Tjosan. Har problem med att min 924 N/A går oroligt, den dör inte men känns inte så bekvämt. Är inne på att rengöra spridarna. Men börjar med enklare saker först.
O nej vad jag rätt utsagt hatar detta forum och stora bilder!! Själva forumet tar för mig 25cm i bredd av skärmen, sen har jag 15cm tomt på båda sidor.. Högerklicka på bilderna och välj XXX så ni får se dem hela.
1. Hittade denna slang som jag tror är för vevhusventilationen (bör vara det) är helt galet sprucken och torr. Kan denna spruckna slang påverka motorns gång? Eller är det just vad det låter som, ventilation?
2. Vad gör denna grej(vaccum klocka?)? Denna slang är AV. Provade lite lätt med eltejp men gick inget vidare så blir en seriös lagning imorrn. Det går ju sladdar från den där grejjen så någon större betydelse bör den ha?
Den första slangen är mycket riktigt vevhusventilationen. Den bör inte påverka gången om den är sprucken (men du riskerar få ut oljedimma i motorrummet, vilket kanske inte är så trevligt)
Den slang du tejpat går till kalluftsslidventilen (tror jag den heter) den kan däremot påverka motorns gång iom att det om den slangen är dålig kan läcka in luft till motorn efter spjället (dvs efter att motorn "mätt upp" luftmängden och reglerat bränslemängden därefter).
Plockade nu på morronen ned det dära sista gummiinsuget, eller vad det nu heter. Hittade två fel till på den.
Dels så verkar den inte ha suttit rätt, så som slangklämman sitter borde även gummit ha gjort. Sen en spricka där. Tycker att jag fick till kallluftvaddetnuhette grejjen fint med en liten bitslang och vulktejp, min nya kompis! Och även gummiinsugets spricka fick jag till, men vulktejp. Hoppas att det funkar nu. Sen så noterade jag att spridarna glappade? Är de bara instuckna eller är de iskruvade?
Spridarna är bara istoppade med en O-ring som ska täta. Är O-ringarna gamla och hårda så tätar dom inte längre och då ska du byta dom. Kostar småpengar och går att köpa hos en Volvohandlare nära dig om du har bråttom.
Mattias 924 wrote:Spridarna är bara istoppade med en O-ring som ska täta. Är O-ringarna gamla och hårda så tätar dom inte längre och då ska du byta dom. Kostar småpengar och går att köpa hos en Volvohandlare nära dig om du har bråttom.
Men så att så länge som det inte kommer bensin där så är det lugnt? Eller kan det suga in luft? De ser inte spruckna ut men de är säkert rätt så gamla. Om det jag gjort idag inte hjälper så blir det till o ta bort spridarna och lägga dem i diesel bad. Någon speciell volvo modell som har passande?
Volvo B21E tidigt 80-tal borde vara ett bra utgångsläge för att börja leta O-ringar.
Med tanke på hur insugningsslangen ser ut så borde det sugit massor av tjuvluft där och motorn borde gått för magert på tomgång och riktigt fett under hög belastning.
Volvo B21E tidigt 80-tal borde vara ett bra utgångsläge för att börja leta O-ringar.
Med tanke på hur insugningsslangen ser ut så borde det sugit massor av tjuvluft där och motorn borde gått för magert på tomgång och riktigt fett under hög belastning.
Kanske ska ta o beställa av Utzon, ska ha lite annat smått också. Någon som vet om han lever? Skickat några mail men inga svar. Om det tar lika lång tid för honom att få iväg grejjer som svara på mail så hoppar jag nog..
Hur lång tid har det tagit med mailsvaren? Mer än 2-3 dagar?
Nu på vårkanten så ska "alla" ha delar till sina bilar och då kan vissa mindre distributörer ha fullt upp och blir tvungna att prioritera.
Prova att ringa, det har jag gjort samtliga fall och har gått bra de under de 4 åren jag köpt något av honom både låg/hög säsong.
Motorn gick fint. Inget direkt o klaga på. Slängde i en flarra redline si-1 och körde 5,5mil på alla olika sätt, låga varv, höga varv, hög belstning etc. Blir mer körning imorrn : D.
Ska jag rengöra något när jag ändå byter vevhusvent. slangen?