igång skiten tänkte jag...
Aj då.. Vart den stendöd eller gick startmotorn?
Den har blivit stående några gånger för mig oxå när jag stannat till en kort stund, på 2 olika sätt.
Båda är klassiska 924-fel. "Ångspärr" tror jag dom kallar det ena. Det är när motorn är varm & bränslet typ förgasas på väg till spridarna & ställer till det. Ungefär så tror jag det funkar. (Kan oxå vara kallstartsventilen som spökar) Låt kallna en stund & låt mala på starten en stund med gaspedalen mot golvet.. Det andra, som oxå förekommer på äldre 911:or (Samma/liknande startmotor?) är när det är stendött. Har hänt ett par gånger, alltid varma dagar och vid mycket stadskörning=dålig kylning. Startmotorn hänger sig på något vis. Man kan få vänta uppåt en timme men sen startar den.. Det hände inte tillräckligt ofta för att jag skulle börja felsöka och jag hade faktiskt förträngt det.. Det var ju typiskt att det skulle hända på väg till bes.. Har hon startat sen då?
Kan tillägga att under mina 924-år har jag upplevt att man utvecklar en hatkärlek till dessa bilar.. Det är väl iofs så med de flesta bilar som fyllt 30. När det funkar är den roligare än en nyare bil, när det inte gör det vill man hellre ha en nyare bil.. Hoppas ni löser det och att det går bättre nästa gång!
glömde ju tillägga det att den senare startade 15 min efter att ja missat min tid, men tack ändå Bobo
till Sahlle: startmotorn går ju så den e ju inte stendöd, tror på det om "Ångspärr" för det har hänt ett par gånger innan också, då också efter ett kort stopp(alltid vid biltema ska nämnas ) men har oftast startas efter några minuter
to0t3e wrote:tror på det om "Ångspärr" för det har hänt ett par gånger innan också, då också efter ett kort stopp(alltid vid biltema ska nämnas ) men har oftast startas efter några minuter
Mycket vanligt fel.
Avhjälps enklast och billigast med att tvångsköra kallstartsventilen. Har monterat en knapp i kupén så jag kan styra kallstartsventilen som jag vill. Matsen och Berand har också samma lösning.
Grejen är nämligen den att ordinarie spridare öppnar inte om bränsletrycket är lägre än 4-5 bar och det är svårt att få upp trycket så de öppnar när det finns förångat bränsle i ledningarna. Men kallstartsventilen öppnar ju elektriskt så den har inga problem att släppa ut ångan och börja mata på med friskt bränsle.
Alternativet om man inte vill fuska är att byta backventil (inte så dyrt) och bränsleackumulator (dyrt) och hoppas man slipper ånglås efter det.
Hur man lagar felen beror lite på hur många det är i familjen som skall använda bilen. Min sambo skulle inte använda en bil där man "startar som vanligt om bilen är kall" "startar med denna knapp intryckt i 5 sek om bilen har stått 45 minuter" osv.
Hon "kräver" att man använder startnycken (och inget annat) och att bilen starter när man vrider om den, annars blir den inte använd. Så för att jag skall få mera fria händer på fordonssidan så blir mina och hennes bilar så även om det kostar.
/Janne
en knapp har två fel.
Ju mera folk pillar i elsystemen ju sämre går bilen, att rensa bort allt skit som folk har dragit in i en bil under dess livstid är ett bra sätt att få en bil att fungera....