Högt HC Porsche 924 -77

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
holke
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2010-10-03 15:30:27
Bilmodell: 924 -79
Contact:

Högt HC Porsche 924 -77

#1 Post by holke »

Hej!

Min bil går inte riktigt som den skall. Den går alldeles för fett, det blir t.o.m lite sotigt runt slutröret och så kan den hacka lite ibland runt ca 4000 rpm om man segdrar den, särskilt om man lägger i fyran och drar den upp i fart så att säga, då varvar den nästan inte mer än 4000, den liksom stannar där.

Har idag mätt upp värdena och justerat CO så att det ligger hyggligt, men HC är fortfarande för högt?

Se bifogad bild.

MVH
Holke
Image

Uploaded with ImageShack.us

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Högt HC Porsche 924 -77

#2 Post by Mattias 924 »

#1
Tjuvluft.

#2
Fel på styrtrycksregulatorn - WUR - Warm Up Regulator
"patand" skrev:
Om inget strular...

holke
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2010-10-03 15:30:27
Bilmodell: 924 -79
Contact:

#3 Post by holke »

Vad bör HC ligga på om allt är som det skall?

WUR har rätt motstånd, men om jag kopplar ur elen till den blir det ingen skillnad mot om den skulle vara inkopplad. Verkar ej dra tjuvluft (kollat med startgas).

holke
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2010-10-03 15:30:27
Bilmodell: 924 -79
Contact:

Re: Högt HC Porsche 924 -77

#4 Post by holke »

Provade även att byta WUR, en som också hade 20ohms motstånd, men då vill den inte gå? Om man startar den med gasen i botten och ger den rejält med "kallstart" varvar den upp till ca 5k rpm för att sen dalande sakta dö.

Vore kul att hitta felet på bilen.

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re:

#5 Post by QV_ »

holke wrote:WUR har rätt motstånd, men om jag kopplar ur elen till den blir det ingen skillnad mot om den skulle vara inkopplad. Verkar ej dra tjuvluft (kollat med startgas).
Denna felsökningn ger inga användbara resultat.

WUR reglerar bränsletrycket (styrtrycket) till bränslehuvudet
Elen "behövs inte" för att uppnå funktionen, den bara påskyndar resultatet
Startgasen kommer aldrig in i motorn eftersom bränslet som passerar WUR går till tanken.

För att kolla styrtrycket behöver man en bränsletrycksmätare.

/Janne

holke
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2010-10-03 15:30:27
Bilmodell: 924 -79
Contact:

Re: Högt HC Porsche 924 -77

#6 Post by holke »

Vart mäter jag lämpligen bränsletrycket? Samt, vad bör jag ha för tryck vid kall resp varm motor?

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Högt HC Porsche 924 -77

#7 Post by QV_ »

Styrtrycket mäter man på mittenutgången på bränslehuvudet.

Exakta kurvor är beroende på model av WUR men "011" är dryga kilot kall och 4 kg med varmkörd motor.
Har funnit en beskrivning med den "exakta" kurvan men den ligger på en nätverksdisk som jag ej kommer åt förtillfället på grund av ominstallation.

Du har väll bytt bränslfilter?

/Janne

holke
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2010-10-03 15:30:27
Bilmodell: 924 -79
Contact:

#8 Post by holke »

Bränslefilter bytt, så även luftfilter, oljefilter, tändkablar, motorolja etc. Har haft en tidigare tråd om bilen, men då var det att jag inte fick igång den

holke
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2010-10-03 15:30:27
Bilmodell: 924 -79
Contact:

Re: Högt HC Porsche 924 -77

#9 Post by holke »

bränslefilter bytt, så även tändkablar...ska mäta styrtrycket inom kort, har två olika styrtrycksventiler som båda slutar på 011 men med den ena så vill bilen starta för att nästan direkt dö, med den andra så går bilen, men väldigt fett.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]