Kass kupétermostat?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Peter O
Carrera-Poster
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988

Kass kupétermostat?

#1 Post by Peter O »

Min Turbo S -88 har börjat "tappa" kupévärmen på så sätt att när man tidigare ställde in den på 22 grader så blev det lagom varmt, medan man sedan någon vecka tillbaka måste vrida upp den till 26 - 27 grader för att det ska bli behagligt. Misstänker därför att termostaten som sitter bredvid ciggtändaren är på väg att ge upp. Någon som har någon liknande erfarenhet, eller möjligen kan peka på en annan orsak?

Mårten
Addict
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988

Re: Kass kupétermostat?

#2 Post by Mårten »

Peter O wrote:Min Turbo S -88 har börjat "tappa" kupévärmen på så sätt att när man tidigare ställde in den på 22 grader så blev det lagom varmt, medan man sedan någon vecka tillbaka måste vrida upp den till 26 - 27 grader för att det ska bli behagligt. Misstänker därför att termostaten som sitter bredvid ciggtändaren är på väg att ge upp. Någon som har någon liknande erfarenhet, eller möjligen kan peka på en annan orsak?
Det finns tre termostater, egentligen temperaturkänsliga motstånd, som kan fallera.
Sök i forumet på "termistor" så kan du se hur det var med min bil. Sedan är det bara att kavla upp ärmarna och börja mecka...

OBS Detta gäller för bilar med automatisk temperaturreglering men det har du nog eftersom du har ett gradgraderat värmereglage.
/Mårten
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

Post Reply