Hej,
min vattenpump till turbon har inte fungerat sedan en så där 200 mil så när jag stod inför ett köp av en ny pump så tänkte jag att det var lika bra att försöka laga den befintliga i ett försök att spara ca 2000 kr.
Jag har inte hittat ngn beskrivning så jag tänkte jag skulle förklara mitt problem och lösning.
Problem: Pump död!
Lösning:
(Första bilden visar förfarandet höger till vänster),
- Lossa först 4 st krysskruv som håller det övre skovelhuset på plats.
- Med två långsmala bladverktyg (knivblad el likn) drag bort skovelhjulet. Detta är presspassat på axeln.
- Därefter tag bort de två packningarna.
- Tag bort 2 st krysskruv som håller det undre skovelhuset på plats.
- Tag bort gummibrickan.
- Nu gäller det att ta bort motorhuset (det med trycket på). Jag valde brute force: tog skruvmejslar av lämplig storlek och bände ut det.
På bilden med detta borta kan man se de tre "hullingarna som håller huset på plats. Dessa kunde man ha försökt att bända ut lite ... men tänkte inte jag på .
Nu är lindningarna blottade.
Jag började mäta resistansen på olika delar. Först mätte jag mellan kontaktdonets terminaler och där var resistansen oändligt stor = avbrott. Denna resistans ska vara under 30 Ohm. Alltså vajsning någonstans...
Mätning mellan resp terminal i kontaktdon och lödpunkt på motorn visade att dessa banor var intakta.
När jag mätte mellan respektive lödpunkt på motorn och kontaktpunkterna för den flätade kabeln och lindningen visade det sig att den ena var det glappkontakt i!
Jag valde att löda båda två.
Rengör först med kontaktspray och se till att orderntligt med värme påförs inför lödningen för att minimera kallödningar. Efter återmontering av motorhuset med permanentmagneterna så kopplade jag på 12 Volt och pumpen snurrade!
Montering i baklängesordning mha silvertejp!
Glöm inte passa på att smörja axeln med fett.
OBS: notera att koppartråden i DCmotorn är isolerad av genomskinligt plastlim så det är lätt att luras att tro att ngt är fel om man "bara" mäter över lindningarna. Sikta på "öppna" kontaktpunkter.
Mvh
Stephan
Reparerade min turbovattenpump
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1764
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Reparerade min turbovattenpump
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Toppen!
Jag hade vajsing på min för två år sedan och letade efter beskrivningar på just det du gör, men hittade inget...
Min lagade sig för övrigt helt själv...
Jag hade vajsing på min för två år sedan och letade efter beskrivningar på just det du gör, men hittade inget...
Min lagade sig för övrigt helt själv...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Den här tråden förtjänar en plats i biblioteket! Bra jobbat!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1764
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Reparerade min turbovattenpump
Såhär några år senare..funkar det fortfarande? Är det värt att testa?
-
- NA-Poster
- Posts: 24
- Joined: 2010-01-16 23:44:34
- Bilmodell: 944 -86
- Location: Östersund
- Contact:
Re: Reparerade min turbovattenpump
Kan nämna att det kan vara värt att åka en sväng på skroten också. Exakt samma pump sitter på en hel del olika bilar, jag tog min från en MB c180 95 eller 96 där den sitter som cirkulationspump till värmepaketet om jag inte minns fel. Betalade inte mer än 100kr för den och den funkar finfint nu fortfarande, ett år senare.
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1764
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Reparerade min turbovattenpump
Nu i efterhand så skulle jag bytt på en gång till en ny / bättre begagnad.
(Jag köpte till slut en ny...)
Ett "bra" alternativ är eBay!
(Jag köpte till slut en ny...)
Ett "bra" alternativ är eBay!
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Reparerade min turbovattenpump
Ikväll plockade jag äntligen isär min pump och möttes av en väldigt skitig elmotor. I mitt fall var problemet att kolen kärvade och att kollektorn var helt svart och hade oxid, det blev alltså ingen kontakt mellan kolen och kollektorn.
Slipade och motionerade upp så allt rörde på sig och sen funkade motorn igen. Min gissning är att kolen är slitna så att det inte blir så mycket fjäderkraft på dem längre. Oxiden kan ha kommit under alla år som motorn inte fungerat.
Nästa gång den lägger av kan det vara värt att se om det finns nya kol att få tag på, de är ca 4x4mm och förmodligen ca 10mm långa nya.
Som naphets fick jag inte motorhuset att sitta fast igen, så det får limmas med lämpligt lim.
Slipat på kollektorn
Dålig bild, men här sitter kolen.
Slipade och motionerade upp så allt rörde på sig och sen funkade motorn igen. Min gissning är att kolen är slitna så att det inte blir så mycket fjäderkraft på dem längre. Oxiden kan ha kommit under alla år som motorn inte fungerat.
Nästa gång den lägger av kan det vara värt att se om det finns nya kol att få tag på, de är ca 4x4mm och förmodligen ca 10mm långa nya.
Som naphets fick jag inte motorhuset att sitta fast igen, så det får limmas med lämpligt lim.
Slipat på kollektorn
Dålig bild, men här sitter kolen.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users