trimma porche 924
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: trima porche 924
Om du tänker plana toppen och montera turbo föreslår jag att du läser en grundläggande bok i motorns uppbyggnad först och sedan hur turboladdning fungerar. Eller Googla. Annars kommer det bara kosta dig onödigt med pengar och tid. Det låter inte som om motorfästena är det största problemet...
EDIT: Hoppa över turbon.
EDIT: Hoppa över turbon.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: trima porche 924
Det är nog enklare och billigare att sälja 924:an och köpa en lämpligare bil. Du kommer aldrig att kunna besiktiga en turbokonverterad 924.basse123 wrote:jag har 924 tänkte om jag får tag på en turbo och sen planar toppen och byter kamaxel om den går bra då nån som vet:)
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- S-Poster
- Posts: 105
- Joined: 2012-04-15 13:19:49
- Telefon: 07038429955
- Bilmodell: porche
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: trima porche 924
med motor festerna va om jag ska ha annan motor men jag ska ha orginal trimma den 924 utan turbo 125 häst tänkte om jag kunde lämna in toppen porta den sen få tag på trim kam och sen kolla om det fins det nån turbo från 944 låter det bra eller ska jag bara porta toppen och trim kam.och vad landar den på bara med trim kam och portad topp:))
-
- S-Poster
- Posts: 105
- Joined: 2012-04-15 13:19:49
- Telefon: 07038429955
- Bilmodell: porche
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: trima porche 924
kom på jag ska nog bara porta toppen byta kam
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: trima porche 924
Hämtat från en tidigare går-det-att-få-ut-fler-hk-ur-en-924-motor-tråd:
forum/viewtopic.php?f=3&t=10514
forum/viewtopic.php?f=3&t=10514
Utzon.se wrote:Mitt tips är att plana motorblocket 1,5mm och skruva dit toppen igen.
Vi gjorde det på en bil för några år sedan och den bromsades till 138 hästar. Avgasrör som väsnas och luftfilter som renar dåligt ger ingen effekt. Det var inte heller någon idé att ställa om kammen.
Last edited by Maxx on 2012-04-15 23:31:14, edited 2 times in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- S-Poster
- Posts: 105
- Joined: 2012-04-15 13:19:49
- Telefon: 07038429955
- Bilmodell: porche
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: trima porche 924
om jag portar toppen och Säter dit trim kam och trim rör fixar sväng hjulet hur mycket häst får jag då
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Re: trima porche 924
Nej, låter inte bra. Det är en helt annan motor, så det kommer inte gå att få dit utanbasse123 wrote:sen kolla om det fins det nån turbo från 944 låter det bra eller ska jag bara porta toppen och trim kam.och vad landar den på bara med trim kam och portad topp:))
en grundlig ombyggnation.
Vid en optimering av originalmotorn med portning, planing och trimkam, kan du räkna med
ca 20-30 hk. Men man brukar räkna ca 1.000:-/hk, så frågan är om det inte är billigare att
köpa en effektstarkare bil.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: trima porche 924
Tja, som det stod i den gamla tråden jag länkade till så fick Utzon & Co ut 138 hk, så något åt det hållet? Att sälja 924:an och köpa en 924 turbo eller en 944 borde bli ungefär lika dyrt, men du får mycket mer än bara lite fler hk. Ett lättat svänghjul ger inte fler hästkrafter.basse123 wrote:om jag portar toppen och Säter dit trim kam och trim rör fixar sväng hjulet hur mycket häst får jag då
Edit: Motorn Utzon beskrev hade de planat blocket på, med mera, för att få ut 13 hk extra. Bara så att det inte blir någon förvirring här vilket jag väl lyckats med ändå. Sorry ...
Last edited by Maxx on 2012-04-15 23:13:13, edited 2 times in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- S-Poster
- Posts: 105
- Joined: 2012-04-15 13:19:49
- Telefon: 07038429955
- Bilmodell: porche
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: trima porche 924
men jag vill ha 170 häst min 924 kan få det utan turbo:))
-
- S-Poster
- Posts: 105
- Joined: 2012-04-15 13:19:49
- Telefon: 07038429955
- Bilmodell: porche
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: trima porche 924
om jag planar toppen och portar den och säter dit smida kolvar och trim kam trim box så får jag la 160 häst
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3935
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: trima porche 924
Det verkar om att du har skaffat fel bil...
Bobo
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- S-Poster
- Posts: 105
- Joined: 2012-04-15 13:19:49
- Telefon: 07038429955
- Bilmodell: porche
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: trima porche 924
vadå jag har gjort orning allt målat om renoverat hela bil så men vill ha vassare motor hehe tycker 125 häst är lite lite för mig så men tänkte jag om jag planar och portar toppen trim kam smida kolvar om får lite mer då undra vad jag får häst då
)

- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3935
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: trima porche 924
Det är det jag menar... Du har lagt ner en massa tid, energi och pengar på en bil som du i slutändan inte känner räcker till... Du skulle köpt en turbo direkt eller en 944.. Det är inte lönt att trimma våra sugmotorer!basse123 wrote:vadå jag har gjort orning allt målat om renoverat hela bil så men vill ha vassare motor hehe tycker 125 häst är lite lite för mig så men tänkte jag om jag planar och portar toppen trim kam smida kolvar om får lite mer då undra vad jag får häst då)
Om du vill ha 210 häst, köp en S2, om du vill ha 175hk, köp en 931 och om du nöjer dig med 163, så finns 944:an där!
Det är ingen idé att börja plana och porta, det är bortkastat när en 924 turbo kostar 22000 på blocket!
Vill inte låta negativ och såga dina planer, men, det är inte lönt det.. Som någon skrev.. räkna med 1000kr/hk.. Lägg 50000 på en bil som du gillar rakt igenom utan modifikationer istället!
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- S-Poster
- Posts: 105
- Joined: 2012-04-15 13:19:49
- Telefon: 07038429955
- Bilmodell: porche
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: trima porche 924
vill gärna ha kvar den här så jag sak nog lämna in toppen på planing porta sen köpa trim kam rem bara så får det va sen då kostar det kanske 4000 sen kosta på annat på bil
-
- S-Poster
- Posts: 105
- Joined: 2012-04-15 13:19:49
- Telefon: 07038429955
- Bilmodell: porche
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: trima porche 924
ska köpa nya fälgar sänka den lite
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]