I den har "Maxx" gjort ett ganska utförligt inlägg.
Maxx wrote:Enda sättet att veta om det är en 944 turbo S är att kolla motornumret. (I kombination med
chassinumret så man vet att det är en -88.)
944 turbo S var tänkt att vara en limiterad serie på max 1000 bilar, med silverrosa lack och vinröd/rosa
inredning. Alla kunder var dock inte så förtjusta i färgvalet så de erbjöds att välja fritt av 944 turbos
standardlacker, -inredningar och options. Därför är inte alla 944 turbo S lackade i silverrosa och har
vinröd/rosa inredning eller rätt options. Totalt så byggdes det ca 1635 exemplar av 944 turbo S.
Vad gäller chassinummer så ingår turbo S-serien tillsammans med övriga 944 turbo så det är bara
motornumret som avslöjar att det är en 944 turbo S. Serienumret på M44/52-motorerna ska vara
47J00001-1830.
En "äkta" silverrose 944 turbo S ska förutom den silverrosa lacken och vinröd/rosa inredning ha de större
bromsarna fram (från 928 S4), ABS, CS-fälgar (från 928; 7Jx16 fram, 9Jx16 bak med 225/50 resp 245/45),
ställbara konistötdämpare runt om, hårdare bussningar i chassit, kortare och lägre fjädrar fram, grövre
torsionsstavar bak, grövre krängningshämmare fram och bak, diffbroms, dvs M030-paketet. De fick även
en turbodekal ovanpå höger framskärm, elstolar med värme, Blaupunkt Berlin radio/kassettspelare, delat
baksäte och tonad överkant på vindrutan. Sen är det ytterligare skillnader som förstärkningar i karossen,
på koppling, transaxel, växellåda och så vidare.
Varför 944 turbo fick 250 hk-motorn, som egentligen var utvecklad för turbo cup-versionen, berodde på att
dåvarande vd:n Peter Schutz fick en special gat-951 med cup-motor att köra. Han propsade på att
gat-951:an skulle få 250hk-motorn mot ingenjörernas vilja. De var nämligen inte helt säkra på att de kunde
garantera 250 hk i en produktionsmotor. Så turbo S var helt enkelt en testserie för att se om det funkade.
Och funkade gjorde det ju så från -89 hade 944 turbo en 250 hk-motor.![]()
Edit: Testserie är kanske inte rätt uttryck. Turbo cup-bilarna fick 250 hk-motorn för -87 års säsong
och om de funkade problemfritt så skulle de även hamna i en specialserie gat-951:or, dvs turbo S.
Efterfrågan gjorde att 250 hk-motorn blev standard från och med -89 års modell.
Cup-bilen hade för övrigt "bara" 220 hk från början.
Källa: Diverse böcker och så vidare.