Loggen kommer uppdateras så att alla bilder hamnar på första sidan med de senaste uppdateringarna längst ner.
Lite bakgrundsfakta

Det var hösten 2010 som jag blev sugen på att köpa en egen bil, någonting med mer pulver helt enkelt då min dåvarande bil (nu vinterbilen) var en Volvo 142 från -69. Kollade endel på Nissan 200sx då det var endel att köra med men jag antog att de billigare var antingen till gränsen att skära eller sönderskruvade.
Det var då farsan sa att jag skulle kolla upp Porsche 924 och jag fastande nästan direkt för dom. Gillade verkligen formen och tanken på att äga en Porsche var inte helt fel. Tillslut hittade jag en bil som var inte allt för långt ifrån mig och såg ut att vara i bra skick. Tog kontakt med säljaren. och några dagar senare var jag en ägare till en röd 924 -79.
Efter jag hade ägt bilen ungefär en månad hände nånting tråkigt. Busade till det lite och plötsligt small det, första tanken var att nu rasade växellådan, men efter konstaterande att det fortfarande drev framåt insåg jag att det var kopplingen som hade gått.
Puttrade sakta hem till gården och väl då jag var framme började jag undersöka det hela, försökte spänna kopplingen max ifall lamellen var sliten men så var icke fallet. Slutade med att jag lyfte ur motorn och upptäckte varför den inte vill frikoppla


Tyvärr på grund av andra faktorer samt att jag har börjat studera på annan ort har renoveringen inte gått framåt så fort som jag hade velat men tanken är att den ska vara körklar till sommaren så man äntligen får njuta av "go-carten"!
Till motorbygget då, det blir lite "old-school" trim över det hela, blocket ska planas 1.5mm, toppen ska portas, lätta svänghjulet, extraktorrör om jag får tag på det, ställbart kamdrev samt vikta kolvar och stakar.
Alla motordelar samt packningar förutom vevlager är inköpta då det verkar vara extremt svårt att få tag på.
Lacken ska även få lite kärlek i form utav en rekond, om jag gör det själv eller lämnar iväg det får jag se. Fälgarna har jag blästrat och grundats så det enda som saknas är lite färg. Vet dock inte vilket färgschema, i dagsläget funderar jag antingen på svarta fälgar med röd kant eller röda fälgar med svart kant. Vad tror ni?
Att göra:
Plana blocket[x]
Porta toppen [/]
Krysshena blocket[]
Lätta svänghjulet[x]
Balansera[]
Vikta stakar,kolvar[]
Måla motorn[]
Bilen några dagar efter inköp!



Motorn påväg ur


Efter jag monterat lös kopplingen förstod jag varför den inte riktigt ville funka som den skulle.


Tyvärr hade jag inga fler bilder på datorn, och nästa uppdatering kommer förhoppningsvis efter helgen

Sen kan denna text vara lite väl flummig då det är ganska sent just nu, hoppas ni har överseende med det

Edit: Har uppdaterat texten lite nu då jag är aningen klarare i huvudet

Kan även tillägga att svänghjulet har lättats 2kg. Originalvikten ska vara på ca 7kg och nuvarande vikten är på ca 5kg!
Update 4/5
Var ett tag sen jag skrev här men lite har hänt iafl.
Svänghjulet är lättat och toppen har börjat portas. Jag har även börjat rengöra samt måla upp diverse delar.
Tyvärr blev det en dålig bild på svänghjulet :/

Före:


Efter:

Annat tråkigt arbete


Kanske inte var den roligaste uppdateringen men det går framåt iafl. Hade även glömt bort att mitt grenrör inte var i det bästa skicket, så antingen får man försöka repa det på något sätt eller om man kan köpa ett bättre begagnat. Alternativt går jag direkt på extraktor om jag får tag på det

Dock är det fortfarande en hel del kvar men förhoppningsvis hinner jag klart så jag får köra i sommar iafl
