Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S
-
- S-Poster
- Posts: 155
- Joined: 2006-03-31 09:26:29
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Löddeköpinge
- Contact:
Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S
Hej,
Om du kan vara intresserad av en bil som togs ut 890502 och fortfarande har samma ägare ! Den är i fint skick, kommer att säljas under våren. Den har idag gått ca 4700 mil om jag minns rätt. Det är en 951 svart med ljus inredning. Den har diffbroms, fungerande ac, godkänt larm osv. Givetvis finns alla papper på bilen...
Skicka PM för vidare kontakt
Mvh
Jan-Erik
Om du kan vara intresserad av en bil som togs ut 890502 och fortfarande har samma ägare ! Den är i fint skick, kommer att säljas under våren. Den har idag gått ca 4700 mil om jag minns rätt. Det är en 951 svart med ljus inredning. Den har diffbroms, fungerande ac, godkänt larm osv. Givetvis finns alla papper på bilen...
Skicka PM för vidare kontakt
Mvh
Jan-Erik
-
- S-Poster
- Posts: 72
- Joined: 2011-08-03 16:53:04
- Bilmodell: *Söker*
- Contact:
Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S
Dags att liva upp tråden! Jan-Erik har fått PM och nu söker jag någon i Göteborgstrakten (med omnejd) som kan ta med mig på en provtur. Kan tillägga att jag kört allt från Carrera 4 till 930 innan, så du behöver inte vara orolig 
Mig når ni på 0736-806065
eller
erikoscarjansson@hotmail.com/oscar.jansson@trakk.eu
Tack för visat intresse!

Mig når ni på 0736-806065
eller
erikoscarjansson@hotmail.com/oscar.jansson@trakk.eu
Tack för visat intresse!
Letar, åh vad jag letar (operation 951)
-
- S-Poster
- Posts: 72
- Joined: 2011-08-03 16:53:04
- Bilmodell: *Söker*
- Contact:
Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S
Förutsatt att man servar/sköter sin bil rätt, är 944:an lika "problemfri" som vilken nyare bil som helst? Eller måste man räkna med att ständigt åka runt med massa småfel eller ständiga verkstadsbesök?
Letar, åh vad jag letar (operation 951)
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3934
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S
"Problemfriare" skulle jag säga.DonJansson wrote:Förutsatt att man servar/sköter sin bil rätt, är 944:an lika "problemfri" som vilken nyare bil som helst? Eller måste man räkna med att ständigt åka runt med massa småfel eller ständiga verkstadsbesök?

Allt är dimensionerat för att plågas och således överdimensionerat för gemene man.
Dessutom är ju entusiastbilar ofta bättre skötta än en genomsnittlig Ascona, så redan där ligger man på plus.
Vissa saker blir galet dyra om det rasar, men det gäller ju alla bilar (ventilsallad, kopplingsras, växellådsras).
En utbytesmotor är förhållandevis billig... ta i trä..

Lycka till!
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- S-Poster
- Posts: 72
- Joined: 2011-08-03 16:53:04
- Bilmodell: *Söker*
- Contact:
Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S
Någon som har mail/telefonnummer eller andra kontaktuppgifter till signaturen 'Jan-Erik'?
Skulle vilja diskutera hans 951:a som tydligen var till salu i vår
Upptäcker att jag lagt tråden i fel kategori. Den som kan får flytta om han/hon/den/det finner det passande.
Skulle vilja diskutera hans 951:a som tydligen var till salu i vår

Upptäcker att jag lagt tråden i fel kategori. Den som kan får flytta om han/hon/den/det finner det passande.
Letar, åh vad jag letar (operation 951)
-
- S-Poster
- Posts: 72
- Joined: 2011-08-03 16:53:04
- Bilmodell: *Söker*
- Contact:
Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S
Kanske fel fråga att ställa på ett Porsche-forum, men vad finns det överhuvudtaget för några alternativ? Det behöver inte alls vara en ny bil, snarare tvärtom. (om man vill ha max körglädje/inköpskrona).
Har kikat på M3 E36. Men där tar det i princip stopp. Sedan är ju alltid Alfa GTA fräck, men vill i från framhjulsdriften.
Kan ni inte komma med lite fler förslag på udda bilar?
MVH Oscar
Har kikat på M3 E36. Men där tar det i princip stopp. Sedan är ju alltid Alfa GTA fräck, men vill i från framhjulsdriften.
Kan ni inte komma med lite fler förslag på udda bilar?
MVH Oscar
Letar, åh vad jag letar (operation 951)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S
På vilket sätt skulle det vara ett alternativ till en 944 turbo? *kliar-sig-på-huvudet-smiley*hanilton199 wrote:Mustang gt shelby xD
Cool bil men knappast en konkurrent till en 951.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S
Det finns en BMW Alpina på 3-serien till salu på http://www.rejsa.nu" onclick="window.open(this.href);return false; som jag har dreglat över... ska se om jag kan hitta länken...DonJansson wrote:Kanske fel fråga att ställa på ett Porsche-forum, men vad finns det överhuvudtaget för några alternativ? Det behöver inte alls vara en ny bil, snarare tvärtom. (om man vill ha max körglädje/inköpskrona).
Har kikat på M3 E36. Men där tar det i princip stopp. Sedan är ju alltid Alfa GTA fräck, men vill i från framhjulsdriften.
Kan ni inte komma med lite fler förslag på udda bilar?
MVH Oscar
Hittade den, vet inte vem som säljer eller skick på bilen, men det ser väääldigt bra ut i mina ögon!
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=71242" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S
För helvete Micke!!! Nu fick jag ju ett magiskt köpbegäremm wrote:Det finns en BMW Alpina på 3-serien till salu på http://www.rejsa.nu" onclick="window.open(this.href);return false; som jag har dreglat över... ska se om jag kan hitta länken...DonJansson wrote:Kanske fel fråga att ställa på ett Porsche-forum, men vad finns det överhuvudtaget för några alternativ? Det behöver inte alls vara en ny bil, snarare tvärtom. (om man vill ha max körglädje/inköpskrona).
Har kikat på M3 E36. Men där tar det i princip stopp. Sedan är ju alltid Alfa GTA fräck, men vill i från framhjulsdriften.
Kan ni inte komma med lite fler förslag på udda bilar?
MVH Oscar
Hittade den, vet inte vem som säljer eller skick på bilen, men det ser väääldigt bra ut i mina ögon!
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=71242" onclick="window.open(this.href);return false;



[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S
Mjo den hade vatt kul...!Pehr Johnsson wrote:För helvete Micke!!! Nu fick jag ju ett magiskt köpbegäremm wrote: Det finns en BMW Alpina på 3-serien till salu på http://www.rejsa.nu" onclick="window.open(this.href);return false; som jag har dreglat över... ska se om jag kan hitta länken...
Hittade den, vet inte vem som säljer eller skick på bilen, men det ser väääldigt bra ut i mina ögon!
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=71242" onclick="window.open(this.href);return false;![]()
För sitta hårt på plånboken denna veckan
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
-
- S-Poster
- Posts: 72
- Joined: 2011-08-03 16:53:04
- Bilmodell: *Söker*
- Contact:
Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S
Har ni tips på andra trådar/köpråd/buyer's guides gällande 944?
Letar, åh vad jag letar (operation 951)
-
- S-Poster
- Posts: 72
- Joined: 2011-08-03 16:53:04
- Bilmodell: *Söker*
- Contact:
Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S
Eftersom jag är 'allt-eller-inget' som person, undrar jag om man känner sig snuvad vid köp av 951 UTAN det eftertraktade S:et? Är det så pass enkelt att komma upp i den prestandan med en "vanlig" 951 så att det rentav inte är värt att betala de extra kronorna för S:et?
Av mina sökningar inom landets gränser att döma, verkar det ont om Turbo S till salu (inte undra på det kanske). Enda undantaget är en som gått nästan 30 000 mil, något som jag tycker är lite väl magstarkt.
Ute på kontinenten är inte läget mycket bättre: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... 1_c01_4201" onclick="window.open(this.href);return false;
Inväntar i och för sig bilder/annons och eventuellt en provkörning med Jan-Erik
Av mina sökningar inom landets gränser att döma, verkar det ont om Turbo S till salu (inte undra på det kanske). Enda undantaget är en som gått nästan 30 000 mil, något som jag tycker är lite väl magstarkt.
Ute på kontinenten är inte läget mycket bättre: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... 1_c01_4201" onclick="window.open(this.href);return false;
Inväntar i och för sig bilder/annons och eventuellt en provkörning med Jan-Erik
Letar, åh vad jag letar (operation 951)
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S
Angående Turbo S
Om man skall vara korrekt tillverkades Turbo S endast -88 i en begränsad upplaga om
ca 1000 st bilar. De flesta av dessa Turbo S såldes i en speciell färg, Silberrose med en
vinröd inredning.
Där av att de är ovanliga, men från och med -89 fram till sista årsmodellen -91 fick
alla 944 turbo samma prestanda som Turbo S. Många gånger omtalas dessa bilar som
Turbo S, vilket inte stämmer.
Angående Effekten
Det skiljer 30 hk på tidigare turbobilar och Turbo S, det som skiljer i stort är chip
och turboaggregat. En chipad 220 hk bil brukar ge ca 275-280 hk och en 250 hk bil
brukar landa på 290-295 hk. Skillnaden i detta fall är ett något större turboagregat
på de senare bilarna, med påföljden att dessa har märkbart senare laddtryck och
sämre spoolup.
Fler fördelar
Förutom ett större aggregat och annat program i styrboxen så finns det fler skillnader
som i mitt tycke är viktigare än en något större turbo på de senare turbobilarna.
Det så kallade M030 chassiet, M030 bromsar och lamelldiff (option 220) som standard.
Chassiet - Konistötdämpare som är ställbara i hårdhet både fram och bak, samt
ställbara i höjd (coiloverkonstruktion) fram.
Bromsarna - Större skivor och ok fram från Porsche 928 S4
Lamelldiff - Med 40% diffbroms
Mvh Erol
Ps. Den Tyska bilen du länkar till är inte en Turbo S, utan en vanlig turbo, från -91
Om man skall vara korrekt tillverkades Turbo S endast -88 i en begränsad upplaga om
ca 1000 st bilar. De flesta av dessa Turbo S såldes i en speciell färg, Silberrose med en
vinröd inredning.
Där av att de är ovanliga, men från och med -89 fram till sista årsmodellen -91 fick
alla 944 turbo samma prestanda som Turbo S. Många gånger omtalas dessa bilar som
Turbo S, vilket inte stämmer.
Angående Effekten
Det skiljer 30 hk på tidigare turbobilar och Turbo S, det som skiljer i stort är chip
och turboaggregat. En chipad 220 hk bil brukar ge ca 275-280 hk och en 250 hk bil
brukar landa på 290-295 hk. Skillnaden i detta fall är ett något större turboagregat
på de senare bilarna, med påföljden att dessa har märkbart senare laddtryck och
sämre spoolup.
Fler fördelar
Förutom ett större aggregat och annat program i styrboxen så finns det fler skillnader
som i mitt tycke är viktigare än en något större turbo på de senare turbobilarna.
Det så kallade M030 chassiet, M030 bromsar och lamelldiff (option 220) som standard.
Chassiet - Konistötdämpare som är ställbara i hårdhet både fram och bak, samt
ställbara i höjd (coiloverkonstruktion) fram.
Bromsarna - Större skivor och ok fram från Porsche 928 S4
Lamelldiff - Med 40% diffbroms
Mvh Erol
Ps. Den Tyska bilen du länkar till är inte en Turbo S, utan en vanlig turbo, från -91
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Who is online
Users browsing this forum: No registered users