944or i Tyskland

924/928/944/968
Message
Author
hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

944or i Tyskland

#1 Post by hanilton199 »

Jag googleade runt lite och hittade denna hemsidan med massor av 944or. Säljs de så många i tyskland?

Utbudet verkar stort.
Är ägare av porsche 944 -84

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 944or i Tyskland

#2 Post by Bathory »

Vilken hemsida? :roll:
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

Re: 944or i Tyskland

#3 Post by Jesper von Wowern »

Den här kanske :D
forum/" onclick="window.open(this.href);return false;
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944or i Tyskland

#4 Post by Maxx »

hanilton199 wrote:Jag googleade runt lite och hittade denna hemsidan med massor av 944or. Säljs de så många i tyskland?

Utbudet verkar stort.
Du glömde länken. Mobile.de?

I vilket fall ... Klart utbudet är större i Tyskland, det bor fler personer där och Porsche är en tysk bil. Priserna har dock de senaste åren inte varit bättre än i Serige, inte ur en köpares synvinkel i alla fall.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Re: 944or i Tyskland

#5 Post by hanilton199 »

oj såg de nu länken försvann men skit sama.

xD
Är ägare av porsche 944 -84

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

Re: 944or i Tyskland

#6 Post by jerker67 »

här finns det 239 st att välja på
http://www.autoscout24.se/ListGN.aspx?a ... tate=N%2CU" onclick="window.open(this.href);return false;
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Re: 944or i Tyskland

#7 Post by hanilton199 »

jäklar va många. :) Är det komplicerat att importera en 944 från tyskland?

DE är ju inom eu allafall, om det hade varigt från usa hade de varigt krångligare...
Är ägare av porsche 944 -84

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

Re: 944or i Tyskland

#8 Post by jerker67 »

hanilton199 wrote:jäklar va många. :) Är det komplicerat att importera en 944 från tyskland?

DE är ju inom eu allafall, om det hade varigt från usa hade de varigt krångligare...
ta ett ryan ner... till den ort du hittat Bilen bilarna.. skaffa en interimskylt (tillfälligg skylt med försäkring)
kör sedan hem förhoppningsvis utan problem... med alla nödvändige intyg till regbes. i Sverige..

flyg förhoppningsvis några hundringar,,,
interim skylt bör inte vara såå dyr..
vägning i sverige...6-700:-
regbesiktning 1250:-

http://www.bilprovningen.se/Externt/bpw ... enDocument" onclick="window.open(this.href);return false;
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944or i Tyskland

#9 Post by Maxx »

Tycker Jerker räknar väldigt lågt på vad det kostar att privatimportera. Min uppfattning är att det går på 8.000–10.000 från resan hemifrån tills bilen är inreggad och klar i Sverige. Det kan fortfarande vara värt det om man nu hittar sitt drömexemplar nere i Tyskland/Europa. I kostnaden är inte eventuella semesterdagar inräknade, men ser man det just som en semester så skulle jag tycka det kan vara värt pengarna.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944or i Tyskland

#10 Post by patand »

Maxx wrote:Min uppfattning är att det går på 8.000–10.000 från resan hemifrån tills bilen är inreggad och klar i Sverige..
Baserat på?

Interimsskyltarna kan väl inte vara SÅ dyra?

Inte ens inräknat intyg från Porsche för 2000kr så kostade det 8-10000 att få inreggat 968an som är japanimport. Då har jag förståss inte räknat själva transporten, men ursprungskontroll, intyg (behövs inte om du tar in från EU), vägning, registreringsbesiktning och vanlig besiktning (görs lämpligtvis i samma veva).

Det är klart att hotell och en lång körning hem i högt tempo kan man ju få att kosta nästan hur mycket man vill iof... :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944or i Tyskland

#11 Post by Maxx »

patand wrote:
Maxx wrote:Min uppfattning är att det går på 8.000–10.000 från resan hemifrån tills bilen är inreggad och klar i Sverige..
Baserat på?

Interimsskyltarna kan väl inte vara SÅ dyra?

Inte ens inräknat intyg från Porsche för 2000kr så kostade det 8-10000 att få inreggat 968an som är japanimport. Då har jag förståss inte räknat själva transporten, men ursprungskontroll, intyg (behövs inte om du tar in från EU), vägning, registreringsbesiktning och vanlig besiktning (görs lämpligtvis i samma veva).

Det är klart att hotell och en lång körning hem i högt tempo kan man ju få att kosta nästan hur mycket man vill iof... :-)
Man kan säkert klara det på mindre än 8.000 kr och säkert även överskrida 10.000 kr. Det är en uppskattning mellan tumme och pekfinger jag mest gjorde för att peka på att det är lite dyrare än bara ett par tusenlappar.

Jag tycker du svarar på din egen fråga rätt bra. Exportskyltar är inte den stora kostnaden precis, även om de kostar närmare 2.000 kr enligt vad jag kan hitta info om. Transport till flygplats, flygbiljetter (billiga med kort varsel kan man inte räkna med), transport/hyrbil på plats, ev hotellrum, röda exportskyltar, försäkring för bilen genom Sverige (vet inte om man behöver det med röda exportskyltar), bensin plus färje- & brobiljetter (alternativt kostnad för biltransport), ursprungskontroll, vägning, registreringsbesiktning och kontrolbesiktning. Jag har säkert glömt något men helt klart är att det går på mer än vad Jerker gissade på.

Sen skulle i alla fall jag vilja ha ett par dagar på mig att kolla på flera bilar om den första inte stämmer med vad jag förväntade mig. Lagom kul att behöva åka hem direkt bara för att bilen inte höll det utlovade skicket. Finns ju annat som kan strula också så det kan ju vara skönt att slippa stressa med en affär i 100.000-kronorsklassen. Får man tid över kan man ju alltid ta vägen förbi ringen. :mrgreen:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944or i Tyskland

#12 Post by patand »

Sicken pessimist du är Michael... ;-)

Men såklart har du rätt angående flygbiljetterna att det finns ju ingen garanti att få tag i 1-kronors Ryanair biljetter med kort varsel.

Låt oss konstatera att har man tur och kan få tag i billiga biljetter, säljaren hämtar en på flygplatsen och allt flyter på så kan man klara sig på under 5000 totalt (långt under om man har riktigt flyt) men att det kanske är bäst att räkna med uppåt 10.000 när man gör en budget för att ha marginal för dyrare biljetter (säger biljett-er eftersom det kan vara bra att ha bokat en i retur OM köpet inte blir av) och hotellrum osv.

:)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944or i Tyskland

#13 Post by Maxx »

patand wrote:Sicken pessimist du är Michael... ;-)

Men såklart har du rätt angående flygbiljetterna att det finns ju ingen garanti att få tag i 1-kronors Ryanair biljetter med kort varsel.

Låt oss konstatera att har man tur och kan få tag i billiga biljetter, säljaren hämtar en på flygplatsen och allt flyter på så kan man klara sig på under 5000 totalt (långt under om man har riktigt flyt) men att det kanske är bäst att räkna med uppåt 10.000 när man gör en budget för att ha marginal för dyrare biljetter (säger biljett-er eftersom det kan vara bra att ha bokat en i retur OM köpet inte blir av) och hotellrum osv.

:)
Flygbiljetter: 300
Exportskyltar: 1.700
Bensin: 1.800 (Beror ju helt på hur långt man har hem. :wink: Räknade på 120 mil, 1l/mil, 15 kr/l)
Färja (Puttgarden–Rødby): 640
Öresundsbron: 375
Ursprungskontroll: 700
Vägning: 300
Regbesiktning: 1.380
Kontrollbesiktning: 320

Summa: 7.515 kr


Pessimist, javisst ... men inte i detta fall. :mrgreen: Märk väl att jag inte räknat med transport till flyg, hyrbil på plats eller hotellrum och liknande. Jag tycker min uppskattning på 8.000–10.000 stämde rätt bra. :wink:

Jag tycker dock det kan vara värt pengarna om man nu hittat bilen man letat efter nere i Tyskland.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
cabberobban
S-Poster
Posts: 146
Joined: 2004-04-02 18:20:53
Bilmodell: 944 TurboCab
Årsmodell: 1991
Location: Växjö
Contact:

Re: 944or i Tyskland

#14 Post by cabberobban »

När jag importerade min bil för 12 år sedan gällde inte den tillfälliga tyska försäkringen utanför tyskland, kan vara annorlunda idag men då krävdes tillfällig försäkring i danmark resp sverige. Eller en specialöverenskommelse med ägaren, om ni litar på varandra 110%...
Men idag är bilarna billigare här än i tyskland, om du hittar det du söker.
Lycka till / Robban
944 Turbocab

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944or i Tyskland

#15 Post by Maxx »

cabberobban wrote:När jag importerade min bil för 12 år sedan gällde inte den tillfälliga tyska försäkringen utanför tyskland, kan vara annorlunda idag men då krävdes tillfällig försäkring i danmark resp sverige. Eller en specialöverenskommelse med ägaren, om ni litar på varandra 110%...
Men idag är bilarna billigare här än i tyskland, om du hittar det du söker.
Lycka till / Robban
De gula exportskyltarna gäller inte utanför Tyskland, de röda skyltarna ska gälla en kortare period i hela EU. (De röda exportskyltarna är naturligtvis dyrare än de gula.)
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users