Min bil går inte riktigt som den skall. Den går alldeles för fett, det blir t.o.m lite sotigt runt slutröret och så kan den hacka lite ibland runt ca 4000 rpm om man segdrar den, särskilt om man lägger i fyran och drar den upp i fart så att säga, då varvar den nästan inte mer än 4000, den liksom stannar där.
Har idag mätt upp värdena och justerat CO så att det ligger hyggligt, men HC är fortfarande för högt?
WUR har rätt motstånd, men om jag kopplar ur elen till den blir det ingen skillnad mot om den skulle vara inkopplad. Verkar ej dra tjuvluft (kollat med startgas).
Provade även att byta WUR, en som också hade 20ohms motstånd, men då vill den inte gå? Om man startar den med gasen i botten och ger den rejält med "kallstart" varvar den upp till ca 5k rpm för att sen dalande sakta dö.
holke wrote:WUR har rätt motstånd, men om jag kopplar ur elen till den blir det ingen skillnad mot om den skulle vara inkopplad. Verkar ej dra tjuvluft (kollat med startgas).
Denna felsökningn ger inga användbara resultat.
WUR reglerar bränsletrycket (styrtrycket) till bränslehuvudet
Elen "behövs inte" för att uppnå funktionen, den bara påskyndar resultatet
Startgasen kommer aldrig in i motorn eftersom bränslet som passerar WUR går till tanken.
För att kolla styrtrycket behöver man en bränsletrycksmätare.
Styrtrycket mäter man på mittenutgången på bränslehuvudet.
Exakta kurvor är beroende på model av WUR men "011" är dryga kilot kall och 4 kg med varmkörd motor.
Har funnit en beskrivning med den "exakta" kurvan men den ligger på en nätverksdisk som jag ej kommer åt förtillfället på grund av ominstallation.
Bränslefilter bytt, så även luftfilter, oljefilter, tändkablar, motorolja etc. Har haft en tidigare tråd om bilen, men då var det att jag inte fick igång den
bränslefilter bytt, så även tändkablar...ska mäta styrtrycket inom kort, har två olika styrtrycksventiler som båda slutar på 011 men med den ena så vill bilen starta för att nästan direkt dö, med den andra så går bilen, men väldigt fett.