Nybörjare 944 turbo Bygge offtopic

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Nybörjare 944 turbo Bygge offtopic

#1 Post by hanilton199 »

Tjo!
Skulle vilja få veta vart man kan få information om hur turbo, wastegate, intercooler och alla andra delar funkar ihop jag vill veta allt från GRUNDEN hur allt hängher ihop hur man ska bygga, vilka delar som ska passa ihop , är de svårt? Finns det nån bra bok att köpa eller nån bra hemsida?. Är ju 20 år och har ingen erfarenhet av turbo. Vart köper ni era turbos och delar? går de bygga på alla motorer?

Går det bygga turbo på porsche NA tillexempel?

mvh johan
Last edited by hanilton199 on 2011-09-30 23:34:37, edited 1 time in total.
Är ägare av porsche 944 -84

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: Nybörjare 944 turbo Bygge

#2 Post by makkanftw »

Sätt dig och youtubea lite så fattar du snart hur det funkar!

Att bygga om en N/A tror jag inte lönar sig i längden, spara och köp en färdig 951a är rätt väg.
- Marcus

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Nybörjare 944 turbo Bygge

#3 Post by Erol »

Börja med att söka här på forumet, finns massor av trådar som
handlar om trim av turbobilar och konverteringar av n/a bilar.

Men ett generellt tips är att om du inte är införstådd hur en
turbomotor är uppbyggd och hur delarna runt omkring fungerar,
då bör du inte sätta igång med ett trimningsprojekt.

En 951: a med ett chip och ökat laddtryck, dvs. 275-290 hk, duger
långt för de flesta, även erfarna banåkare. Stirra dig inte blind på
den effekthysteri som råder bland strip/streetrace-åkare. Dessa
bilar är byggda för att köras rakt fram 402 meter och har sällan
någon bra körbarhet på gata/bana.

Våra bilar lämpar sig inte för "rakt fram åka", dels pga. chassie
men framförallt så är det väldigt kostsamt och svårt att trimma
dessa bilar när man ska upp på upp på 400 hk och där över.


/ Erol




Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
Last edited by Erol on 2011-09-30 23:24:17, edited 1 time in total.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Re: Nybörjare 944 turbo Bygge

#4 Post by hanilton199 »

tack erol och makkan ftw.

Men det går bygga på Na? Min kompis sa att det kanske var för svårt att bygga när cylindrarna går på högt tryck 8.0 i kompression eller va det är?
Är ägare av porsche 944 -84

hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Re: Nybörjare 944 turbo Bygge

#5 Post by hanilton199 »

NI är uppe sent i natt :) ska ta lite bilder på min bil inuti och fråga er om förslag. Precis nu
Är ägare av porsche 944 -84

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Re: Nybörjare 944 turbo Bygge

#6 Post by Erol »

hanilton199 wrote:tack erol och makkan ftw.

Men det går bygga på Na? Min kompis sa att det kanske var för svårt att bygga när cylindrarna går på högt tryck 8.0 i kompression eller va det är?
OM man ska bygga turbo av en n/a, så måste du byta till smidda
kolvar, förslagsvis från en turbo och får där med lägre kompretion.


/ Erol




Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Re: Nybörjare 944 turbo Bygge

#7 Post by hanilton199 »

Tjo! Vad döljer här? högtalare? wtf :)


Gjorde en ny grej i trä istället för det fula svarta gallret. Men är inte nöjd. Snyggt ställe med mätare kanske?

Va tror ni med klä i den i läder där täcka för? göra hylla?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Är ägare av porsche 944 -84

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Nybörjare 944 turbo Bygge offtopic

#8 Post by Maxx »

En turbokonverterad motor är omöjlig att regga i en 944 "n/a" om du inte bygger om den så kraftigt att den räknas som "amatörbyggt fordon". Då pratar vi i princip om att ersätta karossen med rörram och plastskal ...

Vill du ha en 944 med turbomotor, köp en 944 turbo. Det är det enklaste och garanterat billigaste.

Att skaffa sig kunskap är aldrig fel. Det finns gott om böcker om turbomotorer, turboaggregat, hur man bygger turbomotorer och så vidare. Tyvärr har jag inga konkreta tips just när det gäller böcker.

Googla! Det finns massor med information på nätet. Allt kanske inte finns på samma ställe men du får pussla ihop lite här och var. HowStuffWorks kan ju vara ett bra ställe att börja på för baskunskaper: http://auto.howstuffworks.com/turbo.htm



Ett tips! Starta en biltråd om du vill ställa frågor om helt olika saker i samma tråd. Högtalargaller har inte så mycket med turbomotorer att göra. Håll dig till ett ämne per tråd, annars blir trådarna väldigt "kladdiga" och jobbiga.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Re: Nybörjare 944 turbo Bygge offtopic

#9 Post by hanilton199 »

Jao blev off toppic sorry mate
Tack för tipsen
Är ägare av porsche 944 -84

User avatar
Ratatosk
S-Poster
Posts: 169
Joined: 2007-04-24 11:34:13
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Location: Mölndal
Contact:

Re: Nybörjare 944 turbo Bygge offtopic

#10 Post by Ratatosk »

Här har du ett jäkligt bra kompendium över turboteknik! Bara att skriva ut så har du läsning till många sena kvällar... :mrgreen:

http://www.supramk3.com/turbo.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
//Björn

PCS 13251

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22330
Min hemsida (foto): http://3bilder.se

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Nybörjare 944 turbo Bygge offtopic

#11 Post by DLS »

Tycker inte du ska försöka bygga om din NA till turbo, kommer bli mycke jobb o så måste den registreringbesiktas o förmodligen så måste den klassas som ombyggd fordon.

Mycke bättre o satsa på en turbo från början så slipper du en massa problem
T.ex den här
forum/viewtopic.php?f=6&t=25293" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Re: Nybörjare 944 turbo Bygge offtopic

#12 Post by hanilton199 »

Om man hade haft pengar så hade jag varigt jäkligt intresserad av den bilen det finns ju lite att fixa med den själv och men lär ju sig mycket.

Har ju börjat jobba nu som snickare, jobbat i 2 månader behöver spara under vintern allafall. Sen får vi se till våren. .)
Är ägare av porsche 944 -84

hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Re: Nybörjare 944 turbo Bygge offtopic

#13 Post by hanilton199 »

Men som många gör så chippar dom sin 951 som har 250 hästar till 290 som man kan göra hos Sanden.

men va brukar ni göra med bilen efter chippningen för att få mer häst? Större turbo? Eller ladda mer?


Om man vill nå 350 hk :) va kan man göra för uppgraderingen då?

Ps Ställer lite frågor eftersom jag vill lära mej mer om turbo bygge oso.

Fick ju en bra länk nyss.

mvh johan
Är ägare av porsche 944 -84

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Nybörjare 944 turbo Bygge offtopic

#14 Post by Erol »

Efter som di sökfunktion inte verkar fungera så citerar jag mig själv från
följande tråd: http://944sverige.com/forum/viewtopic.p ... 3&p=221573" onclick="window.open(this.href);return false;
Erol wrote:951:an är lite knepig att plocka ut mycket effekt ur, det finns egentligen
inga färdiga steg/kitt för 350+ hk att köpa, som det gör till många
andra bilmärken.

Men om du ska över 350 hk måste du byta följande:

Spridare
Turbo
Chip/MAF-kit


För att få en bra körbarhet bör följande bytas:

Avgassystem, förslagsvis 3"
Wastegate
EBC "electric boost controller


Ska du närmare/över 400 hk så är det nödvändigt att komplitera med:

Annat sprut (Stand alone, piggyback/maf-kit)
Bränslepump
Kamaxel
Intercooler
Porta/fräsa ventiler på toppen


Ett vanligt prolem är att det inte helt lätt att hitta någon turbo
som passar rakt av för rimliga pengar, räkna med att du får ge
12-15.000:- om du inte hittar någon begagnat K27:a.

Utöver detta bör du gå igenom motorn, se över lager, ringar och
packningar. Ofta är det dax att byta dessa delar, bilarna är trots
allt 20-25 år gamla och har ofta gått 20.000+ mil eller mer!

Vid höga effektuttag så finns det även tre vanliga bekymmer att
lösa med dessa motorer.

1. Cylinderfodrena börjar flexa/röra på sig.
2. Högt cylindertryck, dvs. risk att toppen "lyfter"
3. Värmeutveckling/kylning av toppen.

I följande tråd: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=21&t=18013" onclick="window.open(this.href);return false; går det att läsa:
300hk är vad man ka få ut ur en 951:a (944 turbo) till en billig peng.
Den som säger att man plockar ut 300+ hästar till en billig peng ljuger eller
har ingen aning vad han pratar om.

Anledningen till detta är turbon, den pallar inte mer (max 320 hk under
optimala förhållander). Så den som siktar på 350-400 hk kommer att bli
besviken när de ser vad hela operationen kostar, räkna med 30-45.000:-
i trimkostnad. Sen är det kanske inte så stora kostnader jämfört med vad
det kostar att trimma en sugmotor,ca 350/hk
turbolagget är ett problem med denna gammla konstruktion, så för att
få hygglig respons bör man byta ut stenåldersagregatet mot ett modernare
räkna ca 10-15.000:- samt att konvertera insprutsystemet, från LMM till ett
modernare MAP-system kostnad, ca 15,000:-. Du bör även uppgradera till
ett 3" system för att minska mottrycket, pris ca 10-papp.

OBS!
Detta MÅSTE inte göras omgående, bilarna är väldigt roliga med ett chip!
Vill bara belysa att det inte är varken billigt eller gjort i en handvändning!


En 220hk bil med chip brukar ha ca 265-275hk och en 250hk bil 285-295hk,
Den stora motorskillnaden på dessa är turbon. Dock så har 250hk modellen
i regel bättre chassie/bromsar samt diffspärr org
.

Som föregående "talare" skrev, sök på forumet, finns rätt många
trådar som behandlar detta ämne. Vid en snabbsökning hittade jag
följande trådar som bör intressera dig:

http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=18674" onclick="window.open(this.href);return false;

http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=17525" onclick="window.open(this.href);return false;

http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=14769" onclick="window.open(this.href);return false;

http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=8003" onclick="window.open(this.href);return false;

http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=4472" onclick="window.open(this.href);return false;

http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=4363" onclick="window.open(this.href);return false;


Läs ovanstående trådar och återkom sedan om det är något som är oklart.



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Re: Nybörjare 944 turbo Bygge offtopic

#15 Post by hanilton199 »

oj tack Erol väldigt snällt av dig att du letade upp dom trådarna.

All heder till dig
Är ägare av porsche 944 -84

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users