Är det drivknutarna?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Göran
S-Poster
Posts: 147
Joined: 2004-03-30 17:06:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Är det drivknutarna?

#1 Post by Göran »

Om jag försöker dra iväg lite "häftigare" än en normalt
känns det som att bakhjulen studsar (det hugger liksom).
Likadant om jag kommer i 60-65 km och växlar ner till
2:an utan att möta med gasen. :(

Kan detta bero på drivknutarna, jag vet att vänster/ytter
känns lite konstig om man drar/vrider på drivaxlen.

Vad kan det kosta att få det fixat?
Är det svårt att ta den axlarna själv och lämna in dom
för renovering eller till och med försöka renovera själv.? :roll:
Var kan man få detta gjort i Stockholm?

Annars är allt bra, besiktad u.a i år igen :D

mvh
Göran
Körde röd 944 S -87

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Är det drivknutarna?

#2 Post by patand »

Göran wrote:Likadant om jag kommer i 60-65 km och växlar ner till
2:an utan att möta med gasen. :(
:shock: :shock: :shock: Det är väl inte så konstigt! Det blir ju världens motorbroms då ju! Inget vidare för drivlinan att misshandla den så!

I övrigt så kan det vara bra att kolla hjullagren också så att de inte glappar utan är åtdragna ordentligt bak.

Byta drivaxlarna är väldigt lätt för övrigt och nya kan man nog köpa för strax under tusenlappen styck tror jag.

Lycka till! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#3 Post by Pär Hylander »

Kan det inte vara just det du skriver, att bakhjulen studsar (istället för att "spinna")? Om du med häftigare menar såpass häftigt att det kan bli hjulspinn. Att släppa upp kopplingen häftigt i tvåan utan att möta med gasen i 65 km/h kan nog ge omvänt "hjulspinn" ivf. Jag har gjort det av misstag ett par gånger på bana och då går det brett :-)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Kan det inte vara just det du skriver, att bakhjulen studsar (istället för att "spinna")? Om du med häftigare menar såpass häftigt att det kan bli hjulspinn. Att släppa upp kopplingen häftigt i tvåan utan att möta med gasen i 65 km/h kan nog ge omvänt "hjulspinn" ivf. Jag har gjort det av misstag ett par gånger på bana och då går det brett :-)
Håller helt med! Kan kanske bero på vilka däck som sitter på och ur slitna dem är osv?

Angående släppa upp kopplingen utan att möta med gasen så har man ju råkat ut för det som sagt...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Göran
S-Poster
Posts: 147
Joined: 2004-03-30 17:06:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by Göran »

Att växla ner till 2:an utan att möta med gasen är inget
jag normalt syslar med, det var "slumpen" som gjorde
att jag upptäckte problemet även vid detta tillfälle. :oops:

I övrigt är däcken helt nya, och igår testade jag lite på
ett ställe med grus på asfalten för att garantera att jag
har spinn på hjulen men ändå upplevdes det som att hjulen
släpper...fäster..släpper.. dvs studsar. :(

mvh
Göran
Körde röd 944 S -87

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#6 Post by Maxx »

Nu kommer jag att ge mig ut på för mig djup vatten, men ändå ... :roll:

Kan det vara så att konstruktionen av bakvagnen har något med detta beteende att göra?

Har nämligen ett vag minne av ett filmklipp på en äldre 911 (80-talare) som accelererar från stillastående där bakhjulet/-en just studsar under accelerationen. Någon, jag minns inte vem, förklarade det med att det berodde på bakvagnens geometri. Rätt eller fel? Och har inte bakvagnen på 924/944/968 likheter med 911:ans semitrailing bakvagn?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Lars
S2-Poster
Posts: 291
Joined: 2004-03-30 08:33:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Södra norrland
Contact:

#7 Post by Lars »

Jag ger mig ut på ännu djupare vatten... :wink:

När jag hade liknande beteende på min gamla Alfa, så var det så att bakdämparna var slut. Bilen hoppade liksom både vid kurvtagning som vid "rivstarter". Ingen aning dock om hur 944:ans bakdämpare funkar.
PCS 7895 / 944 S2 -91 Pantherometallic
Saab 9-3 vector -04
SSIW

User avatar
Puppan
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2004-03-30 07:18:46
Contact:

#8 Post by Puppan »

944:an har ofta en tendens att hoppa med bakhjulen särskilt när man försöker sig på en "Amerikansk rivstarts tävling".
Jag tror konstruktionen i samband med slitna bak dämpare kan vara orsaken. Det vulkade gummit i den yttre delen av torsion fjädringen kan nog vara en del av boven i dramat oxå då den är hemsk redan som ny...

/Pete
Nu:
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....

User avatar
Puppan
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2004-03-30 07:18:46
Contact:

#9 Post by Puppan »

944:an har ofta en tendens att hoppa med bakhjulen särskilt när man försöker sig på en "Amerikansk rivstarts tävling".
Jag tror konstruktionen i samband med slitna bak dämpare kan vara orsaken. Det vulkade gummit i den yttre delen av torsion fjädringen kan nog vara en del av boven i dramat oxå då den är hemsk redan som ny...

/Pete
Nu:
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#10 Post by Pär Hylander »

Jo, bakvagnarna på 911 och 9x4 är väldigt lika.

När alla dom där gummibussningarna blir slitna så kan det nog bli som puppan skriver, att hjulen rör sig på alla ledder och då kan det säker komma i självsvängn och sånt.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#11 Post by Isse »

Hej! (En tanke bara)
Inget tjall med kopplingen? Vet att jag hade lite av ett liknande fenomon på en Kadett. Det visade sig att det hade kommit "olja?" på lammelen. Vet dock inte hur, men det blev efter en avställning för en långtid rostlagning.
Vad som hände var att kopplingen slirade och nöp. Fick lite fenomen som att det slog i framvagnen (framhjulsdrivet). Antingen fick man slira som attan för att det inte skall märkas eller kliva av kopplingen lite snabbare.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

User avatar
Göran
S-Poster
Posts: 147
Joined: 2004-03-30 17:06:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by Göran »

Tack för var många intressanta synpunkter.

Kopplingen kan jag nog utesluta för det både känns och hörs
att det kommer från bakvagnen. Så det får nog bli en bit för bit
renovering av bakvagnen tills problemet är löst.

Envis som jag är tänker jag trots alla goda ideer nog börja med
drivknutarna, sen dämparna och sist ge mig på att byta bussningar.

Jag återkommer när och om problemet blir löst

/Göran
Körde röd 944 S -87

Carrera GT
NA-Poster
Posts: 37
Joined: 2004-03-29 21:09:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Södra Vram
Contact:

#13 Post by Carrera GT »

Göran!

Jag har två nya knutar med 33 splines som ska passa 944 S, däremot inte 944 S2. Inte svårt att byta själv.

//Sten (i Skåne)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]