Tändproblem 924 N/A

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Luddef
S-Poster
Posts: 90
Joined: 2010-11-06 20:11:32
Bilmodell: 924
Contact:

Tändproblem 924 N/A

#1 Post by Luddef »

Hejsan!

Det hela började med att jag fick igång bilen och den gick som den skulle men under belastning (under körning) så började den misstända.
Jag beställde nya kablar, stift, rotor, fördelarlock.
Har bytt Kablarna och stiften, men rotorn var tydligen för liten i "fattningen" och fördelarlocket för stort i diameter.

Så har kvar de gamla rotorn/fördelarlocket på plats. Men kablarna & stiften är bytade.
Men nu verkar det som att bilen inte får någon gnista, mitt stroboskop blinkar iaf. ej.

Någon som har varit med om något liknande / har några tips på vad det kan vara?

Mvh

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: Tändproblem 924 N/A

#2 Post by Mats Jacobsson »

Har du kollat så att mitten kolet i rotorn finns kvar?
Ingen kabel som trillat bort för dig?
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

Luddef
S-Poster
Posts: 90
Joined: 2010-11-06 20:11:32
Bilmodell: 924
Contact:

Re: Tändproblem 924 N/A

#3 Post by Luddef »

Alla kablar sitter på sin plats.

Ursäkta, vad menas med "mitten kolet i rotorn" ?

Mvh

EDIT:
Ohm mätte tändspolen.
Mellan - och + flatstiften mätte jag 2.5Ohm och flatstift (-) till den i mitten var det 6.7kOhm.

Kanske den som gett upp?
Last edited by Luddef on 2012-03-29 16:23:00, edited 2 times in total.

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: Tändproblem 924 N/A

#4 Post by Mats Jacobsson »

Om du tittar in i locket så finns det en "pinne" i mitten, den för över strömmen till rotorn.
Har varit med om att den åkt bort när man plockar bort fördelarlocket.
Då kommer det ingen ström till stiften.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

Luddef
S-Poster
Posts: 90
Joined: 2010-11-06 20:11:32
Bilmodell: 924
Contact:

Re: Tändproblem 924 N/A

#5 Post by Luddef »

Den sitter kvar, Läs edit i mitt förra inlägg.

Edit: Kör med en till edit, Att nämna är att tändspolen är av det exclusiva märket "biltema".
Det står Högeffektständspole på den. Hittar dock inget förmotstånd eller d.yl, kan vara som så att motståndet sitter i kabeln till spolen.
Förra ägaren som har bytat, så har ingen aning.

Mvh

Luddef
S-Poster
Posts: 90
Joined: 2010-11-06 20:11:32
Bilmodell: 924
Contact:

Re: Tändproblem 924 N/A

#6 Post by Luddef »

Bytade tillbaka till de gamla stiften och bilen startade direkt!
Gick dock väldigt oroligt på tomgång, skall se till att allt står som det ska nu.

Någon som vet vad felet kunnat vara?

Mvh

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: Tändproblem 924 N/A

#7 Post by Mats Jacobsson »

Var alla dina nya stift döda :shock:
Har du kollat med att dra ur en tändkabel och sätta i det nya stiftet i, jorda stiftet mot motorn och kicka till den på starten. Någon kan behöva kolla om det kommer gnista.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

Luddef
S-Poster
Posts: 90
Joined: 2010-11-06 20:11:32
Bilmodell: 924
Contact:

Re: Tändproblem 924 N/A

#8 Post by Luddef »

Ställde in tändningen på 10grader före övredödläge.
Den går bra när man står och gasar i neutral, hela vägen.

När man sedan kör så går den bra i ettan men börjar missa i 2an och uppåt på de högre varven (4000+).
Någon som råkat ut för det innan ?

Mvh

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Tändproblem 924 N/A

#9 Post by patand »

Låter som gnistan inte orkar med vid högre belastning.

Vad har du för årsmodell på 924an? Dvs är det med eller utan brytare?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Tändproblem 924 N/A

#10 Post by QV_ »

Luddef wrote:Det står Högeffektständspole på den.
Ta väck skiten....
Om du har brytare så håller de inte så länge som de gör med en original spole.
Om du har 924 brytarlösa så är den inte gjord för strömmen som denna typ av spole drar.

/Janne

Luddef
S-Poster
Posts: 90
Joined: 2010-11-06 20:11:32
Bilmodell: 924
Contact:

Re: Tändproblem 924 N/A

#11 Post by Luddef »

Har en -79. Med brytare, Men skall jag försöka få tag i en Orginal spole och förmotstånd eller hur står allt till?

Ursäkta om jag är väldigt grön på området. Försöker lära mig! Och ni är till stor hjälp!

Mvh

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Tändproblem 924 N/A

#12 Post by patand »

Alla är barn i början... :)

Har du kollat avståndet på brytarna? Vet inte vad det ska vara men det är viktigt att det är rätt. Kollas med ett bladmått.

Det kan också vara vettigt att byta kondensatorn om det inte är gjort nyligen.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users